تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 26, 2021
11:45 دوشنبه، 4ام مردادماه 1400
کد خبر: 126811

یکتانت در بیش از ۸۰ درصد فضای وب فارسی حضور دارد

روز گذشته (۲ مرداد) یکتانت، پلتفرم تبلیغات آنلاین، گزارش سالانه خود را منتشر کرد. یکتانت در این گزارش کاربران وب فارسی را به‌طور خاص هدف اصلی قرار داده‌ بود و سعی داشت با ارائه آمار و ارقام مربوط به رفتار کاربران، به کسب‌وکار‌ها و تبلیغ‌دهنده‌ها کمک کند تا در تعریف کمپین‌های تبلیغاتی خود آگاهی بهتری از مخاطب داشته باشند. تیم یکتانت امروز (۳ مرداد)، در یک نشست خبری آنلاین در مورد این گزارش و برخی از برنامه‌های آینده مجموعه صحبت کردند. در این نشست خبری اعلام شد باری که سمت سرور‌های یکتانت هست حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد کل فضای وب فارسی را شامل می‌شود.
 
به گزارش پیوست، مهدیه معظمی، مدیر روابط‌عمومی یکتانت در خصوص اهداف این گزارش و علت تدوین آن توضیح داد: «هدف اصلی ما از انتشار این گزارش، بخش تبلیغ‌کننده‌ها بود. خیلی سراغ فکت‌هایی که ممکن است برای کاربران جذاب باشد نرفتیم و سعی کردیم تمرکز خود را روی تبلیغ‌کننده‌ها بگذاریم. مدیران کسب‌وکار‌ها، مدیران بازاریابی و دیجیتال مارکتر‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هدف اصلی این گزارش هستند.»
 
 
مهدیه معظمی، مدیر روابط‌عمومی یکتانت
سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت در این نشست خبری به زمان شروع فعالیت این مجموعه اشاره کرد و گفت:‌ «سال ۹۶ برای جذب سرمایه با چندین سرمایه‌گذار صحبت کردیم. یکی از این شرکت‌ها از ما برنامه پیش‌بینی ۵ سال آینده یکتانت را درخواست کرد. در آن برنامه پیش‌بینی ما توسعه‌پذیری تیم یکتانت را جسورانه تا ۱۰۰ نفر اعلام کردیم اما امروز می‌بینیم که خیلی بیشتر از چیزی که پیش‌بینی می‌کردیم رشد داشتیم و حالا تعداد افراد مجموعه به بیش از ۲۷۰ نفر رسیده است.»
 
مدیرعامل یکتانت همچنین اعلام کرد: «با رشدی که تا پایان سال برای یکتانت متصوریم احتمالا نیازمند اضافه کردن فضای جدید برای نیروها هستیم.»
 
سرمایه‌گذاری یکتانت
تیم یکتانت اولین سرویس از مجموعه «تبلیغات هدفمند» خود را اواخر فروردین ۹۹ با نام «تبلیغات موضوعی» راهی بازار کرد. اواسط خرداد ماه سرویس جدید «پیشنهاد دهنده مطلب» را با هدف افزایش بازدید مطالب وب‌سایت‌ها در اختیار نمایش‌دهنده‌ها گذاشتند. یک ماه بعد یعنی در اواسط تیر ماه «تبلیغات کلیدواژه‌ای» به مجموعه خدمات تبلیغات هدفمند اضافه شد. اواخر مهرماه هم امکان پرداخت هزینه تبلیغات پوش نوتیفیکیشن به‌صورت کلیکی برای تبلیغ‌دهندگان فراهم شد. سرویس تبلیغات ویدئویی اوایل دی‌ماه به مجموعه سرویس‌های یکتانت اضافه شد و آخرین عضو از مجموعه سه‌گانه تبلیغات هدفمند این مجموعه با نام «تبلیغات رفتار محور» در آخرین روزهای دی ماه به بازار تبلیغات عرضه شد. در همین راستا امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن برمبنای رفتار کاربران هم تا انتهای بهمن ماه به سرویس‌های این مجموعه اضافه شد و در نهایت یکتانتی‌ها ابتدای اسفند ماه امکان ریتارگت کردن کاربران در تبلیغات ویدئویی را فراهم کردند تا برای اولین بار «ریتارگتینگ ویدئویی» در بازار تبلیغات ایران شکل بگیرد.
 
 
سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
مومنی در مورد توسعه سرویس‌های جدید یکتانت توضیح داد: «امروز یکتانت ۸ زیرمجموعه دارد و در این مسیر رو به جلو حرکت می‌کنیم. ما به‌تازگی روی یک سری از وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده تبلیغ سرمایه‌گذاری کردیم تا یک سری از مدل‌های کسب‌وکاری توسعه‌پذیر را روی آنها پیاده کنیم.»
 
۲۰ هزار درخواست در ثانیه
سینا عطاران، مدیر مهندسی نرم‌افزار یکتانت، در مورد چالش‌های فنی مجموعه در مسیر رشد و توسعه توضیح داد و گفت: «روزی که یکتانت شروع به کار کرد فقط یک وب‌سایت با یک جایگاه تبلیغاتی بود که با ۲-۳ تبلیغ‌کننده همکاری داشت. شاید آن زمان اوج درخواستی که سمت سرور‌های سایت ارسال می‌شد ۱۰ درخواست در ثانیه بود؛ اما امروز که نگاه می‌کنیم، ۳-۴ هزار وب‌سایت تبلیغ‌کننده هستند که هر کدام چندین جایگاه تبلیغاتی دارند و در لحظه حدود ۱۰ هزار تبلیغ فعال داریم.»
 
او با اشاره به این موضوع که با باز شدن هر صفحه از یک وب‌سایت دارای تبلیغ که از بستر یکتانت استفاده می‌کند، یک درخواست هم به سمت سرور‌های یکتانت ارسال می‌شود اعلام کرد: «وقتی تبلیغی از بستر یکتانت روی یک سایت مثلا خبری قرار می‌گیرد، با هربار باز شدن آن صفحه و هربار دیده شدن آن تبلیغ، یک ریکوئست به سمت سرور‌های یکتانت ارسال می‌شود. درحال حاضر هم تعداد ریکوئست در لحظه‌ای که سمت سرور‌های ما ارسال می‌شود روی مرز ۲۰ هزار درخواست در لحظه است. با توجه به این موضوع، الان به جایگاهی رسیدیم که باری که سمت سرور‌های یکتانت هست حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد کل فضای وب فارسی را شامل می‌شود.»
 
 
سینا عطاران، مدیر مهندسی نرم‌افزار یکتانت
به گفته او تمام درخواست‌هایی که سمت سرور‌های یکتانت می‌آید، صرفا اطلاعات کش شده نیستند و درخواست‌ها پردازشی هستند. به همین دلیل این کار نیازمند سرور‌های کارآمد و به‌روز، الگوریتم‌های بهینه و زیرساخت قوی است.
 
عطاران علاوه بر چالش‌های فنی به چالش‌های نیروی انسانی هم اشاره کرد و گفت: «یک محصول خوب همیشه نتیجه یک کار تیمی خوب و یک تیم قوی است. تیم فنی یکتانت با حدود ۲ نفر کار خودش را آغاز کرد و الان به حدود ۱۱۰ نفر نیروی فنی رسیدیم. در این زمینه هم با چالش‌های جذب نیروهای نخبه، حفظ فرهنگ سازمانی و ساختار قوی برای نیروی انسانی مواجه بودیم.»
 
سرویس جدید: تبلیغات Preload
مریم اسماعیلی، مدیر محصول یکتانت، در مورد محصولات تازه معرفی شده یکتانت در سال ۹۹ توضیح داد و گفت: «از همان ابتدا کار را با تبلیغات همسان آغاز کردیم اما می‌دانستیم که برای جذب مخاطب بیشتر باید محصولات و سرویس‌های متنوع‌تری هم ارائه کنیم. به همین دلیل و به مرور زمان، تبلیغات بنری، کلیکی و پوش نوتیفیکیشنی را به لیست سرویس‌های خود اضافه کردیم.»
 
اسماعیلی با اشاره به دیتای جمع‌آوری شده و هوشمندی که سمت یکتانت به وجود آمد اعلام کرد: «تصمیم گرفتیم از این اطلاعات و هوشمندی استفاده کنیم تا تبلیغ‌دهنده‌ها به مخاطب هدف خود نزدیک‌تر شوند و تبلیغات‌شان را دقیقا به همان مخاطبی که مدنظر دارند نشان دهند. به همین دلیل به سمتی رفتیم که سرویس‌های هدفمند‌تر و راه‌حل‌های دقیق‌تری به مشتریان خود ارائه کنیم تا نتیجه بهتری کسب کنند.»
 
 
مریم اسماعیلی، مدیر محصول یکتانت
به گفته او حرکت در این مسیر به یکتانت این امکان را داده تا به کسب‌وکار‌هایی که بودجه کمتری دارند کمک بیشتری کند تا بودجه خود را بهینه‌تر و هدفمند‌تر خرج کنند.
 
مدیر محصول یکتانت اعلام کرد این مجموعه به سمت تبلیغات Preload در پخش محتوای ویدئویی هم رفته تا مدیوم بستر‌های تبلیغاتی خود را کامل کند و بتواند به هر نوع مشتری با هر نیازی پاسخگو باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.