اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

July 28, 2021
16:20 چهارشنبه، 6ام مردادماه 1400
کد خبر: 126933

نماینده مخالف طرح صیانت از کاربران فضای مجازی: با وضعیت تحریم راه‌اندازی دفاتر پلتفرم‌های خارجی در ایران محال است

ICTna.ir – اینده مردم طوالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی به پلتفرم‌های خارجی چهار ماه فرصت داده شده تا دفاتر خود را در ایران راه‌اندازی کنند که با وضعیت تحریم قطعا این محال است و امکان عملی ندارد.
 
202008103428882556.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، جلال محمودزاده در مخالفت با این طرح در صحن علنی مجلس افزود: اگر ظرف چهار ماه این دفاتر راه‌اندازی نشود، باید فیلتر شوند و وقتی جایگزین هم ندارند، مردم آسیب می‌بیند.
 
او با اشاره به اینکه نباید با ارجاع این طرح به کمیسیون مشترک، نمایندگان از چرخه قانون‌گذاری در مورد فضای مجازی خارج شوند، گفت: وظایف نماینده قائم به شخص است و قابل واگذاری نیست مگر در موارد ضروری، در شرایط فعلی هیچ ضرورتی وجود ندارد که تصمیم‌گیری در مورد فضای مجازی به کمیسیون ارجاع شود و نمایندگان از چرخه تصمیم‌گیری در این موضوع حذف شوند.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر می‌رسد کمیسیون به چارچوب دقیقی در این رابطه نرسیده است و چندین بار طرح پیشنهادی را تغییر داده و اکنون این طرح پس از چند بار تغییر قرار است به صورت اصل 85 بررسی شود و چرا باید مسئله به این مهمی اینگونه مورد بررسی قرار گیرد و در بخشی از آن آمده است که شبکه‌های مجازی خارجی باید طی 4 ماه در داخل دفتر دایر کنند و همه می‌دانیم این موضوع عملاً امکان‌پذیر نیست و موجب محدودیت و بسته شدن آنها می‌شود و کسب و کارها تعطیل می‌شود؛ بنابراین این طرح شبکه‌های مجازی را محدود می‌کند.
 
او اظهار داشت: از طرفی نظر دولت و افراد فعال در شبکه‌های مجازی و فعالین اقتصادی اخذ نشده است و این افراد در نامه‌ای اعتراض خود را نسبت به این طرح اعلام کردند. همچنین این طرح با توجه به محتویاتش طبق قانون اساسی و اصل 75 بار مالی دارد و قابل طرح نیست.
 
به گفته محمودزاده، اوایل انقلاب با ویدئو و کاست و ماهواره برخورد می‌شد که با اقدامات سلبی این محقق نشد. دغدغه رهبری درباره فضای مجازی برای ما اصل است. ایشان فرمودند این فضا برای ما هم تهدید است و هم فرصت. وقتی به مواد این لایجه نگاه می‌کردم در مواد مختلف به تدوین آئین‌نامه در جای دیگر ارجاع شده و توپ در زمین دیگران انداخته شده است.
 
او گفت: اگر با کار کارشناسی این موضوع را در قالب لایحه به دولت رئیسی واگذار کنیم و امروز بخواهیم طرحی را مصوب کنیم که وضع ناامیدی  در جامعه باشد، دود آن به چشم دولت آقای رئیسی خواهد رفت.
 
نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه اکنون در فضای مجازی حدود 900 هزار کسب و کار شخصی وجود دارد که بستر آنها بیشتر در تلگرام و واتس‌اپ و اینستاگرام قرار دارد و خرید و فروش در این بسترها محقق می‌شود، بخواهیم بدون کار کارشناسی جلوی این کار را بگیریم و این بستر را ببندیم قطعا عده زیادی از مردم آسیب می‌بینند.
 
او افزود: ما مردم نماینده های شهرهای کم‌برخوردار بیشتر با این مساله مواجه هستیم اما بیشترین مراجعات سطح شهرستان بحث بیکاری است و وقتی نمی‌توانیم کار ایجاد کنیم، چرا بستر خوداشتغالی را از آنها بگیریم؟ باید چارچوبی برای فضای مجازی ایجاد شود که افراد سوءاستفاده‌گر از این بستر استفاده نکتند و فرزندان و خانواده ما در معرض آسیب قرار نگیرند و قطعا آسیب و منفعت باهم وجود دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.