اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

July 28, 2021
14:55 چهارشنبه، 6ام مردادماه 1400
کد خبر: 126925

می‌خواهیم با آپارات کیدز محیط امنی برای کودک ایجاد کنیم

 
 
با فراگیر شدن اینترنت و ارائه خدمات مختلف از جمله خدمات ویدئویی، تماشای محتوای آنلاین توسط کودکان و نوجوانان تبدیل به دغدغه‌ خانواده‌ها شده است. در چند سال اخیر برخی سرویس‌های داخلی تا حدی سعی کرده‌اند این نگرانی را برطرف کنند. برای نمونه برخی سرویس‌هایی نمایش خانگی آنلاین (VOD) با در نظر گرفتن بخش جداگانه برای کودکان تلاش کرده‌اند تا محتوای مناسب این گروه سنی را در اختیار آنها بگذارند. در این بین سرویس‌های نیز هستند که به صورت اختصاصی اقدام به تولید محتوا برای کودکان می‌کنند. یکی از این سرویس‌ها آپارات کیذز است. این سرویس حتی به تازگی با تغییرات گسترده وارد تولید و تامین محتوای مخصوص این رده سنی کودکان شده است. محمدرضا سعادتی، مدیر اجرایی آپارات کیدز یا آپارات کودک در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که «آپارات کودک» به عنوان یک پلتفرم نمایش خانگی حوزه کودکان تلاش می‌کند تا  نیازهای اصلی کودکان در زمینه سرگرمی و آموزش را با نمایش آثار سالم و استاندارد همراه دوبله اختصاصی و زیرنویس مناسب در اختیار خانواده‌ها و فرزندانشان بگذارد. او تاکید می‌کند که آپارات کیدز می‌خواهد به یک سرویس امن کامل برای کودکان تبدیل شود. با سعادتی در مورد تغییرات آپارات کیدز گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:
 
فسلفه اولیه آپارات کیدز چیست؟ چرا تبدیل به سرویس نمایش خانگی (VOD) شد؟
 
ما دو فاز برای آپارات کیدز تعریف کردیم. اول اینکه محیطی در خود آپارات فراهم کنیم تا کودکان راحت بتوانند از آن استفاده کنند و پدر و ماد‌رها نگرانی بابت این که فرزندانشان چه محتوایی تماشا می‌کنند نداشته باشند. این شد که نسخه اول آپارت کیدز را پیاده‌سازی کردیم. این سرویس خیلی خوب مورد استقبال قرار گرفت و بدون اینکه بخواهیم هزینه‌ای برای آن پرداخت کنیم، از سمت مردم نصب اپلیکیشن و بازدید روزانه خوبی گرفت؛ در این نسخه اینگونه بود که محتوا از سمت کاربر به سمت ما می‌آمد و ما آن محتوا را بررسی می‌کردیم و اگر محتوا مشکلی نداشت در اختیار مردم می‌گذاشتیم. اتفاقی که افتاد این بود که محتواها عمدتا به صورت کلی نمی‌آمد و تیکه تیکه می‌آمد. برای نمونه یک قسمتی از یک فصلی می‌آمد و این باعث می‌شد که کاربر نتواند سریال یا کارتونی را کامل تماشا کند. دیدیم که کاربرهای ما احتیاج به محتواهای بهتر دارند.  درنهایت تصمیم گرفتیم  پلتفرمی را پیاده‌سازی کنیم که صفر تا صد محتوا را خودمان فراهم می‌کنیم. یعنی محتوایی را ارائه دهیم که صددرصد آسیب زننده نیست، هیچ نقطه و نکته منفی ندارد و برای بچه‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته محتواهای آزاد را حذف نکردیم چون اعتقادمان این بود کسانی که از محتواهای رایگان استفاده می‌کردند شاید هنوز به آن احتیاج داشته باشند. برای همین محتوای رایگان را همچنان داخل پلتفرم حفظ کردیم اما محتواهای آموزشی از جمله زبان انگلیسی و محتواهای دیگری که در آینده به سیستم ما اضافه می‌شود را جزئی از مزیت‌های تازه آپارات قرار دادیم. در کل در استراتژی آپارات کیدز می‌خواستیم بستر آموزشی سرگرم کننده برای کودکان ایجاد کنیم تا خانواده‌ها بتوانند پلتفرم را راحت در اختیار کودک قرار دهند.
 
این راحت بودن یا محتوای امنی که به آن اشاره می‌کنید برای نظارتش چه سازوکاری در نظر گرفته‌اید؟ آیا قوانینی در این باره وضع شده است؟ براساس شاکله و ساختاری محتواها را انتخاب می‌کنید یا طبق تجربه اتفاق می‌افتد؟
 
تیم محتوای حرفه‌ای ما محتوای آموزشی را که در رده‌های سنی مختلف در کشورهای دیگر پخش آنها مشکلی ندارد کنترل کیفی می‌کنند. همچنین محتواها براساس مطابقت فرهنگی با کشور بررسی و تایید شده و وارد وب سایت آپارات کیدز می‌شود.
 
با توجه به حضور پلتفرم‌هایی مثل فیلیمو و نماوا که برای سنین بزرگسال هستند و تولید محتوای کودک هم دارند مزیت رقابتی آپارات کیدز بر چه اساسی بنا شده تا مخاطب را مجاب کند وارد این فضا شود؟
 
به نظرم آنها برای ما تهدید محسوب نمی‌شوند. چون در پلتفرم‌هایی که VOD هستند محتوای کودک در کنار محتوای بزرگسال در دسترس است. خانواده‌ها راحت‌تر هستند که پلتفرم کاملی در اختیار کودک قرار بگیرد و همه محتواها مختص کودک باشد. می‌توان گفت مزیت آپارات کیدز این است که به مروز زمان امکانات جدیدی به آن افزوده می‌شود. مثل مدیریت دسترسی والدین که  می‌توانند تنظیماتی ایجاد کنند تا حتی در خصوص فیلم‌های کودک نیز رنج‌های مختلف سنی کودک اعمال شود و محتواها بر اساس رده‌بندی سنی فیلتر شوند. آنها می‌توانند دسته‌های مختلف را ببندند. ممکن است خانواده‌ای دسته‌بندی تخیلی یا هیجان‌انگیز را ببندد تا کودک تماشا نکند. ما تخصصی روی کودک کار می‌کنیم. ممکن است این گزینه‌ها و امکانات اصلا به درد پلتفرم‌های بزرگ نخورد و عمدتا نمی‌توانند آن را ایجاد کنند. اینجا آن محیط امن کامل شکل گرفته است.
 
آیا فعالیت آپارات کیدز هم زیر نظر ساترا قرار دارد یا محتوای آن توسط ارشاد فیلتر می‌شود؟
 
ما چنین فرایندی نداریم. ولی می‌توانم بگویم فرایند‎های ما بابت محتوا قطعا هرآنچه که آن‌ها مدنظر داشته باشند است. ما خودمان اینقدر سخت می‌گیریم که نگرانی بابت آن نداریم. از نوع پوشش و دوبله و زیرنویس و حتی زبان‌های انگلیسی هرجا به مشکل بربخوریم خودمان زودتر فیلتر می‌کنیم. یعنی اینطور نیست که باز باشد و نیاز باشد یک فصل جدیدی از یک سریال می‌آید سریع روی پلتفرم آپلود شود. تیم محتوا کاملا آن را بررسی می‌کند و بعد وارد پلتفرم می‌شود.
 
آیا برنامه‌‌ای دارید که در آینده تولید محتوای ایرانی برای کودکان تولید و براساس آن مزیت رقابتی دیگری ایجاد کنید؟ درست مانند سیاستی که خود آپارات و فیلیمو در سال‌های اخیر در پیش گرفته است؟
 
تولید محتوای انحصاری در دستور کارمان وجود دارد اما نه در آینده خیلی نزدیک، اما بستر را به نحوی فراهم می‌کنیم تا بتوانیم در آینده میزبان محتواهای همه کسانی که احساس می‌کنند در این فضا حرفی برای گفتن دارند باشیم
 
برنامه‌های شما در بازه زمانی کوتاه مدت چیست؟
 
تمرکز ما امسال روی تکمیل کردن آرشیو محتوایی است. از طرفی به دنبال ایجاد امکانات بهتر در پلتفرم هستیم و مسائل فنی را پیگیری می‌کنیم. تا امروز خوشبختانه بیش از ۲۴ هزار محتوا در دسترس است که این می‌توان نقطه قوت ما باشد.
 
از نظر دوبله چطور؟ چون آثاری در فضای مجازی وجود دارد که دوبله‌ آن مناسب کودکان نیست و گاهی کلمات و جملاتی اضافه می‌شود که در فرهنگ عامه هم  ناپسند است.
 
همانطور که قبلا هم گفتم ما تیم نظارتی خودمان را داریم و بیشتر دوبله‌ها برای خودمان است. به استودیوها سفارش می‌دهیم و می‌دانند محتوایی که از سمت کودک برای آنها می‌فرستیم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و چه خط قرمزهایی را رعایت کنند. اگر احیانا محتوایی که به ما می‌دهند دارای استانداردهای کیفی و نظارتی نباشد آن محتوا را رد می‌کنیم و اجازه انتشار به آن نمی‌دهیم. به همین دلیل ما تاجایی که ممکن است محتوای زبان اصلی را سعی می‌کنیم خودمان دوبله کنیم. اگر دوبله دیگری هم وجود داشته باشد و حق نشر از او داشته باشیم باز بررسی می‌کنیم تا الفاظ مشکل دار در دوبله وجود نداشته باشد، در این صورت جلوی انتشار آن را می‌گیریم.
 
افق آینده آپارات کیدز را کجا می‌دانید؟ جایگاهی که به آن فکر کرده‌اید و هدفی که در آینده می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید کجاست؟
 
هدف‌هایی که برای آپارات کیدز در نظر داریم اولین مقصد امن محتوایی برای کودکان است و از هر طریقی بابت این هدف تلاش می‌کنیم. در حال حاضر بعد از اینکه پلتفرم جدید را معرفی کردیم جزء کسب و کارهایی هستیم که رشد سریعی دارد و بعد از آنکه اشتراک را برای جذب مخاطب اضافه کردیم بیش از ۲۱ میلیون دقیقه تماشا داشته‌ایم  و این آمار بسیار خوبی برای ماست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.