سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 12, 2021
10:37 پنجشنبه، 21ام مردادماه 1400
کد خبر: 127456

ربات آفتاب پرست در کسری از ثانیه رنگ عوض می‌کند

 
در یک پژوهش جالب توجه انجام شده توسط محققان بین الملل، رباتی ساخته شده که قادر است با قرار گرفتن در محیط‌های مختلف، به سرعت رنگ خود را مطابق با آن تغییر دهد.
 
محققان بین المللی در یک پژوهش بدیع، پوستی مصنوعی مشابه با پوست آفتاب پرست را تولید کرده‌اند که می‌تواند به ربات‌ها این امکان را بدهد تا رنگ خود را مطابق با محیط اطرافشان تغییر دهند.
 
به گفته این محققان، این پوست مصنوعی و ربات استفاده کننده از آن که ابزاری عالی برای استتار محسوب می‌شود، قادر است به خوبی رنگ پس زمینه محلی را تشخیص داده و بلافاصله رنگ خود را به گونه ای تغییر دهد تا با رنگ و بافت زمینه مطابقت داشته باشد.
 
 
این ابداع به گفته محققان فوق، فناوری‌های مرتبط با استتار پوششی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و منجر به تولید نسل بعدی ابزارهای مربوطه خواهد شد.به گزارش سیناپرس، انجام استتار مصنوعی، اصولاً بر اساس تقلید از شیوه‌های استتار موجود در طبیعت اجرا می‌شود، نظیر آن چه در تعدادی از گونه‌ها مانند آفتاب پرست مشاهده می‌گردد. اما پیش نیاز ساخت دستگاه‌های استتار مصنوعی، آن است که این دستگاه‌ها، توانایی انتقال طیف وسیعی از رنگ‌ها را بر اساس نیاز لحظه ای داشته باشند.
 
اما آن گونه که متخصصان می گویند، دستیابی به این امر به دلیل پیچیدگی سیستم‌های مورد نیاز و تغییرپذیری بسیار بالای محیط و رنگ‌های بی شمار آن، همواره امری بسیار دشوار بوده است.
 
با این وجود، این کار توسط پژوهشگران دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی، با استفاده از لایه‌های کریستال مایع و شبکه‌های نانوسیم نقره طرح دار و عمودی انجام شده است.
 
این محققان با استفاده از این موارد و ترکیب آن‌ها با سنسورهای مختلف رنگ و سیستم‌های کنترل بازخورد، موفق به ساخت پوست آفتاب پرست مصنوعی شده و آن را بر روی یک ربات با بدن نرم مورد آزمایش قرار داده‌اند.
 
بررسی‌های آن‌ها نشان داده که ربات فوق می‌تواند رنگ پس زمینه محلی را به سرعت تشخیص داده و رنگ خود را مطابق با آن تغییر دهد و بدین ترتیب، قابلیت بالایی در مستتر کردن خود در محیط طبیعی یا مصنوعی داشته باشد.
 
این محققان اشاره کرده‌اند که تحقیقات بیشتری برای بهبود قدرت تشخیص و بیان بافت سطح با وضوح بالا مورد نیاز است که البته این امر نیز با پیشرفت در پردازش سیگنال و علوم داده محور قابل دستیابی است.به گزارش سیناپرس، این یافته‌ها را مجله بین المللی Nature Communications منتشر کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.