اینترنت و شبکه

رگولاتوری

August 25, 2021
19:31 چهارشنبه، 3ام شهریورماه 1400
کد خبر: 127886

ٖزارع‌پور وزیر ارتباطات دولت سیزدهم شد

ICTna.ir – عیسی زارع‌پور با ۲۵۶ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم وارد کابینه سید ابراهیم رئیسی شد.
 
Zarepour Majlis.jpeg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، او که پیش از این معاونت فناوری و ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در زمان تصدی ابراهیم رئیسی را بر عهده داشت، اکنون به عنوان یکی از اعضای تیم او، وارد کابینه دولت شد.
 
دکتر عیسی زارع‌پور متولد 1358 در شهرستان اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه با مدرک دکتری مهندسی کامپیوتر در گرایش شبکه از اسفند 1398 است و در آخرین مسوولیت خود ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و استادیاری دانشگاه علم و صنعت ایران را برعهده داشته است.
 
او دوره پسا دکتری را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و از سال 96 نیز عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت شده است. 25 مقاله علمی پژوهشی در حوزه‌های مهندسی کامپیوتر در مجلات و کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی از عیسی زارع پور به چاپ رسیده است.
 
زارع پور دوره پسا دکترای علوم و مهندسی کامپیوتر در گرایش نسل جدید شبکه‌های رایانه ای و تحلیل داده‌های زیستی خود را طی یک سال و نیم در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و پیش از آن هم یک دوره پسادکترا در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر با گرایش نسل جدید شبکه‌های رایانه ای در دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیوساوت ولز (UNSW) در سیدنی استرالیا گذرانده است.
 
از جمله سوابق اجرایی زارع پور می‌توان به بنیانگذاری و ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ به عنوان اولین نهاد حاکمیتی فعال و سیاستگذار در حوزه فضای مجازی اشاره کرد. این مرکز همچنین مسئولیت توسعه فناوری اطلاعات و توسعه خدمات الکترونیک در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را بر عهده دارد.
 
اوایل اسفند 1398 بود که طی حکمی از سوی آیت‌اله رئیسی، رییس وقت قوه قضائیه و رئیس جمهور منتخب فعلی، دکتر زارع پور به عنوان رئیس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب و جایگزین حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری شد که از آذرماه همان سال و با حکم مقام معظم رهبری، به عنوان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب شده بود.
 
او در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود به مجلس در صحن علنی گفته بود: سابقه راه‌اندازی و تاسیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیحیتال را در کارنامه خود دارم و اولین مجموعه‌ای بودیم که که دغدغه ساماندهی و حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشتم و سازوکارهای لازم برای حمایت از جوانان ایرانی در این فضا فراهم شد.
 
او افزوده بود: در دوران وزارت ارشاد صدها شرکت دانش‌بنیان در حوزه محتوای دیحیتال شکل گرفتند و در قوه قضاپیه با کار شبانه‌روزی نماینده یک گروه جوانان بودم که کار مردم و همکاران قضایی را تسهیل کردیم.
 
زارع‌پور تصریح کرده بود: ‌به عنوان یکی از میلیون‌ها تربیت‌یافته مکتب امام و مقام معظم رهبری و به عنوانجوان گام دومی آماده‌ام که تجربه اختصاصی خود و آشنایی با تجربیات جهانی را به کار بگیرم تا با تعامل همه بخش‌های نظام همه ظرفیت‌های این فناوری مهم و سرنوشت‌ساز به کار گرفته شود تا بتوانیم جایگاه مقدس ابران را و ایران هوشمند را شکل بدهیم.
 
او افزود: امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی مردم تبدیل شده و بیش از ۵۰ میلیون نفر در شبکه‌های اجاماعی حضور دارند و ۳۵ میلیون کاربر از سه سالگی تا جوانی بخصوص در قالب گیمرها مشغول فعالیت هستند و کسی نمی‌تواند بدون این فضا کارهای روزمره را پیگیری کند.
 
به گفته او، فناوری در اعماق زندگی مردم رسوخ کرده و اگر برنامه‌ریزی مناسب و مواجهه فعال نداشته باشیم، به آسیب‌هایش جدی دچار خواهیم شد.
 
او گفت:‌ امروز برای مردم کوجه و خیابان هم مهم است که چه کسی سکان وزارت ارتباطت را در دست بگیرد چون اقتصاد، معیشت و فرهنگ آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فرصت بی‌نظیری برای جهش فوق‌العاده فراهم می‌کند و کم هزینه است و می‌توانیم با آن تمدن سازی کنیم.
 
او افزود: این فناوری یک شمشیر دو لبه است و فرصت‌های بی‌نظیر و تهدیدهای جدی هم دارد اما فرصت‌های این فضا بسیار بیشتر از آسیب‌های آن است اما اگر برنامه‌ریزی و نگاه آینده‌نگر داشته باشیم، می‌توانیم از این فضا استفاده زیادی کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.