اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

July 25, 2021
11:46 یکشنبه، 3ام مردادماه 1400
کد خبر: 126759

اعلام وصول لایحه زیرساخت شبکه مادر مخابراتی در مجلس

ICTna.ir – لایحه زیرساخت شبکه مادر مخابراتی که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود، توسط هیات رئیسه اعلام وصول شده است.
 
61572842.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این لایحه از یک ماده واحده تشکیل شده که براساس آن به منظور اعمال حاکمیت و مالکیت انحصاری دولت بر شبکه مادر مخابراتی موضوع گروه (3) و بند (ج) ماده (3) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و به منظور نظارت و عدالت در واگذاری امکانات به اپراتورهای فعال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، زیرساخت شبکه مادر مخابراتی از جمله کلیه لوله‌ها و کانال‌های مخابراتی (حوضچه‌ها، داکت‌ها و ساب‌داکت‌ها و متعلقات مربوط) از تاریخ ابلاغ این قانون تحت تصرف و اداره شرکت ارتباطات زیرساخت درآمده و شرکت مخابرات موظف است نسبت به تحویل و تحول آنها به شرکت مزبور اقدام کند. تاخیر شرکت مخابرات در تحویل و تحول موارد یاد شده، مشمول جرایمی است که هیات وزیران تعیین می‌کند.
 
در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: راهبری، مدیریت و ساماندهی، ایجاد، توسعه، تامین، نظارت، نگهداری و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات زیرساخت کشور (شبکه مادر مخابراتی) با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی که در راستای سیاست‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تامین نیازمندی‌های دسترسی و استفاده از داکت‌ها و کانال‌های مخابراتی توسط شرکت ارتباطات زیرساخت که عمدتا در محل‌های عمومی، حریم جاده‌ها و داخل شهرها و خیابان‌ها اجرا شده است، بسیار دشوار و این موضوع مشکلات عدیده‌ای را برای توسعه شبکه مخابراتی کشور ایجاد کرده و دستیابی اپراتورهای دارای مجوز به این کانال‌ها را غیرممکن کرده است، در صورتی که در تمام کشورها این موارد باتوجه به اهمیت و حساسیت آنها جزو اموال دولتی بوده و امکان دسترسی به طور عادلانه را برای اپراتورها مهیا می‌کند.
 
از همین رو به منظور توسعه شبکه ملی اطلاعات در چهارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی و رفع انحصار از شرکت یاد شده لایحه زیر برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارایه شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.