اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

July 27, 2021
17:06 سه شنبه، 5ام مردادماه 1400
کد خبر: 126888

بخش داخلی با بستن دسترسی های خارجی رشد نخواهد کرد

یک کارشناس فعال در حوزه فناوری اطلاعات، با بیان اینکه بستن دسترسی به سرویس‌های خارجی، تولیدکننده بخش خصوصی را هم تنبل می‌کند و نمی‌گذارد محصول باکیفیت تولید کند، گفت: نمی‌توانیم دسترسی به سرویس‌های پایه‌ای را که در طول سال‌ها و افرادی از سرتاسر جهان ساختند را ببندیم و مردم را از سرویس‌هایی که الان استفاده می‌کنند، محروم کنیم.
 
رضا قربانی با انتقاد از مطرح شدن طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در شرایط کنونی بیان کرد: ما یک خواسته ساده داریم و در سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران هم بارها تاکید کردیم درباره طرحی که این همه اهمیت دارد و روی زندگی همه ایرانیان تاثیر می‌گذارد، مقداری با طمانینه تصمیم بگیرند. الان ما در زمان بین دو دولت قرار داریم، یعنی نه دولت فعلی کاملا سر کار است و نه دولت بعدی هنوز کار را در دست گرفته و اینکه اصرار دارند با توجه به شرایط خاصی که قرار داریم، به سرعت چنین طرح مهمی را تصویب کنند، به نظر کار درستی نیست.
 
وی ادامه داد: بدتر از همه به شکل اصل ۸۵ قانون اساسی جلو بردن این طرح است، یعنی لازم نیست طرح در صحن بررسی شود و در کمیسیون‌ها می‌توانند درباره آن تصمیم بگیرد. بهتر است صبر کنید دولت جدید سر کار بیاید، کار را تحویل بگیرد، وزرایش را معرفی کند، حتما آنها می‌توانند با مجلس تعامل کنند، نه اینکه پیش از شروع دولت، این طرح مصوب شود و دولت حتی اگر بخواهد آن را تغییر دهد، نیاز به زمان زیادی داشته باشد. این خواسته صنف فناوری است. نه فقط از نظر فناوری، چون روی حیات و ممات همه تاثیر می‌گذارد.
 
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با انتقاد از ایجاد کمیسیون عالی تنظیم مقررات که در این طرح آمده، گفت:‌ ما می‌خواهیم اختیارات وزارت ارتباطات را بگیریم و به یک کمیسیون ۲۰ نفره بدهیم. فرض کنید این کمیسیون هم تشکیل شد و ۲۰ نفر به آنچه که می خواستند نرسیدند، در آن صورت چه کسی را می‌توان استیضاح کرد؟ در حال حاضر در ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، وزارتخانه‌ها باید مسوول باشند و اگر کسی مسوولیتش را انجام نداد، می‌توان پیگیری کرد، اما در آن زمان چه کسی پاسخگو است؟
 
هیچکس با رگولاتوری و تنظیم‌گری مخالف نیست
 
قربانی با بیان اینکه از نظر زیربنایی و فلسفی، هیچکس با رگولاتوری و تنظیم‌گری مخالف نیست،‌ گفت: این طرح ظاهرا آمده که کسب‌وکارهای خارجی را محدود کند و فضا را برای رشد کسب‌وکارهای داخلی فراهم کند. این کلیت چیزی است که طراحان این طرح ادعا می‌کنند اما اصلا چنین اتفاقی نخواهد افتاد. شما گوگل و سرویس‌های آن را از موتور جست‌وجو و ایمیل در نظر بگیرید که از نظر فنی و مهندسی نرم‌افزار بیش از دو میلیارد خط کد است، آن را مقایسه کنید با سیستم عامل ویندوز که ۵۰ میلیون خط کد است. ما در کشور سال‌ها تلاش کردیم سیستم عامل تولید کنیم اما نتوانستیم، حالا می‌خواهیم سرویس‌های گوگل را هشت ماهه تولید کنیم؟
 
وی با تاکید بر اشتباه بودن بستن سرویس‌های پایه‌ای اظهار کرد: ما در این کشور اجازه دادیم کسب‌وکارهایی از سرویس‌های حمل و نقل آنلاین، خرید و فروش آنلاین و سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات ویدیویی شکل بگیرند. سرویس‌های پایه‌ای که برای اینترنت قابل استفاده است هم می‌تواند به مرور زمان و به روش درست شکل بگیرد. اما روش درست این نیست که هشت ماه مهلت دهیم و به شکل دستوری کار را دنبال کنیم و از ابتدا هم مردم را از سرویس‌هایی که الان استفاده می‌کنند محروم کنیم.
 
عضو هیات مدیره نصر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: درست است که گوگل در کشوری مانند آمریکا رشد کرده، اما الان همه مردم دنیا از جمله مردم ایران از تمام سرویس‌هایش استفاده می‌کنند. فیس‌بوک که مالک واتس‌اپ و اینستاگرام است، در طول سال‌ها شکل گرفته، ما می‌خواهیم همه این کسب‌وکارهایی که در زنجیره ارزش شکل گرفتند را تحت تاثیر قرار دهیم که در نهایت سرویس‌های پایه‌ای را که در طول سال‌ها و افرادی در سرتاسر جهان جمع شدند و ساختند را هشت ماهه بسازیم؟
 
بخش داخلی در فضای رقابتی رشد می‌کند
 
قربانی با بیان اینکه ما در بخش خصوصی معتقدیم در فضای رقابتی، بخش داخلی هم رشد می‌کند، افزود: اگر ما به این بهانه که می‌خواهیم بخش داخلی رشد کند، دسترسی‌ها را ببندیم، بخش داخلی رشد نخواهد کرد. اگر ما دسترسی‌ها را ببندیم، تولیدکننده بخش خصوصی هم تنبل می‌شود و نمی‌تواند محصول باکیفیت تولید کند. ما بارها این را امتحان کردیم. در صنعت خودروسازی مگر مورد مشابه اتفاق نیفتاد و به نتیجه هم نرسید؟ این راه خطا رفتن است.
 
وی ادامه داد: شاید برخی تصور کنند ما به عنوان بخش خصوصی خوشحال می‌شویم از اینکه دسترسی‌ها بسته شود، اما به هیچ وجه اینطور نیست. چون معتقدیم در نهایت ما هم نابود خواهیم شد و این صنعت و این فضا نابود می‌شود. مردم را نمی‌توان به استفاده از یک سرویس مجبور کرد. مگر کسی ما را به استفاده از واتس‌اپ و اینستاگرام و فیس‌بوک و این ابزارها مجبور کرده است؟ کسی مجبورمان نکرده، آنها سرویس خوب ارائه دادند و ازشان استقبال شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.