امنیت

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

July 27, 2021
16:29 سه شنبه، 5ام مردادماه 1400
کد خبر: 126879

کشف یک سوءاستفاده جدید از ویندوز

 
فعال ‌بودن تأیید اصالت‌سنجی NTLM و غیر فعال بودن برخی محافظت‌ها، ویندوز را در برابر مهاجمان سایبری آسیب‌پذیر کرده است. 
 
 مهاجمان سایبری با اجرای حملاتی معروف به NTLM Relay ، کنترل Domain Controller (کنترل‌کننده دامنه) و کل دامنه شبکه را در اختیار می‌گیرند. مهاجمان پس از کنترل Domain Controller و در اختیار گرفتن کل دامنه شبکه، هر فرمان دلخواه خود را در سطح دامنه به اجرا در می‌آورند.
 
محققی که این تکنیک مهاجمان سایبری را کشف کرده و نام آن را PetitPotam  گذاشته، معتقد است این مسئله را نمی‌توان به‌عنوان یک آسیب‌پذیری در نظر گرفت بلکه به‌نوعی، سوءاستفاده از یک تابع معتبر است. این تابع معتبر که بصورت مخفف MS-EFSRPC نامیده می‌شود، برای انجام عملیات نگهداری و مدیریت داده‌های رمزگذاری‌شده‌ای استفاده می‌شود که به‌صورت از راه دور، در بستر شبکه ذخیره و فراخوانی می‌شوند. این محقق امنیتی اهل فرانسه، اظهار داشته که این تکنیک ممکن است در حملات دیگر سایبری نیز استفاده شود.
 
محقق کاشف PetitPotam که معتقد است تنها راه مقابله با این حملات، غیرفعال‌کردن تأیید اصالت‌سنجی NTLM یا فعال‌کردن محافظت‌هایی همچون امضاهای SMB و LDAP و  همچنین Channel Binding در ویندوز است، در عین حال تاکید می‌کند متوقف کردن سرویس EFS نیز مانع سوءاستفاده از این تکنیک مهاجمان سایبری نمی‌شود. جزئیات بیشتر در خصوص تکنیک PetitPotam، شیوه کار مهاجمان با استفاده از آن، اطلاعات فنی و نمونه کدهای بهره‌جوی (PoC)، در پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راهبردی افتا منتشر شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.