اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

July 31, 2021
11:53 شنبه، 9ام مردادماه 1400
کد خبر: 127006

سخنگوی فراکسیون مجلس: طرح صیانت از حقوق کاربران ضرورتی نداشت وقت مجلس را بگیرد

 
سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با بیان اینکه مردم باید در جریان موضوعات حساس کشور قرار بگیرند، گفت: اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران ضرورتی نداشت، چرا که حجم این طرح به‌اندازه‌ای زیاد نبود که وقت مجلس را بگیرد.
 
«غلامرضا نوری‌قزلجه» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره  واگذار شدن بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به کمیسیون با استناد به اصل۸۵ قانون اساسی، افزود: به اعتقاد من اصل ۸۵ شدن این طرح هیچ ضرورتی نداشت، چرا که حجم این طرح به‌اندازه‌ای زیاد نبود که خیلی وقت مجلس را بگیرد، بلکه از آنجایی که موضوع مهمی بود، اگر وقت زیادی هم می‌گرفت حتما باید در مجلس بررسی می‌شد.
 
نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس افزود: تنها دلیل اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی این بود که عده‌ای خاص و قلیلی بخواهند نظرات خود را به کرسی بنشانند.
 
نوری‌قزلجه عنوان کرد: قانون اساسی ما اصول متعددی دارد، و تنها یک اصل آن اصل ۸۵ است.  البته من اطلاعی دقیقی از چارچوب آنها برای این طرح ندارم چراکه تاکنون ۴ یا ۵ ویرایش و ورژن از طرح مدنظرشان را ارائه داده‌اند که آخرین ورژن، حداقل با ۸ اصل از اصول قانونی اساسی مغایرت دارد.
 
وی با بیان اینکه استفاده و استناد به اصل۸۵ برای موارد ضروری و خاص است، گفت: سوابق هم نشان می‌دهد که اصل ۸۵ برای طرح‌ها یا لوایحی است که بسیار طولانی هستند و حدود ۳۰۰-۴۰۰ ماده دارند که بررسی آنها وقت زیادی از مجلس می‌گیرد و یا موضوعاتی که متعارف بوده و چندان حساس نیستند و معمولا اینگونه طرح‌ها را به اصل ۸۵ می‌برند.
 
سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس ادامه داد: به‌خاطر دارم در مجلس نهم، طرحی بود که مواد آن نسبتا زیاد بود و یکی از مواد آن که در ارتباط با زمین و تغییر کاربری اراضی بود، که مجلس با رفتن این طرح به اصل ۸۵ موافقت نکرد.
 
بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در جلسه غیرعلنی بدسلیقگی محض بود
 
نوری‌قزلجه عنوان کرد: با همه احترامی که به رای اکثریت مجلس قائل هستیم، موضوع به این مهمی فضای مجازی که بسیاری از مباحث اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی پشت آن قرار دارد،  آن هم با توجه به شرایط کشور و همچنین در یک جلسه توجیهی غیررسمی و غیرعلنی که خبرنگاران و افرادی را خارج کنند و عده‌ای بیایند و موضوع را توجیه کنند، به هیچ عنوان با این عجله و به این شکل ضرورتی نداشت و بدسلیقگی محض بود.
 
وی درباره شرایط طرح‌ها برای اصل ۸۵ شدن گفت: معمولا طرح‌های بسیار طولانی که حساسیت ویژه‌ نداشته باشند را برای اصل ۸۵ شدن می‌فرستند. به عنوان مثال در مجلس بحث خانواده و جمعیت را اصل ۸۵ کردیم زیرا طرح طولانی بود.  اتفاقا از اقدامی که کمیسیون برای این بحث انجام داد چندان راضی نیستم چرا که ابعاد مختلف طرح مغفول ماند و به وجوه محدودی از آن پرداخته شد.
 
نماینده مردم بستان آباد در مجلس ادامه داد: البته موضوع اصل ۸۵ برای طرح‌های طولانی در قانون اساسی نیامده اما بر فرض همان اصل می‌آید که نمایندگی قائم به شخص است به این معنا که نماینده ترجیحا نباید اختیار خود را دست شخص دیگری بدهد.  ذیل آن استثنایی قرار می‌دهند که نمایندگان در موارد خاص و ضروری می‌توانند این اختیار را به کمیسیون بدهند. در سوابق مجلس هم معمولا موضوعات خیلی مهم مانند این بحث، هیچ‌گاه اصل ۸۵ نمی‌شد.
 
نوری‌قزلجه از جمله ایرادات وارد به این طرح را نیامدن جزییات آن به صحن دانست و افزود: وقتی گفته می‌شود مذاکرات مجلس باید از رادیو علنی و مستقیم پخش شود، حتما فلسفه و حکمتی دارد و قانونگذار حکیم بوده که قانون را اینگونه وضع کرده است.
 
وی تصریح کرد: مردم باید در جریان کار موضوعاتی که روی آن حساس هستند و احیانا نگرانی دارند قرار بگیرند، صحبت‌های مخالفین و موافقین، نظرات ذینفعان عموما از دستگاه‌های اجرایی تا NGO ها (سازمان‌های مردم نهاد) و تشکل‌های مربوط در آن حوزه، دانشگاهیان، مراکز علمی و پژوهشی که در ارتباط با آن کار کرده‌اند هم باید شنیده شود.
 
این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: بحث فضای مجازی موضوع بسیار مهمی است که جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گسترده و حتی امنیتی دارد و باید کار فراوانی روی آن صورت می‌گرفت و وقت فراوانی برای آن صرف می‌شد نه اینکه بگوییم چون احتمالا وقت ما را می‌گیرد، سریعا آن را رد کنیم برود.
 
نوری‌قزلجه اظهار کرد: ادبیات و استدلال‌هایی هم که به‌کار برده شد که مجلس حوصله نمی‌کند، حضور قلب ندارد و نمی‌تواند، نه‌تنها مناسب نبودند بلکه توهین به مجلس هم بود که متاسفانه با همین استدلال‌ها سعی کردند با ۱۰-۱۲ اختلاف، رای بگیرند.
 
نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس عنوان کرد: امیدواریم در این قضیه کار به سمتی پیش برود که موجب نگرانی مردم نشود و نگرانی‌ها رفع شود و در نهایت وقتی این طرح مسیر دائمی خود را طی می‌کند به‌گونه‌ای نباشد که موجب کندشدن مسیر توسعه و پیشرفت کشور شود و عده‌ خاص و قلیلی دنبال این باشند که نظرات و خواسته‌های خود را به عموم جامعه تحمیل کنند.
 
نوری‌قزلجه ادامه داد: امیدوارم این طرح مسیری که صلاح و توسعه و پیشرفته ملت در آن هست را طی کند. هرچند این قاعده کلی است که نمی‌توان جلوی پیشرفت و توسعه را گرفت. کما اینکه سوابق تاریخی از این برخوردها را در گذشته داریم
 
وی بیان کرد: ما گاهی اوقات آنقدر در لاک دفاعی می‌رویم و احساس ترس و تحت تاثیر قرار گرفتن داریم و آن را به جامعه هم تلقین می‌کنیم که فراموش می‌کنیم که می‌توانیم دیگران را تحت تاثیر قرار بدهیم.
 
این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: دین، مذهب، گذشته، تاریخ و فرهنگ ما ضعیف‌تر از دیگران نیست که از تاثیرپذیری بترسیم و به سمت تاثیرگذاری نرویم و این شجاعت را به جامعه تزریق نکنیم. باید در فضای بین‌المللی تاثیرگذار باشیم و از اینکه احتمالاً تاثیر بپذیریم، نترسیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.