اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

July 26, 2021
15:01 دوشنبه، 4ام مردادماه 1400
کد خبر: 126832

اکثر نمایندگان مجلس با اصل 85 ‌‌‌شدن طرح صیانت مخالفت کردند

 
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با ارسال توییتی از مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با اصل ۸۵ شدن طرح «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» که این روزها از آن با عنوان «طرح صیانت» هم یاد می‌شود، خبر داد.
 
«رضا باقری اصل» در توییتی نوشت: «تا قبل از خروج از دستور طرح صیانت سه‌برابر موافقین، نمایندگان برای مخالفت با اصل ۸۵ ‌‌‌شدن #طرح_صیانت_فضای_مجازی ثبت نام کردند. نظر مجلس به سمت کارشناسی تر ‌شدن و اخذ نظر ذینفعان اصلی که کسب و کارها و نوآوران عصر دیجیتال کشور هستند گرایش پیدا کرده است.»
 
 
در بخشی از اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده که مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.
 
با توجه به مخالفت اکثریت نمایندگان با اصل ۸۵ شدن این طرح، انتظار می‌رود که حساسیت‌های بیشتری روی آن اعمال شده و مشکلات طرح به شکل کارشناسی و با اخذ نظر صاحب‌نظران و افراد ذی‌نفع در آن بررسی شود.
 
طرح جنجالی «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» قرار بود امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد، اما به گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس امروز نوبت به بررسی آن نرسید اما احتمال بررسی آن طی یکی دو روز آینده همچنان به قوت خود باقیست.
 
شایان ذکر است که طی روزهای اخیر، مخالفت‌ها و انتقادات نسبت به این طرح به اوج خود رسیده به گونه‌ای که وزیر ارتباطات، انجمن تجارت الکترونیک و ۵۰ کسب و کار اینترنتی فعال در کشور با ارسال نامه‌هایی انتقادات خود به این طرح را از دیدگاه‌های مختلف ابراز کرده‌اند. با این حساب باید منتظر ماند و دید که اوضاع در ادامه چطور پیش خواهد رفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.