تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

July 27, 2021
11:28 سه شنبه، 5ام مردادماه 1400
کد خبر: 126851

شایعه: اپل ۱۰۰ میلیون واحد پردازنده A15 برای سری آیفون ۱۳ سفارش داده است

 
گفته می‌شود اپل به‌منظور تأمین قدرت پردازشی نسل بعدی گوشی‌های هوشمندش، تولید بالغ بر ۱۰۰ میلیون واحد تراشه A15 را به شریک دیرینه‌اش، TSMC سفارش داده است.
 
گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که سری آیفون ۱۲ در یک اَبَرچرخه و بازار گاوی کم‌سابقه قرار گرفته‌ که منجر به فروش در خور توجه آن‌ شده است؛ اما ممکن است آیفون ۱۳ عملکردی به‌مراتب بهتر را شاهد باشد و به همین دلیل، گفته می‌شود اپل تولید نسل بعدی گوشی‌های هوشمندش را ۲۵ درصد افزایش داده است. طبق جدیدترین اخبار دنیای فناوری، این شرکت بالغ بر ۱۰۰ میلیون واحد تراشه جدید A15 را به‌عنوان قلب تپنده آیفون ۱۳ به TSMC سفارش داده است که مُهر تأییدی بر انتظار فروش بسیار بالای این خانواده‌ی آیفون محسوب می‌شود.
 
این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اپل در سال ۲۰۲۰ تقریبا ساخت ۷۵ میلیون واحد تراشه A14 را به غول تراشه‌سازی تایوان سفارش داده بود. اعتقاد بر این است که تراشه جدید بر اساس تکنولوژی ساخت ۵ نانومتری پلاس تولید خواهد شد. برای یادآوری، تراشه A14 که در بطن آخرین آیپد ایر و آیفون ۱۲ تعبیه شده است، اولین تراشه‌ی طراحی‌شده اپل محسوب می‌شود که با استفاده از فرایند ۵ نانومتری ساخته شد. تراشه‌های آینده همچنان مبتنی بر نسخه بهبودیافته همان فناوری‌ هستند که عملکرد بهتر و بازدهی انرژی بیشتری به ارمغان می‌آورد.
 
در این گزارش آمده است که SOC جدید احتمالا از ۶ هسته‌ی پردازنده مرکزی (CPU) بهره می‌گیرد و چینش موسوم به big.little آن را ۴ هسته‌ی ضعیف برای پردازش‌های روزمره و ۲ هسته‌ی قوی برای پردازش‌های سنگین تشکیل خواهد داد که مطابق با تراشه A14 است. بازدهی انرژی تراشه A15 به دلیل شایعات استفاده از قابلیت پروموشن در مدل‌های رده‌بالاتر آیفون آینده بسیار حائز اهمیت است. فناوری پروموشن اپل به نمایشگر این امکان را می‌دهد تا با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز در ثانیه به‌روز شود که می‌تواند به‌طور قابل توجهی روی مصرف انرژی تأثیر بگذارد. مدل‌های پرو آیفون ۱۳ همچنین ممکن است از قابلیت نمایش همیشه روشن برخوردار باشند که خود مزیدی بر علت می‌شود.
 
طبق گزارشی از دیجی‌تایمز در اوایل سال جاری میلادی، تراشه جدید می‌تواند راندمان گوشی‌های هوشمند بعدی اپل را ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش بدهد. افزون بر این، غول دنیای فناوری برای ارائه محتوای بصری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و کاهش اتلاف انرژی، قصد دارد در مدل‌های پرو از نمایشگر مجهز به ترانزیستور فیلم‌نازک مبتنی بر اکسید پلی‌کریستال دماپایین (LTPO) بهره بگیرد و ظاهراً باتری حجیم‌تری نیز در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ تعبیه خواهد شد که می‌تواند شارژدهی را افزایش بدهد یا حداقل ثابت نگه دارد.
 
طبق گزارش‌های قبلی، اپل علاوه‌ بر آیفون‌های ۲۰۲۱، قصد دارد نسل بعدی آیپد مینی را به تراشه A15 مجهز کند. همچنین گمان می‌رود این شرکت در ابتدای سال آینده آیفون SE را با پردازنده A15 به‌روز کند و شاید سفارش ۱۰۰ میلیون واحد تراشه A15 به همین منظور صورت گرفته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.