امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 23, 2021
12:07 دوشنبه، 1ام شهریورماه 1400
کد خبر: 127797

تنازع بقا با حاکمیت سایبری/ باید با فضای مجازی سلطه زدایی کنیم

 
یک پژوهشگر حکمرانی فضای مجازی با بیان اینکه تحولات پلتفرم‌ها روی قواعد حکمرانی جوامع تأثیر گذاشته و آنها را متحول کرده است، گفت: حاکمیت بیگانگان در قلمرو ملی فضای مجازی باید از بین برود.
 
حسین زیبنده دانشجوی دکتری حکمرانی فضای مجازی و پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به روند جهانی توسعه فضای مجازی در یک دهه اخیر و فناوری‌هایی که در این عرصه ایجاد و نهادینه و فراگیر شده گفت: در واقع توسعه فناوری‌های جدید، فراگیری خدمات متنوع بر بستر فضای مجازی و اثرگذاری این فضا را بر نظام‌های اجتماعی و اقتصادی به همراه داشته است و امروزه می‌بینیم که فضای مجازی با کسب و کارها و نظام پولی و بانکی کشورها رابطه‌ای مستقیم دارد.
 
وی ادامه داد: در همین حال فضای مجازی به عرصه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و اجتماعی گره خورده و به تعبیری فضای مجازی در امتداد نظام‌های مختلف اجتماعی قرار دارد. به همین دلیل شاهد بازتولید مسائل مختلف در این فضا هستیم و پارادایم جدیدی در عصر پسامدرن شکل گرفته است.
 
پژوهشگر فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق اظهار داشت: در واقع ما وارد یک جهان جدیدی بر مبنای فعالیت پلتفرم‌ها شده ایم که سنگ بنای تعاملات جدید بین کاربران، مردم و بخش خصوصی و دولت‌ها است و تحولات پلتفرم‌ها روی ارکان و قواعد حکمرانی بر جوامع تأثیر گذاشته و آنها را متحول کرده است.
 
به گفته زیبنده به دلیل نقش تعیین کنندگی و اهمیت فضای مجازی در دهه اخیر، با توسعه پلتفرم و فناوری‌های این حوزه، نظام و مناسبات جهانی در فضای مجازی در حال سامان یافتن و شکل گرفتن است.
 
وی گفت: قاعده گذاری‌های بین‌المللی در توسعه فضای سایبری در حال انجام است و تنازع شدیدی برای سلطه و حاکمیت سایبری وجود دارد که در فعالیت‌ها و اقدامات مختلف کشورها و پلتفرم‌ها و شرکت‌های خصوصی چند ملیتی و بین‌المللی دیده می‌شود. برای مثال اقدامات چین و آمریکا در برابر همدیگر و تحریم پلتفرم‌های یکدیگر بر این مساله صحه می‌گذارد.
 
زیبنده با اشاره به اینکه توسعه فضای مجازی در کنار فناوری‌های جدید، بستر مناسبی برای فرصت‌آفرینی، استفاده حداکثری و بهره‌برداری هرچه بهتر در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی و رفاه هرچه بیشتر مردم پیش روی مسئولان گذاشته است، افزود: هرچه از این روند عقب بمانیم فرصت‌هایی را از دست خواهیم داد که بعضاً شاید قابل جبران نباشد.
 
وی با اشاره به نقاط ضعف کشور در مواجهه فعالانه و خردمندانه در فضای مجازی در عرصه داخلی و بین المللی طی یک دهه اخیر گفت: دولت جدید باید با عزم راسخ جبران مافات و این عقب ماندگی‌ها را داشته باشد و فرصت‌های از دست رفته را احیا و از فرصت‌های جدید استفاده کند.
 
این پژوهشگر حکمرانی فضای مجازی گفت: در سال‌های آتی به واسطه ظهور فناوری‌های نوین و فناوری‌های آینده سازی مثل اینترنت اشیا و هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی در عرصه سایبری ظهور می‌کنند که با مواجهه فعالانه می‌شود قسمت بزرگی از عقب‌ماندگی‌های فعلی کشور را جبران کرد و جایگاه مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بین‌المللی دست و پا کرد و نیز اثرگذاری‌های داخلی و بین‌المللی و بهره‌مندی از منافع و آورده‌های اقتصادی و غیر اقتصادی از این فناوری‌ها داشت.
 
وی با تاکید بر اینکه می‌توان از این فرصت برای سلطه زدایی در فضای مجازی استفاده کرد، ادامه داد: امروز بحث تنازع حاکمیت و سلطه در فضای مجازی مطرح است و می‌توانیم از فرصت‌های جدید در فضای مجازی برای سلطه زدایی استفاده کنیم و حاکمیت بیگانگان که امروزه در قلمرو ملی ما شکل گرفته است را از بین ببریم.
 
زیبنده اظهار داشت: با بنا نهادن قواعد جدید و ایجاد مناسبات جهانی و نظم آفرینی جدیدی در نظام حکمرانی بین‌المللی فضای مجازی، شاهد بازیابی هویت ملی جمهوری اسلامی در عرصه سایبری خواهیم بود.
 
وی افزود: باید فارغ از سهل اندیشی‌ها و سهل‌انگاری‌ها در مواجهه با فضای مجازی و تقلیل این فضا به مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات با جدیت و جهد تمام، پیچیدگی‌های حاکم بر مناسبات جهانی و مناسبات ملی در فضای مجازی را شناسایی و حاکمیت جمهوری اسلامی در عرصه فضای مجازی را گسترش داد و باز تولید کرد تا این اقتدار به جمهوری اسلامی بازگردانده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.