تجارت الکترونیک

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

August 29, 2021
17:10 یکشنبه، 7ام شهریورماه 1400
کد خبر: 127987

فناوری دوربین‌های پلاک‌خوان توسعه یافت

 
معاونت علمی و فناوری اعلام کرد تاکنون از تولید و تجاری‌سازی ۷ نرم‌افزار بومی در زمینه دوربین‌های پلاک‌خوان حمایت شده است.
 
به گزارش معاونت علمی و فناوری، دوربین‌های پلاک‌خوان می‌توانند پلاک خودروها را حتی بین خطوط مختلف و در شرایط آب و هوایی یا نور نامساعد نیز تشخیص دهند. این دوربین‌ها اطلاعات به دست آمده را به مرکز مدیریت هوشمند ارسال می‌کنند.
 
ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارائه خدمات حمایتی مختلف در تلاش است تا این فناوری را در کشور توسعه دهد. سامانه‌هایی چون «ثبت تخلف سرعت»، «ثبت تخلف سرعت راداری»، «پایش محدوده ترافیک»، «ثبت تخلف چراغ راهنمایی»، «ثبت تخلف عبور از نواحی ممنوع»، «ثبت تردد و عوارض»، «ثبت تردد و پارکینگ». ۷ نرم‌افزاری که در این حوزه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید و تجاری سازی شده است.
 
سامانه ثبت تخلف سرعت
 
سامانه ثبت تخلف سرعت، نرم‌افزاری است که با نصب دوربین‌های ثبت سرعت با قابلیت تشخیص سرعت از طریق پردازش تصاویر و پلاک خوانی در راه‌های درون شهری و برون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
سامانه ثبت تخلف سرعت راداری
 
از دیگر محصولات تولید شده در حوزه دوربین های پلاک خوان، سامانه ثبت تخلف سرعت راداری است. این محصول با استفاده از دوربین‌های ثبت سرعت با قابلیت تشخیص سرعت از طریق تجهیزات راداری و انجام پلاک خوانی با دوربین به یاری کابران این حوزه آمده است و قابلیت استفاده در جاده‌های شهری و برون‌شهری را دارد.
 
پایش محدوده ترافیک
 
نصب دوربین‌های پلاک‌خوان برای پایش تردد ناوگان ورودی و خروجی از محدوده ترافیک برای دریافت عوارض، اعمال جریمه و پایش معاینه فنی آنها نیز نرم‌افزاری است برای پایش محدوده ترافیک. این نرم‌افزار در استان‌های تهران، اصفهان و مشهد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
ثبت تخلف چراغ راهنمایی
 
سامانه ثبت تخلف چراغ راهنمایی سامانه که در اصفهان، تهران و مشهد در دسترس است با نصب دوربین‌های با قابلیت پردازش تصویر برای تشخیص عبور از چراغ قرمز یا توقف بر روی خط‌کشی عابر پیاده و همچنین مجهز به سیستم پلاک‌خوان به کمک مدیران شهری آمده است.
 
ثبت تخلف عبور از نواحی ممنوع
 
ثبت تخلف عبور از نواحی ممنوع عنوان نرم افزار دیگری است که با توان متخصصان داخلی طراحی و تولید شد و کمک می کند تا با نصب دوربین های پلاک خوان، ثبت تخلفات ورودی به معابر یا نواحی ممنوع مانند خطوط اتوبوس، پایانه‌های تاکسیرانی، محدوده بازار مرکزی هوشمندانه صورت گیرد. سامانه‌ای که در راه‌های برون‌شهری و درون‌شهری کاربردی است.
 
ثبت تردد و عوارض
 
امکان مشاهده عوارض ثبت شده برای خودرو و پرداخت الکترونیک نیز با سامانه ثبت تردد و عوارض میسر شده است. این کار با نصب دوربین‌های پلاک خوان برای پایش تردد ناوگان عبوری از شبکه بزرگراهی کشور انجام شده است تا دریافت عوارض بر اساس پیمایش صورت گیرد. در حال حاضر این سامانه در جاده‌های برون شهری و درون شهری مخورد استفاده قرار می گیرد.
 
ثبت تردد و پارکینگ
 
محصول دیگری که در این زمینه ارائه شده، امکان ثبت پلاک در هنگام ورود و خروج و پرداخت عوارض بر اساس مدت زمان توقف است. این کار با نصب دوربین‌های پلاک‌خوان برای پایش ورود و خروج پارکینگ و اخذ عوارض بر اساس میزان توقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.