مخابرات فضایی

July 27, 2021
14:40 سه شنبه، 5ام مردادماه 1400
کد خبر: 126869

محمدحسن انتظاری کیست؟

ICTna.ir – براساس اطلاعات رسیده به خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، نام محمد حسن انتظاری (دبیر سابق شورایعالی فضای مجازی در دولت اول حسن روحانی) بعنوان یکی از گزینه اصلی جدید برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت جدید مطرح شده است.
 
براساس اطلاعات رسیده به خبرنگار ایستنا، نام وی در کنار دکتر عیسی زارع‌پور (رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه)، دکتر ابراهیم محمودزاده (رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران) و همچنین دکتر مهدی اخوان بهابادی (مدیرعامل فعلی همراه اول، قائم مقام پیشین رئیس سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین و دبیر اسبق شورای عالی فضای مجازی و رئیس اسبق مرکز ملی فضای مجازی) بعنوان اصلی ترین گزینه های معرفی بعنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس شورای اسلامی از سوی ابراهیم رئیسی قرار گرفته است.
 
entezari01.jpg
 
در این گزارش مروری میکنیم به سوابق و آرا و نظرات محمد حسن انتظاری:
 
محمدحسن انتظاری، متولد 1330 مهندس برق و دارای سوابق متعدد در شرکت مخابرات ایران بوده‌ است. وی عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مواد و انرژی دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگر مرکز تحقیقات مخابرات ایران از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ و عضو هیات علمی پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سال ۱۳۷۳ تا کنون بوده است.
 
وی در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی ایران در دولت یازدهم (دولت اول روحانی) به پیشنهاد حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورا و با رأی اکثریت اعضای شورا به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شد. وی در ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ و پس از مجموعه کشمکش هایی که عمدتا یک سوی آن محمود واعظی (وزیر ارتباطات وقت دولت روحانی بود) جای خود در سمت دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران را به ابوالحسن فیروزآبادی داد و از این مسئولیت برکنار شد.
 
entezari03.jpg
 
به گزارش ICTna، انتظاری لیسانس مهندسی برق خود را در سال ۱۳۵۳ اخذ کرد و برای گذراندن تحصیلات تکمیلی راهی هلند شد. وی در سال ۱۹۷۶ موفق شد فوق‌لیسانس مهندسی برق گرایش طراحی الکترونیک را از دانشگاه صنعتی دلفت اخذ نماید و به ایران بازگردد. 
 
انتظاری 70 ساله عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مواد و انرژی دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگر مرکز تحقیقات مخابرات ایران از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ و عضو هیئت علمی پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سال ۱۳۷۳ تاکنون بوده‌است.
 
ریاست مرکز تحقیقات مخابرات ایران، عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران، مجری طرح دیتای شرکت مخابرات ایران و مسئول طراحی شبکه دیتای کشور، نماینده وزیر پست و تلگراف و تلفن در کمیته خرید ماهواره زهره، دبیر مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران، معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران، دبیر کمیسیون مدیریت فضای مجازی شورای عالی امنیت ملی، دبیر شورای فنی سازمان صدا و سیما و مشاور فنی رئیس این سازمان، معاون تکنولوژی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مدیر دفتر فناوری اطلاعات و مدیر شبکه علمی کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، رئیس پژوهشکده ماهواره پژوهشگاه فضایی سازمان فضایی، دبیر چند دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی، مجری طرح تحقیقاتی ماهواره مخابراتی مصباح و ماهواره آیات (زلزله شناسی)، عضو شورای فناوری مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت مدیره در شرکت خدمات انفورماتیک بخشی از سوابق اجرایی محمد حسن انتظاری را تشکیل میدهد. 
 
وی در حال حاضر با حکم مقام معظم رهبری و با درج عبارت "به پاس خدمات و زحمات با ارزش شما در دوران دبیری شورای عالی فضای مجازی" در حکم انتصاب، عضو حقیقی این شورایعالی است.
 
عضویت در شوراها، کمیته‌ها و مجامع گوناگون از جمله شورای فناوری مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس کمیته تحقیقات الکترونیک کمیسیون صنعت شورای پژوهش‌های علمی کشور، کمیته ملی اطلاع‌رسانی کمیسیون ملی یونسکو، کمیسیون اطلاع‌رسانی شورای پژوهش‌های علمی کشور، عضو هیات اجرایی و کمیته علمی اولین کنفرانس تکنولوژی فضای توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، عضو کمیته خودکفایی مخابرات، عضو شورای علمی پژوهشکده فناوری ارتباطات مرکز تحقیقات مخابرات ایران، عضو ستاد هوا – فضا معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از دیگر سوابق اجرایی و مدیریتی رییس جدید مرکز ملی فضای مجازی کشور است.
 

entezari02.jpg
 
انتظاری در مورد آخرین جلسه شورایعالی فضای مجازی برگزار شده در دولت حسن روحانی گفته گزارش قرائت شده در این جلسه که از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی قرائت شد با انتقاد جدی مواجه است و این گزارش مورد تأیید اعضا نیست.
 
انتظاری گفته بود این گزارش گلایه‌های مقام معظم رهبری در خصوص ولنگاری فضای مجازی را شامل نمی‌شد.
 
انتظاری معتقد است فضای مجازی کشور دراین سال‌ها در سیطره پلتفرم‌های امریکایی بوده و کسب و کارهای آنلاین در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام شکل گرفته است. این روند کمکی به ایجاد فضای مجازی در کشور نمی‌کند. اما در گزارش ارائه شده به اینگونه موضوعات با دید مثبت نگاه شد.
 
 
وی تصریح کرده بود در یک کلام از دید اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی، گزارش پایانی مرکز ملی فضای مجازی در آخرین جلسه این شورا در دولت دوازدهم، گزارش جامعی نبود و گلایه‌های مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی را در برنگرفت.
 
وی که مدیر گروه سیاستگذاری و حکمرانی فضای مجازی اندیشکده تداوم  هست، معتقد است مهم ترین نقش شبکه ملی اطلاعات، مشخص کردن مرز در فضای مجازی و محدوده تحت حکمرانی کشور ما در این فضاست، میگوید: اتفاقی که در فضای مجازی افتاده این است که مرزها در فضای مجازی به راحتی مشخص نیست و به همین جهت افراد و شرکت ها و پلتفرم ها می توانند به راحتی از مرزهای حقیقی کشورها عبور کنند و وارد سایر کشورها شوند و قوانین خواست خودشان را اعمال کنند و به خواسته های مردم آن سرزمین بی اعتنایی کنند. چنین چیزی دقیقا به معنای نقض حاکمیت ملی و استقلال کشور است.
 
انتظاری معتقد است در حکمرانی فضای مجازی با ضعف جدی مواجه هستیم و پلتفرم ها باید قوانین کشور ما را بپذیرند.
 
انتظاری دقیقا یک سال پیش از مجلس خواسته بود خلا قانونگذاری در حکمرانی سایبری را پر کند.
 
زمستان گذشته هم انتظاری 70 ساله درباره سیاست اصولی کشور در توسعه پهنای باند گفته بود: مطابق با سند طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، نسبت ترافیک پهنای باند خدمات پایه کاربردی داخل به خارج باید ۷۰ به ۳۰ درصد باشد.
 
شهریورماه سال گذشته، پایگاه اطلاع رسانی khamenei.ir مصاحبه مفصلی با تیتر "اروپا هم می‌خواهد از بند اینترنت آمریکایی رها شود" از دکتر انتظاری منتشر کرده بود. در این مصاحبه انتظاری گفته بود ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه رسماً این را مطرح کرد که الان دو جور اینترنت داریم، یکی اینترنت آمریکایی و یکی اینترنت چینی. ما باید در اروپا اینترنت اروپایی داشته باشیم.
 
ویدئوی سخنرانی دکتر انتظاری در نشست علمی بررسی و تحلیل سند توسعه پایدار 2030 در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی که در 13 تیر سال 96 ایراد شده است از طریق این لینک قابل مشاهده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.