اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

August 2, 2021
17:20 دوشنبه، 11ام مردادماه 1400
کد خبر: 127132

واکنش سلبریتی ها به طرح صیانت

گفت و شنود رضا کیانیان با محمدباقر قالیباف، رییس مجلس
 
1.jpg
در روزهای اخیر سلبریتی‌های زیادی با انتشار ویدئوها و پیام‌هایی به اعلام مخالف خود با طرح صیانت (محدودسازی اینترنت) پرداختند. اما در این میان شاید بتوان قابل توجه‌ترین این مخالفت‌ها را، اعتراض رضا کیانیان و درج نامه‌ای خطاب به قالبیاف در صفحه اینستاگرامش دانست. اعتراضی که با پاسخ رییس مجلس همراه شد و توجه مخاطبان بسیاری را جلب کرد.
 
رضا کیانیان، روز پنج شنبه با انتشار متن زیر در صفحه اینستاگرام خود، قالیباف رییس مجلس را خطاب قرار داد و سوالاتی را مطرح کرد.
 
2.png
شرح پیام کیانیان را در زیر میخوانید:
 
«…سِلام همشهری و هم ولایتی عزیز، آقای دکتر قالیباف.
 
امروز عید است. عید مولا علی ست که سلام خدا بر او و خانواده او. تبریک می‌گویم.
 
با این عیدی علی وار! از «۱۲۱ نفر از نمایندگان مجلس» تشکر می‌کنم. از تصویب طرح محدود کردن اینترنت!
 
طرحی که زمانِ «معجزه ی هزاره سوم» علنی شد و سال‌ها خاک خورد…. و حالا شما به انجامش رسانیدید.
 
نمایندگان مجلس کنونی به قول شما، با شعار «رفع استضعاف» و به قول ما «از بین بردن فقر و فلاکت» و به قول معروف برای «توسعه ی اقتصادی کشور» بر کرسی‌ها نشستند. .
 
آقای قالیباف!
 
جان امام رضا (ع) _ «قسم مشَدی دادُم» _ از زمانی که آمدید مجلس، در زمینه ی بهبود اقتصاد و رفع استضعاف چه لوایحی تصویب کردید؟ …. جانِمولا! آیا همه چیز گران‌تر نشده؟! بیکاری بیشتر نشده؟ بی‌آبی فراوان‌تر نشده؟ . استضعاف رشد نکرده؟! وحالا در روز عید مولایمان، هدیه شما به ما بستن اینترنت است؟ . “دَمِتا گرم»
 
ما به شما نامه نوشتیم با «۶۳۳۴۰۷ امضا» ششصدو سی و سه هزار و چهار صد و هفت امضا! و خواهش کردیم این طرح را، در صحن مجلس، طرح نکنید! اما جواب شما، بدون این که جواب نامه ی ما را بدهید، طرحِ همین طرح و تصویبش در صحن مجلس بود!
 
آیا تا به امروز، به شهادت خودتان و بقال و چقال، و جیب مردم. هر روز استضعافِ واقعی گسترش پیدا نمی‌کند. ؟ حالا نوبتِ استضعاف مجازی ست؟! «ای وَل دِداش. البَت خودِتا بهتر مِدِنِن بِسْتن‌ای لاکردار. گوشنِگی رِه بِی تَر نوموکنه که بدترم موکونَه.»
 
بگذریم هم ولایتی!
 
چه عیدیِ هم مضمونی با راه و روش و دستورها و نصیحت‌های صاحب عید.
 
«قالیباف جان، بِچه ی مِشَد! » چه کشورهایی دامنه اینترنت را تنگ کرده اند. ؟ چین، روسیه، هند و صد البته کره شمالی. آیا ما دنباله رویِ این کشورها هستیم!؟ پس اگر دنباله رو شان هستیم، چرا در زمینه رشد اقتصادی شان، دنباله رَوی نمی‌کنیم؟ چرا دنباله رویِ رشد اقتصادی هند و چین و روسیه نیستیم. «جانِ بِچه‌های طُرقِبَه! باای حساب آخِرِش چی مِمانَه؟ … هَمی کره شمالی لا مَصَّب دیگَه. نِه؟! جان ِما درست نِگُفتُم»؟
 
فقط برای یادآوری! . . ما و ژاپن توسعه ی مدرن را با هم شروع کردیم. سر انجام ما این است و سرانجام آن‌ها آن. ! همین.
 
یاد عیدی تان افتادم. آیا سرانجامِ راه و روشِمولای ما هم کُره شمالی ست؟ «تو رِه به امام هشتم، جانِ هر کی دوس دِرِن نامه ی ما رَم تحویل بی‌گیرِ ن»
 
کیانیان در پایان با درج لینک کارزار مخالفت با محدودسازی اینترنت، ازمخاطبان خود برای پیوستن به این پویش دعوت کرد.
 
پاسخ قالیباف به رضا کیانیان
اما پیام رضا کیانیان و گلایه وی از مطرح شدن طرحی با عنوان طرح صیانت که هدفی جز سلب آزادی انتخاب کاربران و محدود کردن اینترنت را ندارد بی‌پاسخ نماند و اندکی بعد محمدباقر قالیباف جوابیه‌ای در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. شرح پاسخ رییس مجلس به پیام کیانیان را در ادامه می‌خوانید.
 
«سلام هم‌شهری، هم‌ولایتی و هنرمند دوست‌داشتنی آقا رضای کیانیان عزیز…
 
عید را به شما تبریک می‌گویم؛ ان‌شاءالله زیر سایه مولا علی سلامت و موفق باشید. ⁣
 
آقا رضای عزیز؛ همین اول بسم‌الله من هم یک قسم مشدی میدم که جان امام رضا (ع) از روزی که کار این مجلس شروع شد یک روز هم نبوده که از بی‌عملی و بی‌خیالی آقایانی که مسئولان اجرایی کشور در حوزه‌های اقتصادی بوده‌اند خون به دلمان نشده باشد.
 
بگذار تا چند فقره‌اش را برایت راست و حسینی تعریف کنم؛ چیزی از طرح جهش مسکن شنیده‌ای؟ برای ساختن یک میلیون واحد مسکن قانون نوشتیم، اعتبارات آن را در بودجه دیدیم، سازوکارش را مشخص کردیم، گفتیم این طرح این قانون این سازوکار این هم پول. فکر میکنی چه کردند؟ هیچ نکردند! که البته ان‌شاء‌الله دولت بعد با جدیت و برنامه صحیح آن را پیگیری و اجرا خواهد کرد. برای خانه‌های خالی مالیات گذاشتیم تا بازار مسکن کمی آرام بگیرد و گرفت چون خانه‌های بیشتری اجاره رفت.
 
در بودجه خدا را شاهد می‌گیرم که تمام تلاشمان کمک کردن به ضعیف‌ترین اقشار مردم بود؛ بعد از بیش از ده سال، اعتبار همسان سازی حقوق بازنشسته‌های تامین اجتماعی را تصویب کردیم تا یک پیرمرد یا پیرزن بازنشسته جلوی فرزندان و نوه‌هایش شرمنده نباشد. بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی و ایجاد شغل در کشور اعتبار تخصیص دادیم و از آن طرف هم کسری بودجه را کاهش دادیم تا اسب سرکش تورم لااقل کمی مهار شود. وام ازدواج و وام مسکن تا دو برابر افزایش پیدا کرد و برای زوج‌های جوان افزایش وام ویژه‌ای در نظر گرفته شد. این را شاید شنیده باشید که حقوق سربازان وظیفه هم تا بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد و از ابتدای سال با همین مبنای جدید به آن عزیزان حقوق پرداخت شده است. ⁣
 
علاوه بر این بعد از سال‌ها، حکم کردیم که حتما نمایندگان کشاورزان در فرایند تعیین قیمت محصولات کشاورزی مداخله کنند تا ظلم قدیمی در تعیین تعرفه این محصولات رفع شود و قیمت خرید دولتی عادلانه گردد. کلیات مالیات بر عایدی سرمایه را هم پس از سالها تایید و تاکید کارشناسان تصویب کردیم تا نظام مالیاتی علیه فقیرترین مردم تعدیل و اصلاح شود و برای افزایش یارانه‌ها نیز مصوباتی گذراندیم که البته آنگونه که مصوب شد، به اجرا درنیامد. ⁣
 
اقدامات دیگری مثل پیگیری لایحه رتبه‌بندی معلمان و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و الزام استفاده از دستگاه پز و طرح‌ها و اعتبارات ویژه استان‌ها به خصوص استان خوزستان، آبرسانی به بیش از ۱۵۰ روستای خوزستان با پیگیری در نظارت میدانی و اقدام دیگر بخشی از تلاش‌های مجلس در یکسال اول آغاز به کار خود بود و راهی سه ساله و برنامه‌های فراوان دیگری در پیش داریم. اینها فقط بخشی از مواردی است که نتایج کوتاه مدت دارد، وظیفه اصلی مجلس ریل گذاری برای اصلاح زیرساخت اقتصاد است که در آن هم اقداماتی انجام شده است که از گزارش دادن آن در این مجال صرف نظر می‌کنم.
 
آقای کیانیان عزیز، بسیاری از این اقدامات با وادار کردن دولت به انجام کار توسط مجلس محقق شده است؛ اگر توان و اراده دولت بیش از این بود بی‌گمان نتایج بسیار بیشتری به دست می‌آمد. مجلس نهاد قانونگذار و ناظر است و در حد توان می‌تواند دولت را وادار به کار کند؛ وضعیت اقتصادی کشور بدون این مصوبات به مراتب سخت‌تر می‌بود. با این وجود دلمان روشن است که با اتحاد و باور به توان مردم، بتوانیم بار مشکلات روی دوش مردم را کاهش دهیم. به لطف خدا…
 
قالیباف: با بگیر و ببند نمی‌توان مدیریت فرهنگی کرد و ما هم به این قائلیم و آن را باور داریم.
 
عزیز دل؛
 
در خصوص طرح صیانت هم نکاتی که لازم بود را صبح امروز به عرض رساندم؛ برنامه مجلس بستن اینستاگرام و واتس‌اپ و سایر پلتفرم‌های پر کاربرد که کسب و کارهای مردم در آنها تعریف شده نیست. بسیاری از آنچه درباره این طرح ادعا می‌شود اصلا در آن وجود ندارد؛ البته در همین خصوص هم طرح موجود اصلاحات و ابهاماتی دارد که آنها در بررسی‌های کمیسیون اصلاح خواهد شد. جلسات کمیسیون را هم به صورت علنی برگزار می‌کنیم تا هم کارشناسان فرصت نقد داشته باشند و هم مردم در جریان آنچه برایشان اهمیت حیاتی دارد قرار گیرند. با بگیر و ببند نمی‌توان مدیریت فرهنگی کرد و ما هم به این قائلیم و آن را باور داریم.
 
آقای کیانیان عزیز، هم‌شهری و هم‌ولایتی؛ دعا کن ما بیشتر از اینکه شبیه سلحشورها شده باشیم، هنوز حاج کاظم باشیم؛ هنوز دلمان برای عباس‌ها بسوزد و هنوز دهه ثباتی نشده باشیم؛ ما همانیم که از قبل می‌شناسی.
 
قربان معرفت شما
 
عزت مستدام
 
محمدباقر قالیباف»
 
 کیانیان: ما محدودیت نمی‌خواهیم!
 
با این وجود داستان به اینجا ختم نشد و کیانیان با ابراز خرسندی از پاسخگویی قالیباف، گلایه‌های خود را صریحا مطرح کرد. این بازیگر در پاسخ قالیباف گفت:
 
«سلام آقای قالیباف. چقدر خوشحالم که شما «پاسخگو» هستید. چون مسؤلان ما عادت به «پاسخگویی» ندارند.
 
نامه دوستانه ی شما را خواندم. شما نوشتید که نمی‌خواهید جلوی پلتفرم‌های پر کاربُرد گرفته شود. یعنی می‌خواهید در طرح موسوم به «صیانت از فضای مجازی» اصلاحاتی ایجاد کنید. ولی میدانید که اصلاح این طرح یعنی «محدودیت» ظاهراً کمتر! مهم اینست که ما محدودیت نمی‌خواهیم.
 
سال هاست «گفتمان جریان آزاد اطلاعات» در کشور ما مورد گفتگوست. اما مراکز قدرت سعی می‌کنند خاموش بماند. چون اطلاعات، فقط در انحصار قدرتمندان است، و دوست ندارند عموم مردم در جریان اطلاعات باشند، بهتر از من میدانید که انحصار اطلاعات، سر چشمه ی اصلیِفسادو رانت و اختلاس وتشدید فقر و فلاکت و فحشا ست. حالا با مصوبه ی مجلس، با جلوگیری از دسترسی آزاد و بی‌قید و شرط مردم به اینترنت کاملا راه‌های دسترسی به «اطلاعات جزیی» هم برایشان سد می‌شود. عدم دسترسی به موتور‌های جستجوگر اینترنتی و دیگر پلتفرم‌های فضای مجازی و جرم انگاریِاستفاده آزاد از اینترنت، معنایی جز بی‌اطلاعی و خفقان برای مردم ندارد. چرا کشور‌های پیشرفته سعی می‌کنند دامنه اینترنت را در کشورشان افزایش دهند؟ . برای دسترسی همه مردم کشورشان به اطلاعات. وپیشرفت همگانی.
 
رضا کیانیان: قاعدتاً هیچ شرکت بزرگ کامپیوتری طبق قوانینی که ما به آنها دیکته کنیم، رفتار نخواهند کرد. مثل ما، که اگر جای آن‌ها بودیم نمی‌پذیرفتیم. پس دسترسی ما قطع خواهد شد و اطلاعات و اخبار «صد در صد» در اختیار قدرتمندان قرار خواهد گرفت.
 
قاعدتاً هیچ شرکت بزرگ کامپیوتری طبق قوانینی که ما به آنها دیکته کنیم، رفتار نخواهند کرد. مثل ما، که اگر جای آن‌ها بودیم نمی‌پذیرفتیم. پس دسترسی ما قطع خواهد شد. وحالا اطلاعات و اخبار «صد در صد» در اختیار قدرتمندان قرار خواهد گرفت. و انحصار اطلاعات به رشد بیشترِباند‌های مافیایی قدرت خواهد انجامید. دنیای مجازی هم در کنار دنیای واقعی از مردم دریغ خواهد شد و فقیر‌تر خواهیم شد. این مصوبه اگر اجرایی شود، قاچاق دستگاه‌های SpaceX رونق خواهد گرفت و قاعدتاً قاچاق این دستگاه‌ها، به وسیله ی باند‌های قدرت صورت خواهد گرفت! می‌بینید چه عواقبی در انتظار مردم و قدرتمندان است؟ با طرح شما قدرتمندان قدرتمند‌تر و مردم فقیر‌تر خواهند شد.»
 
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه نوشت: «اینست رسالت مجلس مستضعفان؟ واما بعددر مورد نکته آخری که نوشتید. من همچنان فکر می‌کنم و آرزو دارم و کوشش می‌کنم، روزی همه در کشورمان به قانون احترام بگذارند و قانونی عمل کنند و قانون برای همه یک سان و برای همه فصل الخطاب باشد. هم برای سلحشور هم حاج کاظم و هم عباس. همان قانونی که امروز شما در رأس وضع کنندگان آن هستید. #نه_به_محدودیت_اینترنت #نه_به_صیانت_از_فضای_مجازی لطفا به سایت کارزار برید و مخالفت با محدودیت اینترنت بین المللی و فیلترینگ رو امضا کنید. تا بشه «یک میلیون».
 
الان بیش از ۴ دهه است که آقایان در راس امور دست اندر کار هستند و ما هیچ فعل وانفعالات مثبتی ندیدیم من پنجاه سال سن دارم و از اول انقلاب یادم هست پس کسی نمیتواند بگوید تو نبودی و غیره من به آقای قالیباف عرض میکنم شما نزدیک به یک دهه شهردار تهران بودید چه راهکاریی برای ترافیک تهران کردید چه راهکاری برای هوای آلوده تهران کردید چه راه کاری برای مسکن سر به فلک کشیده و اجاره بهای چند برابری و ترمیم بافتهای فرسوده ایجاد آبراهای مناسب برای انتقال آب باران اگر تهران یک ربع باران شدید ببارد من به شما قول میدهم صثف تهران را آب خواهد برد شما یه تهران رو نتونستید آباد کنید حال میخواهید ایران و آباد کنید ما که نسلی سوخته شدیم تا بود جنگ بود هر چه خواستیم گفتید جنگ است بعد از اون هم که آمربکا رو علم کردید و تحریمها خوب دکانی برای بی‌تدبیری و نا کارآمدی خودتون درست کردید ما که چهل سال دیدیم شما نتونستید کاری بکنید و به جد میگویم باز هم نمیتوانید کاری بکنید جز مشتی شعار و انشالله و ماشالله شما که برای تیم فوتبال مربی چند صد میلیاردی میاورید لطف کنید چند اقتصاد دان از اروپا و ژاپن بیاورید و یک صدم حقوق مربی فوتبال به اونا بدید مملکتو با این همه منابع مثل آب خوردن میچرخونن و خودتون بنشینید در راس امور و بزارید ما یه نفس راحت بکشیم با تشکر یه همشهری»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.