امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 8, 2021
15:06 یکشنبه، 17ام مردادماه 1400
کد خبر: 127317

شرکت گیگابایت هدف حمله باج‌افزاری گروه هکری RansomExx قرار گرفت

 
شرکت تایوانی گیگابایت چند روزی است که با یک حمله باج‌افزاری روبرو شده و هکرها تهدید کرده‌اند که اگر مبلغ مدنظر آن‌ها پرداخت نشود، حدود ۱۱۲ گیگابایت از اطلاعات این شرکت را فاش می‌کنند. در حال حاضر فرآیند تولید این کمپانی دچار مشکل نشده، اما گیگابایت ششمین شرکت تایوانی است که در چند سال اخیر هدف حملات باج‌افزاری قرار می‌گیرد.
 
به گزارش خبرگزاری تایوانی United Daily News، گیگابایت سازنده سرورها، لپ‌تاپ‌ها، مانیتورها، مادربردها و کارت‌های گرافیک بازار از سه‌شنبه هفته پیش تحت حملات باج‌افزاری قرار گرفته ولی این اتفاق روی سیستم‌های خط تولید آن‌ها اثری نگذاشته است.
 
حمله ظاهرا به تعداد محدودی از سرورهای داخلی گیگابایت انجام گرفته و این شرکت مدعی است که اطلاعات خود را از بکاپ‌ها برگردانده و سرورها را دوباره راه‌اندازی کرده است. با این حال، مشکل هنوز برطرف نشده و حادثه همچنان ادامه دارد.
 
هکرهایی که ظاهرا پشت این حمله بوده‌اند، گروه معروف RansomExx هستند که می‌گویند به ۱۱۲ گیگابایت داده شامل ارتباطات محرمانه گیگابایت با اینتل، AMD و American Megatrends و اسنادی تحت حفاظت معاهده عدم افشا (NDA) دسترسی دارند. آن‌ها حالا تهدید کرده‌اند که اگر مبلغ موردنظرشان را دریافت نکنند، همه اطلاعات را به‌صورت عمومی به اشتراک می‌گذارند.
 
گیگابایت هم‌اکنون در حال بررسی است تا ببیند این رخنه چگونه اتفاق افتاده، اما احتمال داده می‌شود که همه چیز با یک کمپین فیشینگ ایمیل یا خرید اطلاعات احراز هویت سرقتی از یک منبع آنلاین آغاز شده باشد، چون اکثر حملات باج‌افزاری به همین شکل انجام می‌شوند.
 
گروه RansomExx قبل از سال ۲۰۱۸ تحت عنوان Defray فعالیت می‌کرد و سابقه طولانی در حمله به شرکت‌های تایوانی از جمله گارمین، ایسر، کوانتا، Compal و AdvanTech دارد. این گروه اخیرا به سیستم واکسیناسیون کرونا در منطقه لاتزیو در ایتالیا حمله کرد و موجب اختلال در روند تزریق واکسن شد. آن‌ها همچنین اخیرا به شرکت مخابراتی CNT در اکوادور هم حمله کرده بودند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.