تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 27, 2021
12:12 سه شنبه، 5ام مردادماه 1400
کد خبر: 126862

دریافت وجه اضافی از سوی مراکز درمانی و داروخانه‌ها برای خدمات الکترونیکی ممنوع است

 
 
بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و مراکز درمانی اجازه دریافت وجه اضافی از مراجعه‌کنندگان بابت ارائه خدمات الکترونیکی، صدور نسخه الکترونیکی یا استعلام نسخه الکترونیکی و نسخه‌پیچی را ندارند.
 
 طبق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات هرگونه اخذ وجه اضافه برای ارائه الکترونیکی خدمات دارای تعرفه مصوب مراجع قانونی توسط ارائه‌دهندگان نهایی خدمات سلامت شامل، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، پاراکلینیک‌ها، داروخانه‌ها و سایر مراکز اعم از بخش دولتی و خصوصی و خیریه‌ای ممنوع است.
 
این مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات پس از آن صادر شد که انجمن صنفی داروسازان ایران با اعلام تعرفه داروهای نسخه‌ای به داروخانه‌های سراسر کشور، تعرفه ثبت نسخ الکترونیکی را ۵ هزار و ۱۵۰ تومان به ازای هر نسخه تعیین کرده بود. هر چند در این اطلاعیه ذکر شده بود که این تعرفه پس از تصویب از سوی هیات وزیران قابل اخذ خواهد بود اما داروخانه‌ها اقدام به دریافت این وجه از مراجعه کنندگان خود کردند.
 
 
ابلاغیه انجمن صنفی داروسازان ایران در خصوص تعرفه خدمات دارویی
در همان زمان تصویر نسخه‌های الکترونیکی و وجهی که بابت آن داروخانه‌ها از شهروندان دریافت می‌کردند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز به منظور جلوگیری از این امر در جلسه ۲۲ شورای اجرایی فناوری اطلاعات که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، دریافت هرگونه وجه را ممنوع اعلام کرد.
 
 
به نظر می‌رسد این واکنش سریع که در بخش‌ها دولتی کمتر رخ می‌دهد به واسطه رصد شبکه‌های اجتماعی از سوی دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات به عنوان یکی از ابزارهای شناسایی نظرات کاربران، رخ داده است.
 
تاکنون دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در جلسات ۱۵، ۱۸ و ۱۹ شورای اجرایی فناوری اطلاعات به صورت مستقیم موضوع اجرایی شدن نسخه‌نویسی الکترونیکی را پیگیری کرده است و هم‌اکنون فاز اول نسخه‌نویسی الکترونیکی به بهره‌برداری رسیده و مطابق گزارش‌های منتشر شده در حال حاضر به طور متوسط ۱۸ میلیون نسخه الکترونیکی در ماه نوشته می‌شود.
 
پیش‌‌بینی شده است که با شروع به‌کار نهادهای اپراتوری مشترک بیمه‌ها و ارائه پنجره واحد خدمات ضمن سهولت در نوشتن نسخه و اتصال پزشکان و مطب‌ها و بیمارستان‌های دولتی به صورت پلکانی این تعداد به بیش از ۲۵ میلیون نسخه الکترونیکی در ماه خواهد رسید. هم‌اکنون نهاد اپراتوری مشترک بیمه‌گرها شکل‌گرفته است و به‌زودی پنجره واحد خدمات به ذینفعان سلامت و مردم را ارائه خواهد کرد.
 
در مصوبه جلسه ۲۰ شورای اجرایی فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف شده بودند اقدام به ایجاد پنجره خدمات سلامت الکترونیکی کنند. این پنجره برای پیشبرد پروژه‌های استحقاق سنجی، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی با استفاده از امکانات سازمان‌های بیمه‌گر نهاد اپراتوری خدمات سلامت الکترونیکی را تشکیل دهند.
 
حال در مصوبه جلسه ۲۲ شورای اجرایی فناوری اطلاعات کلیه بیمه‌گرهای پایه، صندوق‌های بیمه‌ای، صندوق‌های بیمه ترکیبی پایه و تکمیلی و همه ارائه‌دهندگان خدمات بیمه در کشور که تاکنون تکالیف مربوط به نسخه الکترونیکی و استحقاق سنجی برخط را اجرایی نکرده‌اند، موظف شده‌اند حداکثر تا تاریخ اول آبان ماه ۱۴۰۰ ضمن حذف کاربری دفترچه‌های ارائه خدمات درمان و اسناد کاغذی، کلیه خدمات خود را بدون وابستگی به دفترچه و از طریق پیوستن به سامانه استحقاق سنجی برخط (بند چ ماده ۷۰ قانون برنامه ششم) و پنجره واحد خدمات تأمین سلامت ایرانیان ارائه کنند.
 
همچنین به‌منظور افزایش پایداری و تاب‌آوری در فاز نهایی نسخه‌نویسی الکترونیکی و نسخه‌پیچی الکترونیکی، تمامی HISهای بیمارستانی موظف‌اند به سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت ظرف مدت دو هفته متصل شده و نسبت به تبادل الکترونیکی اسناد الکترونیکی اقدام کنند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه‌گرهای پایه موظف‌اند نسبت به تکمیل مسیرهای اصلی و پشتیبان به گونه‌ای اقدام کنند که طی مدت حداکثر سه ماه تمام HIS های بیمارستانی هم‌زمان به مسیر اصلی و پشتیبان متصل باشند.
 
با مصوبات آخرین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم و راه‌اندازی پنجره واحد خدمات در یک ماه آینده توسط نهاد مشترک اپراتوری همه ذینفعان مانند، بیمه‌های پایه، بیمه‌های تکمیلی، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و پاراکلینیک‌ها و پزشکان و شرکت‌های سلامت و شهروندان می‌توانند خدمات نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی را بدون نیاز به دفترچه و اسناد کاغذی و برخط ارائه و دریافت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.