اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 1, 2021
14:14 یکشنبه، 10ام مردادماه 1400
کد خبر: 127070

خطای عمدی در موقعیت‌نمایی کشتی های جنگی ممکن است منجر به جنگ شود

محققان هشدار می دهند در یک سال اخیر موقعیت جغرافیایی بیش از صد کشتی جنگی در آب های بین المللی به اشتباه نمایش داده شده و این امر می تواند منجر به جنگ و درگیری های خطرناک شود.
 
 
به نقل از انگجت، سوءاستفاده از فناوری موقعیت یابی جغرافیایی ماهواره ای می تواند پیامدهای سیاسی خطرناکی به همراه داشته باشد. بررسی های اسکای واچ نشان می دهد که از آگوست سال ۲۰۲۰ به این سو موقعیت جغرافیایی بیش از صد کشتی جنگی به اشتباه نشان داده شده است.
 
از جمله این کشتی ها می توان به ناو هواپیمابر ملکه الیزابت و کشتی جنگی روزولت اشاره کرد. در برخی موارد داده های غلط نشان داده که یک کشتی جنگی در حال ورود به آب های مورد منازعه یا نزدیک شدن به پایگاه دریایی کشور دیگری است. تحرکاتی که به طور قطع بی پاسخ نمی ماند.
 
این خطاها به خصوص در زمان استفاده از سیستم AIS رخ می دهد که یک سیستم مبتنی بر جی پی اس برای جلوگیری از برخورد کشتی هاست. در شرایطی که ماهواره ها معمولا چنین خطاهایی ندارند، گیرنده های ساحلی سیستم های مذکور ممکن است داده های غلطی را ارسال کنند.
 
هنوز دقیقا مشخص نیست چه افرادی با چه انگیزه هایی دست به چنین اقداماتی می زنند. اما ممکن است برخی کشورها برای پیداکردن بهانه ای برای مقابله نظامی با رقبای خود به دنبال چنین اقداماتی باشند. بخش عمده این دستکاری ها در مناطقی در دریایی سیاه و اطراف شبه جزیره کریمه رخ داده که از جمله مناطق مورد منازعه روسیه با کشورهای عضو ناتو و آمریکا است و روسیه از این طریق می تواند بهانه خوبی برای مقابله با کشورهای متخاصم بیابد. روسیه همواره این ادعاها را رد کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.