اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

August 4, 2021
16:39 چهارشنبه، 13ام مردادماه 1400
کد خبر: 127180

فیسبوک ظاهرا می‌خواهد بدون رمزگشایی به اطلاعات رمزنگاری شده دسترسی پیدا کند

 
فیسبوک ظاهرا می‌خواهد بدون رمزگشایی به محتوای داده‌های رمزنگاری شده دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را تحلیل کند. گزارشی تازه می‌گوید این شرکت با این کار می‌خواهد از داده‌هایی مثل پیام‌های رمزنگاری‌شده واتس‌اپ برای تبلیغات هدفمند استفاده کند، البته واتس‌اپ چنین ایده‌ای را رد کرده است.
 
طبق گزارش The Information، فیسبوک تایید کرده که در حال ایجاد تیمی از متخصصان هوش مصنوعی است تا بدون نیاز به رمزگشایی بتواند اطلاعات رمزنگاری‌شده را تحلیل کند. این پروژه فعلا هنوز در مرحله توسعه قرار دارد، ولی این تحقیقات در زمینه تبلیغات هدفمند به فیسبوک کمک خواهد کرد.
 
حوزه تحقیقاتی فیسبوک «رمزنگاری هم‌ریختی» نام دارد و این شرکت امیدوار است که با کمک آن بتواند از داده‌های رمزنگاری‌شده اطلاعات بخواند و در عین حال با حفظ حریم خصوصی از اطلاعات در برابر حملات سایبری محافظت کند. البته «ویل کتکارت»، مدیر واتس‌اپ در توییتی در واکنش به گزارش اینفورمیشن گفت این پیام‌رسان در حال ارزیابی شرایط استفاده از سیستم رمزنگاری هم‌ریختی نیست. او افزود باید نسبت به کسانی که ادعا می‌کنند برنامه‌هایی مثل ما می‌توانند فقط در موارد دلخواه پیام‌ها را ببینند، شک کنیم. کتکارت مدعی شد: «فناوری بدین شکل کار نمی‌کند.»
 
افزون بر این، سخنگوی فیسبوک در گفتگو با این خبرگزاری می‌گوید هنوز خیلی زود است که رمزنگاری هم‌ریختی را به عنوان سیستم رمزنگاری واتس‌اپ در نظر بگیریم. این شرکت در شرایطی تیم تحقیقاتی جدید خود را تشکیل داده که اپل چندی پیش با راه‌اندازی سیستم شفافیت ردیابی اپ‌ها چالش‌های زیادی را برای سرویس‌های تبلیغاتی این شرکت به وجود آورد.
 
با این وجود، فیسبوک آگهی‌هایی را برای استخدام نیروهای مرتبط در وب‌سایت خود منتشر کرده و می‌گوید قصد دارد روی فناوری‌های حفظ حریم خصوصی کار کند و به‌صورت همزمان کارآمدی سیستم‌های تبلیغاتی خود را افزایش دهد.
 
فیسبوک تاکنون بارها به خاطر نادیده گرفتن حریم خصوصی کاربران مورد انتقاد مردم و مقامات مسئول قرار گرفته است. خبرگزاری «اینفورمیشن» باور دارد که رمزنگاری هم‌ریختی پاسخ فیسبوک به نگرانی‌های فزاینده در زمینه حریم خصوصی و ارتباط آن با مدل تجاری تبلیغاتی این شرکت خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.