اپراتورها

تلفن همراه

August 24, 2021
16:50 سه شنبه، 2ام شهریورماه 1400
کد خبر: 127847

استفاده از سیم‌کارت اعتباری چه مقرراتی دارد؟

 
اگر مشترک سیم‌کارت اعتباری، هیچگونه تراکنشی شامل مکالمه و پیامک در طول یک بازه زمانی سه ماهه نداشته و اعتبار ریالی نداشته باشد، اپراتور می‌تواند پس از اطلاع‌رسانی سیم‌کارت را به‌صورت دوطرفه قطع یا سلب امتیاز کند.
 
 سیم‌کارت دائمی یا اعتباری تلفن همراه را می‌توان به‌صورت حضوری از طریق نمایندگی‌های خدمات اپراتورها و دفاتر پیشخوان خدمات دولت و یا به صورت غیرحضوری از طریق پورتال یا فروشگاه‌های مجازی اپراتورها تهیه کرد. همان‌طور که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده، قطع یک‌طرفه، فرایندی که است امکان برقراری ارتباط (به جز تماس‌های صوتی با کدهای خدماتی اضطراری ملی) را از مشترک سلب می‌کند و مشترک فقط قادر به دریافت مکالمه و پیامک است. قطع دوطرفه نیز فرایندی است که امکان برقراری ارتباط (به جز تماس‌های صوتی با کدهای خدماتی اضطراری ملی) را از سوی مشترک سلب می‌کند.
 
سلب امتیاز فرایندی است که مجوز حضور مشترک در شبکه لغو و امتیاز استفاده شماره از مشترک سلب می‌شود و اپراتور می‌تواند شماره تخصیص داده شده را به اشخاص دیگر واگذار کند. همچنین در روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی به مشترک، اپراتور باید درباره افزایش یا کاهش اعتبار، میزان اعتبار باقیمانده، قطع یک‌طرفه و دوطرفه، وضعیت اعتبار و سایر موارد ضروری با استفاده از روشهای ارتباط تلفنی و یا ارسال پیامک و یا با استفاده از سایر روشهای ارتباطی بدون دریافت هزینه به مشترک اطلاع‌رسانی کند.
 
مقررات استفاده از سیم‌کارت‌ اعتباری
 
دارنده پروانه فقط پس از ثبت‌نام، اجازه حضور در شبکه و مجوز استفاده از خدمات را به مشترک می‌دهد. اپراتور با اتمام اعتبار مشترک می‌تواند پس از اطلاع‌رسانی لازم برای قطع یک‌طرفه شماره اقدام کند. 
 
اگر مشترک هیچگونه تراکنشی (شامل: مکالمه، پیامک و …) در طول یک بازه زمانی سه ماهه نداشته باشد، درصورت عدم کارکرد در مدت سه ماه توسط مشترک، دارنده پروانه می‌تواند درصورت وجود اعتبار پس از اطلاع‌رسانی به ازای هر دوره یک‌ماهه به میزان حداکثر تعرفه ۲۰ دقیقه مکالمه پایه برای جبران هزینه‌های نگهداری شبکه و ارتباط از اعتبار مشترک کم کند و در این صورت مشترک مجاز است از باقیمانده اعتبار خود استفاده کند. همچنین اگر مشترک اعتبار ریالی نداشته باشد اپراتور می‌تواند پس از اطلاع‌رسانی سیم‌کارت را به‌صورت دوطرفه قطع یا سلب امتیاز کند.
 
با انجام هر تراکنش از طرف مشترک، بازه زمانی مجدد (به مدت سه ماه) برای مشترک تعیین می‌شود و آخرین تراکنش مبنای شروع مهلت سه ماهه خواهد بود. دارنده پروانه می‌تواند درصورت عدم انجام تراکنش از سوی مشترک تا اتمام اعتبار سیم‌کارت، برای جبران هزینه‌های نگهداری شبکه و ارتباط از اعتبار مشترک کم کند.  
 
دارنده پروانه می‌تواند در وضعیت قطع یک‌طرفه و دوطرفه سیم، تمامی خدمات سیم‌کارت را مسدود کند ولی موظف است امکان تماس با کدهای خدماتی اضطراری ملی را برای مشترک برقرار کند. در وضعیت قطع دوطرفه، دارنده پروانه موظف است شماره مشترک را تا زمان سلب امتیاز حفظ کند. دارنده پروانه موظف است اطلاعات مربوط به نحوه ثبت‌نام، غیرفعال کردن، قطع یک‌طرفه، قطع دوطرفه و سلب امتیاز را در قرارداد با مشترکین خود ارایه کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.