اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

August 9, 2021
11:34 دوشنبه، 18ام مردادماه 1400
کد خبر: 127336

مدیرعامل اپیک گیمز اسکن تصاویر آی‌کلود اپل را نوعی جاسوس‌افزار برای دولت‌ها می‌داند

 
«تیم سویینی»، مدیرعامل اپیک گیمز که از اپل به خاطر طرح جدید اسکن تصاویر آی‌کلود انتقاد کرده، می‌گوید این سازوکار می‌تواند روش جدیدی برای اعمال نظارت‌های دولتی و نقض حریم خصوصی باشد.
 
اپل چند روز پیش اعلام کرد که با مجموعه‌ای از ابزارها به مقابله به نشر محتواهای سوءاستفاده از کودکان (CSAM) می‌رود. به دنبال انتشار این خبر چهره‌های زیادی از جمله مدیر واتس‌اپ سخن به انتقاد از اپل گشودند و حالا سویینی مدعی شده که این ابزار در آینده می‌تواند بستر نظارت‌های دولتی بر داده‌های کاربران را فراهم کند.
 
در برنامه جدید اپل قابلیت‌هایی به سرویس iMessage، سیری و Search اضافه می‌شود و مکانیزمی برای اسکن تصاویر آی‌کلود در دسترس این شرکت قرار می‌گیرد. تیم سویینی در اظهارات جدید خود درباره این طرح می‌گوید: «تلاش زیادی کردم تا ماجرا را از نقطه نظر اپل ببینم. ولی این راهکار در هر صورت نوعی جاسوس‌افزار دولتی است که با پیش‌فرض گناهکار بودن توسط اپل روی دستگاه کاربران نصب می‌شود. اگرچه اپل کد این برنامه را نوشته، اما داده‌ها پس از اسکن برای دولت ارسال می‌شوند.»
 
مدیرعامل اپیک گیمز در ادامه افزود: «این سازوکار کاملا با سیستم‌های مدیریت محتوا در انجمن‌های عمومی و رسانه‌های اجتماعی فرق می‌کند. در آن‌جا پیش از آنکه اپراتور به‌طور عمومی از داده‌ها میزبانی کند، اطلاعات اسکن می‌شود تا شرکت از هرچه نمی‌خواهد میزبانی نکند. ولی این‌جا بحث داده‌های خصوصی افراد در میان است.»
 
البته اتهامات سویینی در بحث داده‌های شخصی کمی با سیستم اپل تفاوت دارد. اپل در این سیستم به جای بررسی مستقیم خود تصاویر هش ریاضی فایل‌هایی را بررسی می‌کند که روی آی‌کلود ذخیره شده‌اند. سپس این هش‌ها با پایگاه داده‌ای از هش تصاویر CSAM مقایسه می‌شوند و در صورت مشاهده تخطی مراتب امر به اطلاع مرکز ملی مقابله با سوءاستفاده از کودکان (NCMEC) می‌رسد.
 
سویینی می‌گوید اپل برای فعال‌سازی پیش‌فرض آپلودهای آی‌کلود از «الگوهای تاریکی» استفاده و مردم را به گردآوری داده‌های ناخواسته وادار می‌کند. او مدعی است این شرکت به کاربر متذکر می‌شود که ایمیل iCloud.com بدون از دست دادن تمام خریدهایی که روی اکوسیستم اپل انجام داده‌اید، قابل حذف نیست.
 
مدیرعامل اپیک در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: «آزادی مبتنی بر رویه عادلانه و دسترسی محدود دولت‌ها به وجود می‌آید. تهدید وجودی در این‌جا اتحادی نامقدس میان دولت و شرکت‌های انحصارطلبی است که جریان فعالیت‌های آنلاین و دستگاه‌های کاربران را کنترل می‌کنند و می‌خواهند تحت پوشش شرکت‌های خصوصی حقوق مبتنی بر قانون اساسی را دور بزنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.