اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

August 13, 2021
13:14 جمعه، 22ام مردادماه 1400
کد خبر: 127482

واتساپ،‌ توییتر و فیسبوک همزمان با انتخابات در زامبیا از دسترس خارج شد

 
طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی نهاد‌های ناظر بر اینترنت و حقوق دیجیتال مانند Access Now و NetBlocks، شبکه‌های اجتماعی محبوبی همچون واتساپ، توییتر و فیسبوک در پی برگزاری انتخابات در زامبیا از دسترس خارج شدند.
 
به نظر می‌رسد که مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی از سوی دولت محلی و شبکه خصوصی ارائه اینترنت در این کشور صورت گرفته باشد و از ارتباطات حیاتی رای‌دهندگان با یک دیگر در زمان برگزاری انتخابات جلوگیری می‌کند. نشریه لوکاسا تایمز، یکی از روزنامه‌های محلی زامبیا، خبر داده است که وزارت اطلاعات و اطلاع‌رسانی این کشور اعلام کرده بود که جهت جلوگیری از پخش داده‌های غلط مرتبط با انتخابات، علاقه به قطع دسترسی به اینترنت را دارد. اکنون افت شدیدی در ترافیک واتساپ، توییتر، اینستاگرام و فیسبوک از سوی ساکنین زامبیا دیده می‌شود.
 
 
شبکه‌های اجتماعی روش معمولی برای نشر اطلاعات و اطمینان از سلامت انتخابات محسوب می‌شوند که می‌توانند تقلب‌های احتمالی در آن را بازتاب کنند. اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد که کاربران زامبیا مجبور هستند از سرویس‌های رفع محدودیت برای دسترسی دوباره به شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. چندی پیش و در اقدامی مشابه، سوریه برای جلوگیری از تقلب در امتحانات، اینترنت کل کشور را قطع کرده بود.
 
آبشار زیبای ویکتوریا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی زامبیا محسوب می‌شود.
با وجود این که زامبیا کشوری چند حزبی و دموکراتیک محسوب می‌شود، اما جنجال‌های زیادی پیرامون انتخابات اخیر این کشور وجود دارد. رییس جمهور فعلی زامبیا اقدام به دستگیری رهبر مخالفین دولت کرده است و سرکوب نظامی از سوی ارتش در این کشور تا حدودی پابرجاست. همچنین سابقه فساد در قدرت و تبدیل رییس جمهور به دیکتاتور در زامبیا برای دفعات متعددی وجود دارد. این کشور انگلیسی زبان، به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی مس در جهان شناخته می‌شود و اقتصاد آن وابستگی شدیدی به بازار جهانی فلزات دارد. کاهش ارزش مس در دهه‌های اخیر موجب افت شدید درآمد‌های دولتی و بروز اعتراضات گسترده از سوی شهروندان شده که در اغلب موارد با سرکوب خونین از سوی دولت‌های مختلف محلی مواجه شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.