اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

July 24, 2021
16:08 شنبه، 2ام مردادماه 1400
کد خبر: 126738

WTTxها اپراتور 5G نیستند

ICTna.ir – درحالی‌که مصوبه 305 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به معنای تبدیل شدن این اپراتورها به ارایه‌دهنده خدمات موبایلی 5G نیست اما فرکانس 3500 مگاهرتز که موضوع این مصوبه است و آنها در اختیار دارند، می‌تواند آغازکننده مسیر توسعه نسل پنجم ارتباطات تلفن همراه باشد.
 
5g-100718139-large.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، هر اپراتوری که باند 3500 مگاهرتز و آن دسته از فرکانس‌های موردنیاز توسعه شبکه را در اختیار داشته باشد، می‌تواند نسبت به راه‌اندازی و ارایه سرویس‌های 5G خود اقدام کند. اما اپراتورهای WTTx روی این فرکانس می‌توانند دسترسی به باندپهن ثابت با سرعت بسیار بالا را به مشترکان ثابت یا با حرکت محدود یا به صورت هات‌اسپات در منازل، مجتمع‌های مسکونی، مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌ها ارایه دهند.
 
این اپراتورها عملا به دلیل عدم برخورداری از شبکه گسترده روی باند فرکانسی 3500 مگاهرتز و عدم برخورداری از دسته‌هایی از طیف فرکانسی که بتواند برای آنها پوشش و ظرفیت گسترده ایجاد کنند، به لحاظ ظرفیت، قابلیت ارایه سرویس‌های 5G را ندارند چراکه باندپهن فرکانسی که به آنها داده شده، 60 مگاهرتز است و برای اینکه بتوانند خدمات 5G را ارایه دهند، به حداقل 100 مگاهرتز پهنای باند لازم دارند. بدین ترتیب با این فرکانس نمی‌توانند امکانات 5G را ارایه کنند.
 
گفتنی است، 5G با پهنای باند کمتر از 100 مگاهرتز ممکن است بتواند با ویژگی‌های اولیه این فناوری عرضه شود اما قابلیت پیاده‌سازی ندارد و نسل پنجم ارتباطات که با ویژگی‌های مشخصی شناخته شده است، قطعا به حداقل پهنای باند 100 مگاهرتزی نیاز دارد.
 
در همین حال، برگزاری مزایده واگذاری 40 مگاهرتز فرکانس باقی‌مانده در دستور کار کمیسیون و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد که براساس آن همه اپراتورها می‌توانند با شرکت در این مزایده سهم فرکانسی خود را برای توسعه خدمات جدید دریافت کنند. تعداد تکه‌باندهای قابل واگذاری در این فرکانس هنوز نهایی نشده و پس از مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، به زودی اعلام خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.