تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

August 19, 2021
12:08 پنجشنبه، 28ام مردادماه 1400
کد خبر: 127680

اپل تعدادی از قابلیت‌های iOS 15 را از نسخه اولیه حذف می‌کند

 
در طی ماه‌های اخیر امکان دسترسی به نسخه آزمایشی iOS 15 وجود داشته است و اکنون در حال نزدیک شدن به تاریخ انتشار رسمی آن برای تمامی کاربران هستیم؛ اما به نظر می‌رسد بسیاری از ویژگی‌های وعده داده شده در WWDC 2021 توسط اپل در اولین نسخه پایدار قرار نخواهند داشت.
 
اپل به صورت معمول در هر سال و با پایان دوره آزمایشی، تعدادی از قابلیت‌های ذکر شده در هنگام معرفی نسخه جدید iOS را از آن حذف می‌کند. در بیشتر موارد دلیل چنین کاری، عدم عملکرد صحیح ویژگی مد نظر بوده است تا تیم توسعه دهندگان زمان بیشتری برای رفع نقایص و بهبود ابزارها داشته باشند. در همین راستا تعدادی از قابلیت‌هایی که انتظار حضور آن‌ها را در iOS 15 داشتیم، در اولین نسخه پایدار منتشر شده وجود نخواهند داشت، اگرچه ممکن است در آپدیت‌های بعدی در دسترس کاربران قرار گیرند.
 
 
SharePlay یکی از ویژگی‌های کلیدی در iOS 15 محسوب می‌شود که کاربران می‌توانند از طریق آن اقدام به اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف مانند آهنگ یا ویدیو در پلتفرم فیس تایم با سایر و دستگاه‌ها کنند. اپل در طی مراسم معرفی از نسخه جدید سیستم عامل خود، مانور تبلیغاتی بسیاری روی این قابلیت داده بود و در طی دوره آزمایشی نیز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داشت. اما پس از انتشار نسخه ۶ بتا از iOS 15، اپل اعلام کرد که ویژگی SharePlay غیرفعال شده است و در اولین نسخه پایدار برای انتشار عمومی قرار نخواهد داشت. اپل دلایل مشخصی برای این کار ارائه نداده است اما از توسعه‌دهندگان درخواست کرده تا در صورت برنامه‌ریزی برای ارائه آپدیت همزمان با انتشار نسخه جدید iOS، قابلیت مذکور را از اپلیکیشن‌های خود حذف کنند. البته اپل وعده داده است که SharePlay را دوباره در نسخه‌های آزمایشی بعدی فعال می‌کند و تا اواخر پاییز امسال در دسترس عموم افراد نیز قرار می‌گیرد.
 
 
یکی دیگر از امکانات جدید در iOS 15، قابلیت ذخیره کارت‌های شناسایی در اپلیکیشن Wallet است که به کاربران کمک می‌کند تا دیگر نیازی به حمل مدارک شناسایی خود مانند گواهینامه به صورت پیوسته نداشته باشند. اما به نظر می‌رسد این ویژگی نیز در اولین نسخه پایدار از iOS 15 وجود ندارد. حتی کاربرانی که اقدام به نصب نسخه آزمایشی کرده بودند نیز نتوانستند از قابلیت گفته شده بهره ببرند و اپل در نظر دارد آن را در آپدیت جداگانه برای مشتریان خود عرضه کند. البته شایان ذکر است که امکان ذخیره مدارک شناسایی در اپلیکیشن Wallet تنها محدود به کاربران ایالات متحده خواهد بود و فعلاً خبری از آن برای سایر کشورها نیست.
 
 
اپل به صورت پیوسته در حال افزودن امکانات جدید مرتبط با حفظ حریم خصوصی به سیستم عامل خود است و App Privacy Report یکی از جدیدترین قابلیت‌های iOS 15 محسوب می‌شود که در همین راستا معرفی شده است. بخش مجزایی در قسمت تنظیمات برای ویژگی مذکور در نظر گرفته شده است که جزئیاتی پیرامون داده‌ها و حسگرهای مورد استفاده توسط هر اپلیکیشن در بازه زمانی هفت روز گذشته را فراهم می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند از تعداد دفعات اتصال هر اپلیکیشن به سرورهای خود مطلع شوند. متاسفانه فعلاً این قابلیت نیز در دسترس عموم دارندگان آیفون قرار نخواهد گرفت و توسعه دهندگان نیز تنها می‌توانند از آن به شکل یک فایل متنی استفاده کنند و رابط گرافیکی آن هنوز در دسترس نیست.
 
 
امکان استفاده از دامنه شخصی برای آدرس ایمیل آی‌کلاد یکی دیگر از قابلیت‌هایی بود که توسط اپل در WWDC 2021 معرفی شده است اما در نسخه نهایی iOS 15 وجود ندارد اما کاربران نسخه آزمایشی امکان استفاده از آن را خواهند داشت. رابط کاربری سه بعدی تعاملی در اپلیکیشن CarPlay برای ناوبری و سایر قابلیت‌های مرتبط با آن نیز همچنان محدود به نسخه آزمایشی باقی خواهند مانند. قابلیت Legacy Contact نیز جهت افشای اطلاعات اپل آی‌دی به اطرافیان فرد متوفی نیز در آینده اضافه می‌شود.  یونیورسال کنترل هم یکی از قابلیت‌های مهم iOS 15 است که بسیاری از کاربران انتظار آن را می‌کشند و امکان کنترل آیپد را توسط مک فراهم می‌کند و هنوز مشخص نیست در چه تاریخی برای نسخه آزمایشی و پایدار منتشر می‌شود. 
 
 
اپل قابلیت جدیدی نیز در iOS 15 معرفی کرده است که به لطف آن، حالت تصویربرداری در شب در دوربین آیفون به شکل خودکار غیرفعال می‌شود؛ در نتیجه دیگر نیازی به روشن و خاموش کردن آن به صورت دستی وجود ندارد و سیستم عامل به صورت خودکار زمان استفاده از آن را تشخیص می‌دهد. اپل چندی پیش نیز تغییراتی در پردازش‌های پس از تصویربرداری در سیستم عامل خود داده بود تا میزان ثبت انعکاس نور در لنز را کاهش دهد که برای عکسبرداری در فضای باز بهبود بسیار چشمگیری محسوب می‌شود. هر دو تغییر گفته شده در نسخه آزمایشی و پایدار iOS 15 در دسترس خواهند بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.