تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 24, 2021
11:40 سه شنبه، 2ام شهریورماه 1400
کد خبر: 127829

کرونا تایوان را در جمع برندگان اقتصادی دنیای فناوری مطرح کرد

با شیوع کرونا هرچند اقتصاد بسیاری از کشورها با مشکلات جدی مواجه شد و برخی کمپانی‌ها نیز عملاً ورشکسته شدند اما غول‌های فناوری از این پاندمی سود مناسبی کسب کردند به گونه‌ای که تازه‌ترین آمار نشان از این دارد که ارزش بازار سهام ترکیبی غول‌های فناوری همچون اپل، آلفابت، نویدیا، تسلا، مایکروسافت، آمازون و فیس بوک با 70 درصد افزایش نسبت به دوران پیش از کرونا به بیش از 10 تریلیون دلار رسیده است. برخی کشورها ازجمله تایوان نیز که در زمینه تولید قطعات الکترونیکی، تراشه‌ها و… فعالیت دارند هم به‌دنبال پاندمی کووید 19، سریع‌ترین رشد اقتصادی را در یک دهه گذشته تجربه کرده‌اند.
 
  رشد صادرات تایوان
درتازه‌ترین آماری که توسط رویترز در تایوان منتشر شده، انتظار می‌رود این کشور در سال 2021 سریع‌ترین رشد یک دهه اخیر را در رونق صادرات داشته باشد و درنتیجه، اقتصاد این کشور نیز ارتقای قابل توجهی پیدا کند. طبق این گزارش به‌دنبال شیوع کرونا، قرنطینه و خانه نشینی بخش عمده مردم جهان و همچنین دورکاری، آموزش از راه دور، برگزاری جلسات کاری آنلاین، تحول در نظام سلامت الکترونیک و… تقاضای جهانی برای محصولات فناوری افزایش یافت. در دوران شیوع کووید 19 دانشجویان و کارمندان زیادی اقدام به خرید گوشی‌های هوشمند، تبلت و لپ تاپ کردند تا از زندگی معمولی خود فاصله نگیرند. همین افزایش شدید تقاضا در جهان، به تایوان که به‌عنوان یک هاب درحال تولید تراشه محسوب می‌شود، کمک کرده تا سود مناسبی از شیوع کرونا را نصیب خود کند.این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده است که رشد تولید ناخالص داخلی تایوان در سال آینده یعنی سال 2022 هم به 3.69درصد خواهد رسید. باوجود تولید واکسن کرونا هنوزهم هشدارهایی درباره عدم قطعیت زمان پایان گرفتن این بحران با توجه به جهش‌های متعدد ویروس وهمچنین آینده سیاست پولی و مالی در سطح جهان در میان افزایش نگرانی از تورم و مالیات احتمالی بین‌المللی کربن وجود دارد که هریک می‌توانند زمینه ساز فرصت‌های تجاری بیشتر برای تایوان باشند.
طبق این گزارش همچنین انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری میلادی، میزان تولید ناخالص داخلی این کشور حدود 5.88درصد افزایش یابد که سریع‌ترین سرعت از زمان افزایش 10.25درصدی در سال 2010 محسوب می‌شود و بخش عمده این رشد تولید ناخالص داخلی هم به تولید تراشه‌های پیشرفته‌تر مورد نیاز برای کاربران آنلاین در خانه بازمی گردد.
صادرات تایوان درواقع موجی از تقاضا برای غول‌های فناوری جهانی مانند اپل است، چراکه این جزیره، تولید کننده اصلی نیمه هادی‌ها و تراشه‌های مختلف در جهان است؛ تراشه‌هایی که کمبود جهانی آن سبب شد تا دردسر زیادی برای شرکت‌های مختلف ازجمله خودروسازان بزرگ دنیا و همچنین تولیدکنندگان تلفن‌های همراه ایجاد شود و همین موضوع سود شرکت‌های تایوانی را افزایش چشمگیری داد.
آمارهای این گزارش نشان می‌دهد که میزان صادرات در سال 2021 به میزان 28.15درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت این درحالی است که پیش از این پیش‌بینی شده بود این رقم رشد 20.4درصدی داشته باشد.
  درآمد روزانه نیم میلیارد دلاری 3غول فناوری
بخشی دیگر از برندگان دوران کرونا در دنیای دیجیتال غول‌های فناوری بوده‌اند. سی نت در گزارشی به وضعیت مالی غول‌های فناوری در دوران کرونا پرداخته و یادآور شده است که مجموع سود 3 غول دنیای فناوری یعنی اپل، مایکروسافت و آلفابت، شرکت مادرتخصصی گوگل در سه ماهه دوم سال 2021، بیش از 50 میلیارد دلار بوده است؛ رقمی که بسیاری را در شرایط رکود اقتصادی جهان شگفت‌زده کرد.
سود عظیم سرازیر شده به هریک از این شرکت‌ها نشان می‌دهد که ارزش بازار آنها به 6.4 تریلیون دلار رسیده است یعنی بیش از 2برابر ارزش جمعی آنها هنگام شیوع همه‌گیری کووید 19 شده است. در این گزارش همچنین آمده است که این 3شرکت فناوری امریکایی بین آوریل و ژوئن روزانه نیم میلیارد دلار درآمد داشتند، زیرا شیوع ویروس کرونا باعث افزایش تعداد کاربران اینترنت و وسایل الکترونیکی شد. طبق این گزارش، درحال حاضر اپل به تنهایی پول کافی در صندوق خود دارد تا به هر فرد در ایالات متحده 600 دلار بدهد. فوربس نیز در گزارشی محاسبه کرده است که درحال حاضر 365 میلیاردر در دنیا وجود دارد که ثروت آنها ازطریق فناوری کسب شده است درحالی که در دوران قبل از ظهور این ویروس تعداد میلیاردرهای فناوری جهان، 241 نفر بوده است.
 
  اپل و آیفون‌های مجهز به 5G
یکی ازغول‌های فناوری موفق در دوران شیوع کووید 19، اپل است. در این مدت اپل نخستین مدل آیفون با قابلیت اتصال به شبکه‌های بی‌سیم فوق سریع 5G را طراحی و تولید کرد که همین امر بر افزایش قابل تأمل سود این کمپانی در سه ماهه دوم 2021 بی‌تأثیر نبوده است و البته این سودآوری همچنان ادامه دارد. فروش گوشی‌های اپل بالغ بر 28.5میلیارد پوند بود که تقریباً 50 درصد افزایش یافت، زیرا آیفون 12 با قابلیت اتصال به جدیدترین شبکه‌های سریع 5G در بین مشتریان محبوب شد و درآمد کسب و کار خدمات اپل ازجمله اپ استور و Apple Music هم با 33 درصد افزایش به 12.6میلیارد پوند رسید. درمجموع سود اپل در سه ماهه دوم سال‌جاری میلادی 15.6میلیارد پوند بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 92 درصد افزایش داشته است. با افزایش فروش دورقمی آیفون نسبت به سال قبل برای سومین دوره سه ماهه متوالی، میزان درآمد اپل براحتی از برآورد تحلیلگران فراتر رفت. تحلیل‌ها نشان می‌دهد چین سریع‌ترین بازار محصولات اپل ازجمله ساعت اپل و آیفون 12 مجهزبه فناوری 5G است و این کمپانی همچنان چین را یکی از پل‌های موفقیت خود می‌داند و اعتقاد دارد حدود 20درصد از ارتقاهای آیفون طی سال آینده با عرضه آیفون 13 در این منطقه انجام می‌شود.
 
   این غول‌های پردرآمد
امسال درآمدهای گوگل هم نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی زمانی که بیماری کرونا تبلیغات را تحت تأثیر قرارداده بود، به طور قابل توجهی بهبود یافت. حالا که واکسیناسیون گسترده در بخش‌هایی از جهان به مردم این امکان را می‌دهد تا دوباره در جامعه ظاهر شوند، بخش بزرگی از تبلیغ کنندگان هزینه بیشتری می‌کنند و سود سرشاری ازآن گوگل و آلفابت شده است. آلفابت نسبت به سال گذشته درآمد 3برابری داشته و خرده فروشی همراه با تبلیغات مسافرتی و سرگرمی، بزرگ‌ترین عامل افزایش درآمد آن بوده است. درآمد کل گوگل نسبت به سال گذشته 62درصد افزایش یافته و به 61.88میلیارد دلار رسیده است.
مایکروسافت هم امسال رشد 47درصدی درآمد داشته است که نشان از رشد21 درصدی نسبت به سال گذشته دارد. این کمپانی همچنین به تازگی نسخه مبتنی بر ابر سیستم عامل خود را راه‌اندازی کرده است و با رشد فروش در زمینه سرویس‌های ابری در دوران کرونا و رقابت تنگاتنگ با آمازون و سایر کمپانی‌ها و همچنین تولید نرم‌افزارهایی برای برگزاری کنفرانس‌ها از راه دور و… سود مناسبی در دوران شیوع کرونا کسب کرده است.
با توجه به خانه نشینی مردم و افزایش دیدن فیلم و… یوتیوب هم موفق شد 5 میلیارد پوند درآمد تبلیغاتی کسب کند که این رقم نسبت به سال گذشته چشمگیر است. درآمد آمازون هم در سه ماهه دوم 2021 با افزایش 27 درصدی میزان فروش به 113 میلیارد دلار رسید و درآمدهای شاخه رایانش ابری این شرکت که با امثال خدمات وب آمازون در زمینه ارائه خدمات تجزیه و تحلیل و فناوری اطلاعات رقابت می‌کند هم به 3.3 میلیارد پوند رسید.
با توجه به غالب بودن کمپانی‌های فناوری در جهان و دسترسی آنها به داده‌های شخصی کاربران دنیا، بسیاری نسبت به انحصار این غول‌های دنیای فناوری بیمناک هستند و این روزها شاهد حرف و حدیث‌های بسیاری برای قانونگذاری‌های مشخص هستیم تا بتوان این انحصار را تا حدی برطرف کرد؛ موضوعی که مورد توجه رئیس‌جمهوری امریکا نیز قرار گرفته و خواستار مقابله با انحصار این کمپانی‌های بزرگ شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.