اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

August 22, 2021
10:03 یکشنبه، 31ام مردادماه 1400
کد خبر: 127739

زارع‌پور: فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی را محقق خواهیم کرد

ICTna.ir – عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود اعلام کرد: فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی را محقق خواهیم کرد.

202108108272992826.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، او صبح امروز در دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس در دفاع از کارنامه کاری خود گفت: سابقه راه‌اندازی و تاسیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیحیتال را در کارنامه خود دارم و اولین مجموعه‌ای بودیم که که دغدغه ساماندهی و حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشتم و سازوکارهای لازم برای حمایت از جوانان ایرانی در این فضا فراهم شد.

او افزود: در دوران وزارت ارشاد صدها شرکت دانش‌بنیان در حوزه محتوای دیحیتال شکل گرفتند و در قوه قضاپیه با کار شبانه‌روزی نماینده یک گروه جوانان بودم که کار مردم و همکاران قضایی را تسهیل کردیم.

زارع‌پور تصریح کرد: ‌به عنوان یکی از میلیون‌ها تربیت‌یافته مکتب امام و مقام معظم رهبری و به عنوان جوان گام دومی آماده‌ام که تجربه اختصاصی خود و آشنایی با تجربیات جهانی را به کار بگیرم تا با تعامل همه بخش‌های نظام همه ظرفیت‌های این فناوری مهم و سرنوشت‌ساز به کار گرفته شود تا بتوانیم جایگاه مقدس ابران را و ایران هوشمند را شکل بدهیم.

او افزود: امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی مردم تبدیل شده و بیش از ۵۰ میلیون نفر در شبکه‌های اجاماعی حضور دارند و ۳۵ میلیون کاربر از سه سالگی تا جوانی بخصوص در قالب گیمرها مشغول فعالیت هستند و کسی نمی‌تواند بدون این فضا کارهای روزمره را پیگیری کند.

به گفته او، فناوری در اعماق زندگی مردم رسوخ کرده و اگر برنامه‌ریزی مناسب و مواجهه فعال نداشته باشیم، به آسیب‌هایش جدی دچار خواهیم شد.

او گفت:‌ امروز برای مردم کوجه و خیابان هم مهم است که چه کسی سکان وزارت ارتباطت را در دست بگیرد چون اقتصاد، معیشت و فرهنگ آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فرصت بی‌نظیری برای جهش فوق‌العاده فراهم می‌کند و کم هزینه است و می‌توانیم با آن تمدن سازی کنیم.

او افزود: این فناوری یک شمشیر دو لبه است و فرصت‌های بی‌نظیر و تهدیدهای جدی هم دارد اما فرصت‌های این فضا بسیار بیشتر از آسیب‌های آن است اما اگر برنامه‌ریزی و نگاه آینده‌نگر داشته باشیم، می‌توانیم از این فضا استفاده زیادی کنیم.

زارع‌پور تاکید کرد: با بررسی اسناد بالادستی به ویژه مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی، برنامه‌ای را تدوین کردم که در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و از نقطه نظرات کارشناسی استفاده کردم.

او با اشاره به موضوع ‌حکمرانی دیحیتال که در برنامه‌های خود آورده است، گفت: امروز این فناوری سبک حکمرانی را در دنیا و نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغییر داده و مرزهای فیزیکی مرزهای کشور را مشخص نمی‌کند و در عصر پلتفرم‌ها، عمق نفوذ آنها است که عمق راهبردی هر کشوری را تعیین می‌کند و بسیاری از کشورها با این پلتفرم‌ها اشغال و مرزها جابجا شده است.

زارع‌پور افزود: امروز تعداد کاربران پلتفرم‌ها مشخص می‌کنند کشورها و مردم‌شان چگونه باید فکر کنند و مردم چه چیزی را باید نصب کنند. دو سال پیش یک نرم‌افزار از گوشی مردم شبانه پاک شد و این یعنی اختیاری در این فضا نداریم و از این موضوع غفلت کردیم و از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت کردیم و اگر مواجهه فعال در این فضا نداشته باشیمِ همچنان تحت‌تاثیر پلتفرم‌های خارجی قرار خواهیم گرفت.

او درباره حوزه فضایی زیرمجموعه وزارت ارتباطات نیز گفت: اگر ۱۰ سال قبل همان مسیر حوزه فضایی را ادامه می‌دادیم، نباید الان نگران منظومه‌ها می‌بودیم و خودمان حرفی برای گفتن داشتیم. این موضوع ملی است و فقط وزارت ارتباطات نیست ولی از منظر وظایف وزارت ارتباطات، نگاهم را می‌گویم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، مساله مهم دیگر این وزارتخانه را توسعه شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: این شبکه بعد از ۲۰ سال هنوز محقق نشده است. متاسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط جا انداخته‌اند که به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی و اینترنت است درحالیکه من به عنوان متخصص شبکه‌های کامپیوتری می‌گویم این شبکه از افتخارات کشورهای دیگر است و به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست.

او افزود: چرا وقتی من می‌خواهم پیغامی ارسال کنم، باید بسته‌های اطلاعاتی از کشور خارج شده و به آلمان و آمریکا برود و هم باید هزینه پهنای باند بین‌الملل را بدهیم و هم امنیت و استقلال‌مان دچار خدشه می‌شود و در صورت قطعی اینترنت و خرابی‌های ناشی از لنگر کشتی کل خدمات ما از کار می‌افتد.

زارع‌پور تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات به این معنی است که شبکه‌ای برای تمام امورات کشور به صورت الکترونیکی تحقق می‌یابد و به هیچ وجه راه‌اندازی آن در پهنه جغرافیایی ایران به معنی قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست.

او توضیح داد:‌شبکه ملی اطلاعات لایه‌های مختلفی دارد. از لایه زیرساخت تا مراکز داده و کاربردی و محتوا و خدمات که در سقف زمانی چهار سال شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی که بعد از ۱۰ سال، سال گذشته تکلیف دستگاه‌ها در آن مشخص شده، اجرا خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت:‌ در سقف زمان‌بندی مشخص شده توسط شورا در طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، همه تکالیف وزارت ارتباطات را که بیش از ۷۰ درصد آن برعهده وزارت است، محقق خواهیم کرد.

او وعده داد دسترسی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال ۱۴۰۱ فراهم خواهد شد چراکه روستاها نگران هستند و من به صدها هزار دانش‌آموزی که به واسطه عدم دسترسی به شبکه از آموزش محروم شدند، قول می‌دهم در صورتی که رای اعتماد بر انتخاب من باشد، تا پایان ۱۴۰۴ این مساله را حل خواهم کرد. همچنین ارتباطات نقاط دورافتاده روستاها و پوشش جاده‌ای را نیز تا پایان ۱۴۰۴ حل خواهیم کرد.

زارع‌پور اظهار داشت: ‌درحال حاضر ظرفیت شبکه انتقال داده داخلی سه ترابیت بر ثانیه است که درحال اشباع است و ظرف مدت دو سال آن را دو برابر خواهم کرد که برای تعاملات الکترونیکی مشکلی نباشد. ضمن اینکه دسترسی خانوارها به شبکه دسترسی ثابت نیز فراهم خواهد شد.

او همجنین وعده داد سهم ۳۰ درصدی ترافیک داخلی کشور را براساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی به ۷۰ درصد افزایش خواهد داد.

او گفت:‌ ما از ظرفیت موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی به عنوان هاب منطقه‌ای انتقال داده در کشور غفلت کردیم و ظرفت مدت دو سال ظرفیت ۳۰ ترابیت بر ثانیه را فراهم می‌کنیم تا موقعیت کشور به عنوان یک موقعیت راهبردی حفظ شود.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم درخصوص توسعه دولت الکترونیکی نیز اظهار داشت:‌ باوجود همه زحمات دولت‌های قبل اما هنوز مردم برای بسیاری از مراجعات باید به صورت حضوری مراجعه کنند و  با وجود ابتکارات شورای اجرایی فناوری اطلاعات اما جایگاه ما در شاخص‌های جهانی مطلوب نیست و به لحاظ کمیت رتبه ۸۰ و به لحاظ کیفیت رتبه ۱۱۸ را داریم که با کار ویژه باید این شاخص‌ها را ارتقا دهیم.

او وعده داد: با یک دهه تجربه الکترونیکی کردن خدمات، ظرف مدت چهار سال همه خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی خواهیم کرد و از طریق یک درگاه واحد در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

زارع‌پور افزود:‌ با ریاست جمهوری نیز صحبت کردم و قرار شد در قالب اصل ۱۲۷ قانون اساسی اختیاراتی را به من بدهد تا توسعه خدمات الکترونیکی به صورت متوازن اجرا شود و در این چهار سال حداقل ۳۰ پله جایگاه کشور را ارتقا خواهیم داد.

او گفت:‌ با کمک سازمان امور استخدامی به سمت هوشمندسازی فرایندها هم خواهیم رفت که به این معنی است که بسیاری از تصمیمات با تکیه بر هوش ماشینی انجام شود.

زارع‌پور تصریح کرد: سهم ۵ درصدی کنونی بخش فناروری اطلاعات در اقتصاد کشور را می‌توان ظرف مدت ۴ سال حداقل به ۱۰ درصد رساند و حاضرم میدان‌دار این عرصه باشم و همه ظرفیت‌های وزارت ارتباطات را برای تحقق این شاخص به کار ببندم.

او افزود: از طریق فتاوری اطلاعات می‌توان میلیون‌ها شغل ایجاد کرد. جوان‌هایی هستند که از راه دور برای شرکت‌های خارجی تولید نرم افزار و پویانمایی می کنند و درآمدهای ارزی قابل توجهی دارند و این ظرفیت را می‌توانیم ایجاد کنیم که مهاجرت نخبگان را معکوس کنیم.

زارع‌پور با اشاره به اینکه مردم در فضای مجازی نگران کودکان و نوجوانان خود هستند، گفت:‌همانطور که در کمیسیون‌های تخصصی هم گفتم، در کشورهایی که این فناوری را تولید کردند، ابزارهایی برای خانواده‌ها و مدیریت بچه‌ها در این فضا پیش‌بینی شده است. در جویشگرها گزینه جست‌وجوی ایمن وجود دارد اما از این ظرفیت‌ها غفلت کردیم و مردم را بی‌پناه در این عرصه رها کردیم. حتما این مساله و نگرانی را برای خانواده‌ها حل خواهم کرد.

او تصریح کرد: در دوره تحولی وزارت ارتباطات، کاربران را جزو تصمیمات خود می‌دانیم و به دغدغه آنها اهمیت می‌دهیم. حریم خصوصی و حفظ داده‌های مردم در این فضا مهم است و یک پلتفرم خارجی نباید به خود اجازه دهد اکانت میلیون‌ها ایرانی را ببندد.

او با توصیف صنعت فضایی به عنوان حوزه پرغصه نیز گفت: صنعت فضایی یکی از سه صنعت اقتدارساز برای کشورها است و در طول چند سال اخیر به دلیل نگاه سیاست‌زده کشور، این صنعت به محاق رفته و ظرفیت‌های آن رو به افول است.

زارع‌پور با اشاربه دیدار رهبر معظم انقلاب و اظهارات ایشان مبنی بر اینکه برخی طرح‌های کلان مانند هوا و فضا دچار توقف و لنگی است و من را نگران می‌کند و می‌گویم که مطالبه جدی باشد، این طرح‌ها بسیار مهم هستند، گفت: هنوز همه خاطره خوش پرتاب‌های موفقیت‌آمیز ماهواره‌های ایرانی با پرتاب‌گرهای ایرانی را در دهه ۸۰ به یاد دارند اما این روند شتابان در سال‌های اخیر متوقف و برعکس شد به‌گونه‌ای که ظرفیت‌ها دچار آسیب شد و اگر همان روند دامه می‌یافت، امروز ما صاحب منظومه‌های جهانی ارتباطی بودیم.

او با تاکید بر اینکه با ظرفیت نخبگان و با سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم، صنعت فضایی را به ریل تحول خود برمی‌گردانیم، از فعالان صنعت فضایی خواست تا دوباره لباس رزم علمی تن کنند تا جمهوری اسلامی را به قدرت برگردانند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.