تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 8, 2021
16:49 یکشنبه، 17ام مردادماه 1400
کد خبر: 127324

سازمان تامین اجتماعی باید تمام خدمات خود را الکترونیکی کند

 
سازمان تامین اجتماعی موظف شده است در یک بازه زمانی ۶ ماهه کلیه خدمات خود را به صورت غیرحضوری و الکترونیکی ارائه کند.
 
سازمان تامین اجتماعی باید به گونه‌ای عمل کند که تمامی سرویس‌ها و خدمات خود را به صورت الکترونیکی به مراجعه‌کنندگان ارائه کند و بعد از گذشت ۶ ماه فقط خدماتی که به‌هیچ‌وجه به شکل برخط قابل ارائه نیستند در شعب و کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی ارائه شوند. لیست خدمات غیرقابل ارائه به صورت الکترونیکی باید به تایید کارگروه تعامل‌پذیری برسد.
 
طبق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات که در آخرین جلسه این شورا در دولت دوازدهم برگزار شد، سازمان تامین اجتماعی باید در یک فرایند ۴ ماهه خدمات شعب و کارگزاری‌های خود را به نحوی تنظیم کند که مختص ارائه خدمات به اشخاص کم‌توان یا متقاضیانی باشد که تمایل به دریافت خدمات حضوری دارند.
 
ارائه خدمات الکترونیکی برای برخی از مراجعه‌کنندگان سازمان تامین اجتماعی مشکلاتی ایجاد کرده است از همین رو به نظر می‌رسد شورای اجرایی فناوری اطلاعات در نظر داشته راهکاری میانه برای ارائه این خدمات ایجاد کند تا علاوه بر اینکه امکان ارائه خدمات به صورت حضوری را برای افراد کم‌توان فراهم می‌کند مراجعه‌کنندگان به سازمان تامین اجتماعی را تشویق به استفاده از خدمات الکترونیکی کند.
 
در این مصوبه پیش‌بینی شده است که برای ارائه خدمات الکترونیکی مشوق‌هایی در نظر گرفته شود و به طور مثال خدمات الکترونیکی به صورت رایگان به متقاضیان ارائه شود و هزینه تمام شده خدمات فقط برای خدمات حضوری محاسبه و دریافت شود. البته در این مصوبه تاکید شده است که هزینه خدمات ارائه شده به افراد کم‌توان رایگان بوده و سازمان تامین اجتماعی آن را خواهد پرداخت. همچنین هزینه خدماتی که به شکل الکترونیکی ارائه نمی‌شوند، اگر تاکنون رایگان بوده‌اند می‌توان برای آنها تعرفه‌ای در نظر گرفته اما اگر تعرفه مشخصی دارند نباید هزینه آن افزایش پیدا کند.
 
همچنین در این مصوبه بر اجرایی شدن پنجره واحد میان سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی به منظور کاهش مراجعه‌ها و جلوگیری از ارائه اطلاعات تکراری به سازمان‌های بیمه تامین اجتماعی و امور مالیاتی تاکید شد. در مصوبه جلسه چهاردهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات تاکید شده بود تا «پنجره واحد و پایگاه داده مشترک اخذ اطلاعات کارفرمایی توسط سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی ایجاد شود و حداکثر ظرف مدت یک ماه به بهره‌برداری برسد.» در این صورت این پنجره واحد باید پایان تابستان سال گذشته به بهره‌برداری می‌رسید. حال در جلسه ۲۲ شورای اجرایی فناوری اطلاعات به اتمام این پنجره واحد تا پایان مرداد ماه تاکید شده است.
 
همچنین سازمان تامین اجتماعی موظف شده حداکثر ظرف دو ماه فرایندهای داخلی خود را به نحوی اصلاح کند تا ارئه خدمات این سازمان در تخصیص کد کارگاه برای چند فعالیت حوزه فضای مجازی با یک کدپستی و در نشانی محل اقامت قانونی اشخاص مجاز اجرایی شده باشد.
 
در این صورت افراد و شاغلان فضای مجازی می‌توانند محل سکونت خود را به عنوان محل کارگاه معرفی کنند و برای آن کد کارگاه دریافت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.