اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 25, 2021
11:40 یکشنبه، 3ام مردادماه 1400
کد خبر: 126757

دیش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک پردازنده‌ای مشابه گوشی‌های اقتصادی دارد

 
 
چندین ماه است که کاربران در کشورهای مختلف به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک دسترسی دارند، اما هنوز محققان نسبت به آن کنجکاوند. حالا گروهی از پژوهشگران دیش استارلینک را کالبدشکافی کرده‌اند و به پردازنده و حافظه‌اش پی برده‌اند.
 
این اولین باری نیست که با کالبدشکافی این دیش روبه‌رو می‌شویم، با این حال در کالبدشکافی اخیر اطلاعات بیشتری از سخت افزار و عملکرد این دیش در اختیارمان قرار گرفته. پژوهشگران دانشگاه «کاتولیک لون» بلژیک با جداسازی قطعات این دیش، به جزئیات مهمی دست پیدا کرده‌اند.
 
هدف اصلی از این پژوهش، اطلاع از نحوه راه‌اندازی و بارگذاری نرم افزار این دیش بود، اما منجر به کشف‌های دیگری هم شد. پردازنده دیش استارلینک برای بارگذاری فریمور پس از بالا آمدن، از ۴ گیگابایت حافظه eMMC استفاده می‌کند. پژوهشگران در کنار این حافظه، توانسته‌اند به هسته‌های پردازشی این دیش هم دست پیدا کنند.

محققان همچنین یک چیپ را در این ترمینال پیدا کرده‌اند که با نام «عنصر امن» در دنیای فناوری شناخته می‌شود. این تراشه در آیفون‌های اپل هم به چشم می‌خورد و نقش مهمی در امنیت گوشی‌های هوشمند ایفا می‌کند. این چیپ حاوی کدهای مهم برای اعتبارسنجی بیومتریک امن است.
 
دیش استارلینک برای مدیریت داده‌ها و ارتباط با ماهواره‌های اسپیس ایکس از پردازنده‌ای با ۴ هسته Cortex-A53 استفاده می‌کند. این هسته‌ها که مصرف انرژی پایینی دارند و ضعیف هم هستند، در سال ۲۰۱۲ توسط ARM معرفی شدند.

این هسته‌ها بطور مستقل در پردازنده‌ها استفاده می‌شوند یا اینکه در کنار هسته‌های قدرتمندتر Cortex-A57 در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. در ترکیب دوم با طراحی big.LITTLE روبه‌رو هستیم. بنابراین دیش استارلینک هسته‌های قدیمی و ضعیفی دارد که البته انرژی کمی مصرف می‌کند. این هسته‌ها در گوشی‌های اقتصادی و پایین‌رده قدیمی استفاده می‌شدند.
 
محققان درباره عملکرد چیپ دوم این دیش مطمئن نیستند، اما به باور آن‌ها اسپیس ایکس از داده‌های ذخیره شده درون آن برای تایید و احراز هویت ترمینال کاربر استفاده می‌کند.
 
در حال حاضر اسپیس ایکس مشغول توسعه نسل دوم ترمینال خود است که به گفته مدیرعاملش، ایلان ماسک قیمت آن را از ۴۹۹ دلار به ۲۵۰ دلار کاهش می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.