لبه تکنولوژی

July 25, 2021
19:36 یکشنبه، 3ام مردادماه 1400
کد خبر: 126791

پیش‌بینی ساختمان پروتئین‌ها با هوش مصنوعی می‌تواند به انقلابی در پزشکی منجر شود

 
دانشمندان می گویند با کمک هوش مصنوعی موفق به پیش بینی ساختمان تقریبا همه پروتئین هایی که در بدن انسان وجود دارد شده اند.
 
درک ساختمان پروتئین ها برای پیشبرد علم پزشکی اهمیت اساسی دارد، اما تا پیش از این فقط کسر کوچکی از این ها مشخص شده بود.
 
متخصصان در آزمایشگاه دیپ مایند در بریتانیا، که زیرمجموعه شرکت گوگل است، ابتدا در پایان سال پیش اعلام کردند که با کمک یک برنامه هوش مصنوعی به نام آلفافولد توانسته اند شکل ساختمان پروتئین ها که یکی از بزرگترین چالش های علم زیست شناسی بوده را با دقت تعیین کنند.
 
حالا با گذشت حدود هفت ماه مسئولان آلفافولد در همکاری با "اِمبل" یا آزمایشگاه بیولوژی ملکولی اروپایی، می گویند که ساختمان ۳۵۰ هزار پروتئین – از جمله حدود ۲۰ هزار پروتئین متعلق به انسان – و سایر ارگانیسم ها را پیش بینی کرده اند.
 
دمیس هاسابیس، مدیر دیپ مایند در مورد این برنامه هوش مصنوعی می گوید: "ما جزئیات ساختمانی بیش از صد هزار پروتئین که محققان در سی چهل سال اخیر با زحمت زیاد شناسایی کرده اند را در اختیار آلفافولد (AlphaFold) قرار دادیم تا رابطه میان توالی اسیدهای آمینه این پروتئین ها و ساختمان کلی آنها را بیاموزد. می شود گفت این برنامه به نوعی قواعد فیزیکی حاکم بر بیولوژی پروتئین ها را درک می کند. مثلا پیوندهای شیمیایی و اینکه چه نوع اسیدهای آمینه ای ساختمان سه بعدی پروتئین را تشکیل می دهند."
 
به این ترتیب این برنامه الگوهای ساخت پروتئین هایی که ساختمان آنها قبلا شناسایی شده را یاد می گیرد و با کمک قواعد علم فیزیک و شیمی ساختمان پروتئین هایی که قبلا ندیده را پیش بینی می کند.
 
پروتئین ها مصالح اصلی کلیه ارگانیسم های زنده هستند و سلول های بدن ما پر از آنهاست. پروتئین ها از رشته های اسید آمینه تشکیل شده اند که در شکل های پیچیده دور هم می پیچند یا به اصطلاح تا می خورند.
 
آقای هاسابیس می گوید: "مساله مربوط به درک چگونگی تا خوردن پروتئین ها یعنی تشخیص ساختمان سه بعدی پروتئین ها برای ۵۰ سال یک مساله بزرگ علم زیست شناسی بوده. و هزاران محقق در اطراف جهان مشغول کار پرمشقت روی تکنیک های تجربی درک ساختمان پروتئین ها بوده اند چون فکر می کنند با این کار می توان به کارکردی که پروتئین ها در بدن دارند پی برد. البته این اصل برای ما پذیرفته شده بود و ما سعی کردیم سرعت این فرآیند را با کمک این شیوه های محاسباتی و کامپیوتری به شدت بالا ببریم."
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.