اینترنت و شبکه

بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 2, 2021
14:52 دوشنبه، 11ام مردادماه 1400
کد خبر: 127113

موانع ورود شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان به بورس برطرف شود

 
 
رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای از وزیر اقتصاد درخواست کرد ورود شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان به بازار سرمایه و فرابورس با رعایت ضوابط قانونی تسریع شود.
 
 مهرماه ۹۷ بود که امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس، اعلام کرد چند شرکت استارت‌آپی بزرگ تا یک سال آینده وارد بورس خواهند شد؛ اما در سال ۹۸ هیچ کدام از شرکت‌ها وارد بورس نشدند تا اینکه در سال ۹۹ موضوع بورس و سرمایه‌گذاری مردم در بورس به موضوع داغی تبدیل شد. تیر ماه نیز هامونی، در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده بود که آماده‌ترین شرکت برای ورود به بازار بورس کافه بازار و دیجی‌کالا هستند و در پله بعدی هم شیپور و تپسی قرار دارند.
 
در آن‌ زمان همچنین بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فناوری اطلاعات درمورد ورودشان به خبر دادند. اواخر شهریور ماه سال ۹۹ نیز علی عبدالهی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصاد و دارایی به پیوست گفت که پذیرش استارت‌آپ‌ها در بورس منتظر شکل‌گیری و نهایی شدن «بازار هدف» در فرابورس است.
 
گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت تا اینکه آبان ماه ۹۹، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتر خود اعلام کرد که نماد تپسی به عنوان اولین شرکت استارت‌آپی به زودی بر تابلو فرابورس جای می‌گیرد.
 
با اینکه در بهار و تابستان ۹۹ خبرهای داغ پیرامون ورود استارت‌آپ‌ها به بورس منتشر می‌شد؛ اما تا پاییز و زمستان خبری از ورود این شرکت‌ها به بورس نشد. در آن‌زمان  حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا در یلدای کارآفرینی در آذرماه از آمادگی کامل این شرکت برای ورود به بورس گفت و به این نکته اشاره کرد که حدود ۵ ماه است این شرکت منتظر هیات پذیرش بورس است و یکی از دلایل این تاخیر براساس برخی گمانه‌زنی‌ها، می‌تواند مخالفت بخش‌هایی از حاکمیت با این موضوع باشد. محمد جواد جهرمی، وزیر ارتباطات هم یکی از دلایل کند پیش رفتن ورود شرکت‌های بزرگ استارت‌آپی به بورس را، نگرانی برخی دستگاه‌ها در برابر بزرگ شدن اقتصاد شرکت‌هایی دانست که وابستگی به نهادهای حکومتی ندارند.
 
امیر هامونی دی ماه سال گذشته در شبانه‌های پیوست نیز دلیل طولانی شدن ورود استارت‌آپ‌ها به بورس را اختلاف نظر در مورد شفافیت صورت‌های مالی و ابهاماتی در مورد نحوه شناسایی درآمد‌ها و هزینه‌های برخی از استارت‌آپ‌ها عنوان کرد. در این زمینه حتی مجلسیان هم وارد شدند و برخی از نمایندگان از تاخیر ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس انتقاد کردند و برخی هم پیشنهاد قانونگذاری یا برگزاری جلساتی برای بررسی این موضوع را دادند که البته در این مورد برخی نمایندگان دیگر در گفت‌وگو با پیوست اعلام کردند که نیازی به ورود مجلس و قانونگذاری در این حوزه نیست چون قانون در این زمینه شفاف است و مجلس تنها در حوزه نظارت و ارائه راهکار می‌تواند به این موضوع بپردازد.
 
 
نامه رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس به وزیر اقتصاد
حالا با گذشت حدود یکسال مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، خطاب به فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در مورد ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس نامه‌ای نوشته و ورود این شرکت‌ها به بورس را برای توسعه صنعت و فناوری بومی، ضروری و تسریع‌کننده رشد اقتصاد دیجیتال دانسته است.
 
توانگر از وزیر اقتصاد درخواست کرد تا فرآیند پذیرش این شرکت‌ها را در فرابورس با رعایت ضوابط قانونی تسریع کند. توانگر همچنین معتقد است که زمزمه‌هایی که پیرامون راه‌اندازی یک بازار جدید با عنوان بازار هدف، به گوش می‌رسد هم باید توجه جدی شود.
 
آنطور که توانگر در این نامه آورده است: «با توجه به موارد طرح شده در رسانه‌ها شرایط سرمایه‌گذاری در بازار هدف و موقعیتی که برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در این بازار تعریف شده است در عمل نه تنها فرصتی تازه برای دانش‌بنیان‌ها محسوب نمی‌شود بلکه پذیرش در این بازار نوعی تنبیه این شرکت‌های نوآور است.»
 
او در پایان نامه از وزیر اقتصاد می‌خواهد تا ضمن تسریع پذیرش این شرکت‌ها در تابلوهای موجود، انسداد فعلی که ناشی از نوعی مدیریت سلیقه‌ای است نیز برطرف شود. این در حالی است که عمر دولت دوازدهم به پایان رسیده و از فردا (۱۲ مرداد) ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.