سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 11, 2021
14:55 چهارشنبه، 20ام مردادماه 1400
کد خبر: 127440

آیفون‌ها و مک‌های اپل احتمالا در سال ۲۰۲۲ به چیپ ۳ نانومتری مجهز می‌شوند

 
در حالی که اطلاعات قبلی به تجهیز آیفون‌ها و مک‌ها به تراشه ۴ نانومتری در سال ۲۰۲۲ اشاره کرده بودند، گزارشی جدید از استفاده از چیپ‌های ۳ نانومتری در این محصولات خبر می‌دهد.
 
پیشتر گفته شده بود اپل کل ظرفیت TSMC برای تولید تراشه‌های ۴ نانومتری را رزرو کرده تا چیپ‌های آینده‌اش با این فناوری تولید شوند. علاوه براین، خبرگزاری‌های TrendForce و دیجی‌تایمز در گزارش‌های مختلفی استفاده اپل از تراشه ۴ نانومتر برای آیفون ۲۰۲۲ را مطرح کرده بودند. اما گزارش جدید دیجی تایمز می‌گوید کوپرتینویی‌ها تصمیم دیگری گرفته‌اند و قصد دارند گوشی‌های هوشمند و سیستم‌های مک را با تراشه ۳ نانومتری در سال ۲۰۲۲ روانه بازار کنند.
 
همچنین اواسط تیرماه طبق گزارش «Nikkei Asia» گفته شده بود که اولین تراشه ۳ نانومتری اپل احتمال در آیپد پرو سال آینده وارد بازار می‌شود. این خبر در حالی از سوی این منبع آگاه منتشر می‌شود که پیشتر گفته شده بود که TSMC تولید تراشه ۳ نانومتری را نیمه دوم ۲۰۲۲ آغاز می‌کند.
 
TSMC ادعا می‌کند که N3 زمانی که در نیمه دوم ۲۰۲۲ وارد تولید انبوه شود، پیشرفته‌ترین فناوری جهان خواهد بود. این فناوری مبتنی بر معماری ترانزیستور FinFET برای بهترین عملکرد، بهره‌وری انرژی و هزینه است. فناوری N3 تا ۱۵ درصد باعث افزایش سرعت و ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به فناوری N5 می‌شود.
 
در حال حاضر سری آیفون ۱۲ و آیپد ایر ۴ به چیپ A14 Bionic مجهز شده‌اند که با لیتوگرافی ۵ نانومتری توسعه پیدا کرده و البته تراشه M1 مورد استفاده در مک‌های اپل هم با چنین معماری تولید شده است. امسال گوشی‌های سری آیفون ۱۳ با چیپ A15 Bionic روانه بازار می‌شوند که این تراشه هم با لیتوگرافی ۵ نانومتری به تولید می‌رسد، با این تفاوت که عملکرد بهتری نسبت به A4 Bionic خواهد داشت.
 
اپل درباره این گمانه‌زنی‌ها اظهارنظری نکرده، بنابراین نمی‌توان درباره عرضه آیفون‌ها و مک‌های ۲۰۲۲ با چیپ ۳ نانومتری مطمئن بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.