اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

August 10, 2021
13:47 سه شنبه، 19ام مردادماه 1400
کد خبر: 127392

نماینده ایرانشهر: بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون خلاف شفافیت آرا است

ICTna.ir – نماینده مردم ایرانشهر در مجلس با اشاره به اینکه بدسلیقگی‌هایی در زمان و موقعیت برای ارائه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی صورت گرفته است، گفت: اولویت امروز مجلس باید رسیدگی به مشکلات ناشی از شیوع کرونا و جان مردم باشد.
 
Derakhshan.JPG
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، عبدالناصر درخشان در موافقت با لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی براساس اصل 85 قانون اساسی در نشست علنی امروز مجلس افزود: امروز دو ساعت را به بررسی لغو این طرح اختصاص داده‌ایم بنابراین باید با دوری از نگاه احساسی، منطق و عقل به این موضوع نگاه کرده و به آن رای دهیم.
 
او اظهار داشت: باتوجه به فوت 588 نفر از هموطنان بر اثر کرونا در روز گذشته، اکنون چنین موضوعاتی در کشور دارای اهمیت است و باید به آن پرداخت. هیچ شخصی منکر اهمیت فضای مجازی نیست اما باید شرایط و موقعیت را در نظر گرفت.
 
درخشان افزود: اینکه اعلام می‌شود بررسی این طرح یک کار تخصصی بوده و باید با حضور متخصصان، نخبگان مردمی و گلچین‌های مجلس در کمیسیونی مشترک بررسی شود، خلاف بحث شفافیت آراء است. مگر چند ماه از تصمیم‌گیری و سخنان مجلس درباره شفافیت آراء گذشته است؟ مگر نه اینکه ما می‌خواستیم مردم در جریان تمامی مسائل ما قرار بگیرند.
 
این نماینده مردم در مجلس گفت: طی سال‌های گذشته برای جایگزینی جستجوگرهای خارجی، موتور جستجوی یوز ایجاد شد اما امروز اطلاعات این جستجوگر برای سال 2007 است.
 
او افزود: بسیاری از موضوعات اقتصادی امروز در پلتفرم‌های خارجی اجرا می‌شود و کودکان و نوجوانان ما برای آموزش به این پلتفرم‌ها وابسته شده‌اند البته موافق وجود فضای مجازی بدون ضابطه نیستیم و باید کنترل شود اما این اقدام باید به صورت کارشناسی و شفاف انجام شود.
 
درخشان درخصوص اظهارات مخالفان حذف بررسی این طرح به استناد به اصل 85 مبنی بر مقایسه فضای مجازی در ایران با سایر کشورها نیز توضیح داد: برای انجام این مقایسه باید در نظر داشت که این کشورها بیش از دو دهه است که اقدامات کارشناسی را بر روی فضای مجازی انجام می‌دهند نه آن که بخواهند در یک حرکت احساسی فضای مجازی خود را قانونمند کنند.
 
او افزود: مجلس شورای اسلامی باید در بررسی اولویت‌های خود دقت لازم را داشته باشد. طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی را برای کشور لازم می‌دانم اما بدسلیقگی‌هایی در خصوص زمان و موقعیت ارائه آن در مجلس صورت گرفته است. این موضوع در اوج وجود تنش‌ها و بحران‌های کشور و در زمانی که تمام مردم نگاهشان در این مسائل به مجلس دوخته شده بود، مطرح شد.
 
نماینده مردم ایرانشهر تصریح کرد: ما فردای روز نباید وامدار مردم باشیم زیرا ما مدیون مردم هستیم و  در صورت اتخاذ تصمیم غلط باید در تاریخ به مردم پاسخگو باشیم. این تنفس را نباید از مردم گرفت زیرا امروز مردم آموزش، کسب و کار و زندگی خود را از طریق فضای مجازی مهیا می‌کنند پس چرا باید این فضا قطع شود.
 
به گفته او، امروز تمام مبادلات با کشورها از طریق فضای مجازی انجام شده و از روی میزان استفاده شهروندان از این فضا، بی‌سوادی و باسوادی آنها سنجیده می‌شود. مجلس نقطه امید مردم و متعلق به آنها است و قرار نیست تصمیمات خود را در فضایی به دور از چشم ملت بگیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.