اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

August 10, 2021
16:49 سه شنبه، 19ام مردادماه 1400
کد خبر: 127407

بودجه ۴ میلیون پوندی انگلیس برای کشیدن فیبرنوری از طریق لوله‌های آب

 
دولت انگلستان بودجه‌ای ۴ میلیون پوندی را برای کشیدن فیبرنوری از طریق لوله‌های آب اختصاص می‌دهد تا دیگر نیازی به مسیرسازی جدید برای ارائه فیبرنوری به خانه‌های دوردست نباشد. به گزارش گاردین این طرح پیش از این در کشور‌های دیگری از جمله اسپانیا انجام شده است.
 
 این بودجه به آزمایش نشتی خطوط لوله آب در انگلستان نیز کمک کرده و شرکت‌ها می‌توانند خیلی زود نشتی آب را شناسایی و تعمیر کنند. حدود یک پنجم از آبی که هرروز به سیستم خط لوله آب انگلستان تزریق می‌شود به دلیل نشت خطوط هدر می‌رد با اجرای این طرح امیدوارند با استفاده از سنسور‌هایی، به کاهش هدر رفتن آب در خط لوله کمک کند.
 
در سال ۲۰۲۰ شرکت آبرسانی سورن ترنت (Severn Trent) انگلستان از آغاز طرح آزمایش نصب کابل‌های فیبر نوری در خطوط لوله خود خبر داد و هدف این طرح را مبارزه با نشت و انفجار خط لوله در شبکه خود اعلام کرد.
 
این شرکت انگلیسی کابل‌های فیبرنوری را داخل خطوط لوله فعال خود قرار داد. در این طرح آزمایشی از ۷۵۰ متر کابل فیبرنوری استفاده و با شبیه‌سازی نشت آب، قابلیت شناسایی نشت توسط کابل‌های فیبرنوری بررسی شد.
 
شرکت‌های انگلیسی روی این طرح و ارائه اینترنت از طریق خطوط لوله آب  از سال‌ها پیش تمرکز داشته‌اند. برای نمونه در سال ۲۰۱۷ شورای شهر آنارکورتس در واشنگتن طرحی را تصویب کرد که براساس آن اجازه ایجاد شبکه فیبرنوری از طریق خطوط لوله آب این شهر به یک شرکت انگلیسی ارائه شد.
 
به گزارش دولت انگلستان، کار زیرساختی و به ویژه نصب لوله‌های جدید حدود چهار پنجم از هزینه‌های این صنعت برای ساخت شبکه‌ای جدیدی پهن‌باند را به خود اختصاص می‌دهد.
 
این پروژه قرار است به بخش‌های پرهزینه زیرساختی کمک کند و بخشی از تقویت پهن باند و سیگنال موبایل در مناطق روستایی محسوب می‌شود.
 
مت وارمن، وزیر زیرساخت دیجیتال انگلستان، می‌گوید: «هزینه ساخت مسیرهای جدید روی زمین بزرگترین مانع شرکت‌های تلکام برای ارائه پهن‌باند بهتر به نواحی دورافتاده است؛ اما زیرپاهای انشان شبکه عظیمی از لوله‌ها وجود دارند که تقریبا به هر ساختمانی در این کشور رسیده است.»
 
او ادامه داد: «ما از افراد نوآور و خلاق بریتانیا خواستیم تا به ما کمک کنند با این زیرساخت دو هدف را محقق کنیم، نه تنها ارائه آب تازه و پاک، بلکه اتصال سریع دیجیتالی.»
 
این بودجه پس از آن ارائه شد که دولت انگلستان در ماه ژوئن از محققان خواست، امکان استفاده از میلیون‌ها کیلومتر زیرساخت زیرزمینی برای ارائه پهن‌باند نسل جدید را بررسی کنند.
 
یک کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های تلکام، ارائه‌دهندگان خدمات آبرسانی و شرکت‌ای مهندسی، این پروژه را برعهده می‌گیرند. شرکت‌های متقاضی باید تا چهار اکتبر درخواست‌های خود را ارائه کرده و اداره بازرسی آب آشامیدنی این پیشنهادها را بررسی و تایید می‌کند.
 
شرکت‌های برق و گاز، شبکه‌های آب و فاضلاب و گروه‌های تلکام تا ۴ سپتامبر برای ارائه مشاوره درمورد قوانینی که قرار است اشتراک‌گذاری زیرساخت را ساده‌تر کند زمان دارند. کابل‌های پهن‌باند در کشور‌های دیگری از جمله اسپانیا در خطوط لوله آب به کار رفته‌اند و این طرح پروژه ناآشنایی محسوب نمی‌شود.
 
با اینکه  بیش از ۹۶ درصد از مناطق انگلستان در حال حاضر به پهن‌باند بسیار سریع دسترسی دارند و سرعتی دانلودی حداقل تا ۲۴ مگابیت بر ثانیه را تجربه می‌کنند، تنها ۱۲ درصد از انگلستان به سرعت‌های بسیار بالا و پهن‌باند فیبرنوری کامل دسترسی دارند.
 
گزارشی که بنیاد سوشال مارکت (Social Market Foundation)، یکی از اندیشکده‌های بزرگ بریتانیا، منتشر کرد نشان می‌دهد که در صورت عدم تغییر روند، طرح دولت برای ارائه پهن‌باند فیبر نوری به تمام خانه‌ها تا سال ۲۰۲۵ با شکست روبرو می‌شود و تنها راه اجتناب از شکست رفع موضوعاتی مثل قیمت گزارشی است و دولت باید برنامه‌هایی منسجم برای خدمات رسانی به شهر‌های دورافتاده و روستا‌ها در نظر بگیرد. این طرح بلند پروازانه یکی از وعده‌های اصلی بوریس جانسون در زمان انتخابات بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.