اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

August 21, 2021
20:06 شنبه، 30ام مردادماه 1400
کد خبر: 127738

نمیانده موافق زارع‌پور: قول زارع پور برای گسترش زیرساخت‌های ارتباطی در کشور/ ایران هوشمند در اولویت برنامه‌های وزیر پیشنهادی

ICTna.ir – نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های ارایه شده از سوی عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم گفت:‌ علاوه بر زیرساخت‌ها که تکلیف اصلی حوزه وزارت ارتباطات است، در بحث امنیت فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی نیز برنامه‌های خوبی توسط زارع‌پور ارائه شده است.

202102102288946841.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مصطفی طاهری در نشست علنی امروز عصر مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی. دولت سیزدهم افزود:‌ در موضوع اقتصاد دیجیتال نیز وزیر پیشنهادی ارتباطات قول افزایش 250 درصدی را داده و درخصوص محتوا در فضای مجازی نیز دغدغه‌های خانواده‌ها مانند حفاظت از کودکان و نوجوانان در این فضا برنامه‌های خوبی ارائه کرده است.

او با اشاره به اینکه جلوگیری از قاچاق و فرار مالیاتی و مبارزه هوشمند با فساد اقتصادی، توزیع یارانه‌ها و بسط عدالت، هوشمندانه و درست از اهم برنامه‌های زارع‌پور است، اظهار داشت:‌ او در حوزه سوابق اجرایی نیز اقدامات قابل توجهی در حوزه‌های سیاستگذاری و اجرایی انجام داده است و در بحث سیاستگذاری عضو کمیسیون راهبردی شورای فناوری اطلاعات بوده است. همچنین بخشی از اقدامات اجرایی وی نیز مرتبط با بحث محتوا از جمله مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال وزارت ارشاد و رئیس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضائیه بوده است.

طاهری افزود:‌ ارزیابی‌های من از برنامه‌های این وزیر پیشنهادی در دو حوزه کمی و کیفی بوده است، کسب عناوین متعدد مانند مدیر نمونه و لوح‌های متعدد و همچنین رضایت عمومی و کاهش مراجعات مردمی در زمان شیوع کرونا در دستگاه قضا از افتخارات زارع‌پور بوده است.

او با اشاره به موضوع ایران هوشمند در برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: این حوزه بسیار گسترده بوده و تنها برعهده یک وزارتخانه نیست. بر این اساس زارع‌پور در برنامه های خود برای اجرای این موضوع درخواست اختیارات بیشتری در قالب اصل 127 داشته است تا حکمرانی داده و دیجیتال را در تمام دولت جاری کند. در بحث دولت الکترونیک در میان حدود 190 کشور ما جایگاه 18 را داریم که نشان از یک عقب ماندگی جدی دراین حوزه دارد و نیاز به یک کار جمعی برای رفع این مشکل وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: 32 سامانه پایه در این حوزه وجود دارد که بخشی از آنها دارای ایراداتی است و نیاز به اقدامات تخصصی و کمک های مشورتی برای رفع مشکلات و راه اندازی این سامانه ها وجود دارد، بنابراین برای حکمرانی داده ها این اقدامات باید صورت بگیرد و با توجه به اختیارات و فهم زارع پور از این موضوع و طرح مجلس درخصوص تبادل داده ها و مدیریت داده ها و اطلاعات ملی امید می رود تا حکمرانی دیجیتال و داده ها در کشور رشد چشمگیری پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگر این بخش از اقدامات توسط وزیر پیشنهادی ارتباطات صورت بگیرد، به طور حتم شفافیت در بخش اقتصادی از جمله جلوگیری از قاچاق و فرار مالیاتی و مبارزه هوشمند با فساد اقتصادی، توزیع یارانه ها و بسط عدالت، هوشمندانه و درست اجرا خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه زیرساخت ارتباطی و مخابرات بر مبنای محصولات داخلی و بومی در برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات اظهار کرد: سال گذشته بیش از 2.5 میلیارد تنها گوشی های هوشمند به کشور وارد شده  و به همین مقدار نیز تبلت، مودم ها و دیگر ابزارهای ارتباطی مورد نیاز برای وزارت ارتباطات و مخابرات وارد کشور شده است. بنابراین یکی از الزامات کلیدی برای رشد اقتصاد دیجیتال در کشور توسعه زیرساخت ارتباطی است که متاسفانه توجه چندانی از سوی وزارت ارتباطات به آن نشده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت ها یکی دیگر از مسائل مهمی است که در سخنان و برنامه های زارع پور به چشم می خورد، رشد شبکه ملی اطلاعات این چند ساله نامتوازن بوده و حدود 40 تکلیفی که از سوی شورای عالی در طرح کلان معماری برعهده وزارت گذاشته شده مختص به رشد همین شبکه است که برای اجرای 13 تکلیف باقیمانده نیز نیاز به همکاری وزارت ارتباطات و فناوری وجود دارد و وزیر پیشنهادی ارتباطات قول داده تا تمامی این برنامه ها را به صورت جدی پیگیری کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.