اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 24, 2021
12:50 شنبه، 2ام مردادماه 1400
کد خبر: 126724

اسپیس ایکس با قرارداد ۱۷۸ میلیون دلاری فضاپیمای «اروپا کلیپر» ناسا را پرتاب می‌کند

 
فضاپیمای «اروپا کلیپر» سازمان فضایی آمریکا ماموریتش را با پرتاب توسط راکت فالکون هوی شرکت اسپیس ایکس آغاز خواهد کرد. ناسا به شرکت اسپیس ایکس ۱۷۸ میلیون دلار پرداخت می‌کند تا در اکتبر ۲۰۲۴ این فضاپیما را روانه قمر یخی سیاره مشتری کند.
 
فضاپیمای اروپا کلیپر در سال ۲۰۱۵ از ناسا چراغ سبز گرفت. این فضاپیما ۴۵ بار اطراف این قمر پرواز می‌کند و امکان مشاهده این قمر یخی را برای دانشمندان فراهم خواهد کرد. انتظار می‌رود زیر پوسته یخی آن یک اقیانوس وجود داشته باشد. فضاپیمای ناسا حامل تجهیزاتی خواهد بود که احتمال پشتیبانی این قمر از حیات را بررسی می‌کند.
 
برای سال‌ها منتظر بودیم که ناسا این فضاپیما را با سیستم پرتاب فضایی SLS روانه قمر مشتری کند، اما SLS تاخیر خورد و با مشکل بودجه هم روبه‌رو شد. به همین دلیل ناسا از کنگره درخواست کرد که اروپا کلیپر را با ماموریت تجاری روانه فضا کند. چنین اقدامی موجب صرفه‌جویی ۱ میلیارد دلاری در هزینه‌ها می‌شود.
 
به ناسا در بودجه ۲۰۲۱ مجوز داده شد که استفاده از جایگزین‌های تجاری بجای SLS را مدنظر قرار دهد و پس از این مجوز بود که سازمان فضایی آمریکا شروع به بررسی وضعیت کرد.
 
سیستم SLS طرفداران زیادی در کنگره دارد که باعث شده این پروژه بسیار پرهزینه در چندین سال گذشته همچنان به حیاتش ادامه دهد. این پروژه تا به امروز چندین بار از برنامه عقب افتاده و همچنین بودجه بیشتری را طلب کرده است.
 
قرار بود اولین پرواز SLS در سال ۲۰۱۷ صورت بگیرد و یک ماموریت بدون سرنشین را در اطراف ماه انجام دهد. اما این ماموریت به نوامبر ۲۰۲۱ منتقل شده که البته طبق پیش‌بینی‌ها، این ماموریت در چنین تاریخی هم انجام نخواهد شد. بنابراین شاید برخی ماموریت‌های آینده ناسا همچنان توسط اسپیس ایکس انجام شود.
 
اسپیس ایکس برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ راکت فالکون هوی را پرتاب کرد و از سال ۲۰۱۹ با استفاده از آن شروع به ارسال ماهواره به فضا کرد. اوایل سال جاری میلادی ناسا این راکت را برای ارسال بخشی از ایستگاه فضایی اطراف ماه انتخاب کرد. حالا اسپیس ایکس برای پرتاب اروپا کلیپر انتخاب شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.