دوربین

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 15, 2021
13:48 یکشنبه، 24ام مردادماه 1400
کد خبر: 127543

سامسونگ در بازار سنسور تصویر CMOS فاصله‌اش را با سونی کمتر کرد

 
سونی در بازار سنسور تصویر CMOS یا CIS حکمرانی می‌کند، اما فعالیت سامسونگ در این زمینه افزایش پیدا کرده و توانسته فاصله‌اش را در سال ۲۰۲۰ با این غول فناوری ژاپنی کاهش دهد.
 
طبق گزارشی جدید، سونی با سهم ۴۰ درصدی از بازار CIS در سال ۲۰۲۰ توانسته بالاتر از هر شرکت دیگری قرار بگیرد و بالاترین جایگاه را تصاحب کند، اما سهم ژاپنی‌ها نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش ۲ درصدی را تجربه کرده. در مقابل، سامسونگ توانسته سهمش را ۱ درصد افزایش دهد و به سهم ۲۲ درصدی در سال ۲۰۲۰ دست پیدا کند.
 
در کنار افزایش سهم سامسونگ، با رشد سالانه ۱۳ درصدی فروش سنسورهای تصویر CMOS کره‌ای‌ها در سال ۲۰۲۰ هم روبه‌رو هستیم، البته سونی در این سال رشد یا کاهش فروش سالانه‌ای نداشته. سامسونگ از سال ۲۰۰۲ مشغول تولید سنسورهای تصویر است، اما تا پیش از سال ۲۰۱۸ سهمی کمتر از ۲۰ درصد در بازار داشت.
 
 
در جایگاه سوم، شرکت Omnivision با سهم ۱۲ درصدی به چشم می‌خورد. بد نیست بدانید که این کمپانی تا سال ۲۰۱۴ بالاتر از سامسونگ و در جایگاه دوم قرار داشت. اما کره‌ای‌ها توانستند با طراحی و تولید سنسورهای CIS چنین جایگاهی را تصاحب کنند. در مقام‌های بعدی شرکت‌هایی مانند STMicroelectronics و Galaxycore به چشم می‌خورند.
 
درآمد سونی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش ۵ درصدی را تجربه کرد که طبق گفته کارشناسان، یکی از دلایل اصلی این موضوع کاهش چشمگیر فعالیت‌های هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند به علت تحریم‌های ایالات متحده است. سونی اخیرا از افزایش فروش CIS برای دوربین‌های دیجیتال خبر داده، با این حال فروش این سنسورها برای گوشی‌های هوشمند بخاطر شیوع ویروس کرونا کاهش داشته است.
 
سونی به دنبال افزایش تولید سنسورهای تصویر است و می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ به سهم ۶۰ درصدی از بازار دست پیدا کند. البته سامسونگ هم به دنبال حضور گسترده‌تر در این بازار است و اخیرا از اولین سنسور دوربین مخصوص صنعت خودرو هم رونمایی کرده، بنابراین ژاپنی‌ها به راحتی نمی‌توانند به سهم ۶۰ درصدی دست یابند.
 
طبق گزارش اخیر، ارزش بازار سنسورهای تصویر CMOS به ۲۰.۷ میلیارد دلار رسیده که افزایش قابل قبولی را نسبت به ۱۹.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. انتظار می‌رود ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۶ به ۳۱.۵ میلیارد دلار برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.