تلفن همراه

گجت

August 30, 2021
11:10 دوشنبه، 8ام شهریورماه 1400
کد خبر: 127995

بررسی هدفون هواوی FreeBuds 4i

 
این روزها هدفون‌های بی‌سیم TWS برند‌های مشهور و مطرح بازار مانند اپل، سامسونگ، سونی، سنهایزر، جبرا و غیره هرکدام بیش از ۳ میلیون تومان قیمت دارند. اما برند‌های چینی مانند هواوی و شیائومی، همیشه با تولید محصولات با کیفیت و با سرشکن‌ کردن قیمت‌ها سعی در رقابت با نام‌های پرآوازه بازار داشته‌اند. یکی از این برند‌ها که در سال‌های اخیر تولید مدل‌های مختلف هدفون‌های TWS را در دستور کار خود قرار داده هواوی است. آخرین هدفون اقتصادی هواوی، FreeBuds  ۴i نام دارد که ترکیبی از قیمت مقرون‌به‌صرفه، امکانات و کیفیت صدای مطلوب است. البته این هدفون هم مانند سایر محصولات مشکلات خودش را دارد. در ادامه با بررسی این محصول همراه ما باشید.
 
طراحی
هدفون‌های Freebids 4i درون یک کیس بیضی شکل قرار دارند. اگرچه ظاهر این کیس شیک و جذاب است اما طراحی آن چندان کاربردی نیست. این کیس طوری طراحی شده که به‌سختی می‌توان آن را به‌حالت ایستاده قرار داد. زمانی که در کیس را باز می‌کنید هم به هیچ‌عنوان در حالت ایستاده قرار نمی‌گیرد و همینطور اگر آن را روی میز قرار دهید، در کیس باز نمی‌ماند. بنابراین تنها راه برداشتن هدفون‌ها این است که کیس را دو دستی نگه‌ دارید. با آن که این کیس به راحتی داخل جیب قرار می‌گیرد، اما از آنجایی که ابعاد آن چندان هم کوچک نیست در طول روز و زمانی که در حرکت هستید ممکن است کمی جاگیر و اذیت کننده باشد.
 
این کیس ۴۸ میلی‌متر ارتفاع، ۶۱.۸ میلی‌متر عرض، ۲۷.۵ میلی‌متر ضخامت و حدود ۳۶ گرم وزن دارد. البته در مقایسه با نسل قبل، این کیس کوچکتر و سبک‌تر شده است. هدفون‌ها سبک و کوچک هستند و به‌راحتی در گوش جای می‌گیرند. وزن هر کدام از هدوفن‌ها هم ۵.۵ گرم است که در استفاده طولانی مدت باعث خستگی گوش نمی‌شود. طراحی هدفون‌ها هم به‌گونه‌ای است که به‌راحتی در گوش قرار می‌گیرد و با انجام حرکات ورزشی از گوش بیرون نمی‌افتد. هدفون‌ها به کمک نیروی مفناطیسی از کیس جدا می‌شود. خوبی این موضوع در این است که تحت هیچ شرایطی امکان ندارد هدفون‌ها از داخل کیس بیرون بیافتد. اما مشکلی که به وجود می‌آورد این است که نیروی مغناطیسی زیاد‌تر از حد نرمال است و هدفون‌ها به‌راحتی از داخل کیس جدا نمی‌شوند. از طرفی هم طراحی گرد و خمیده سر هدفون‌ها، جدایی آنها از کیس را دشوار‌تر هم می‌کند. پس اگر نوک انگشتان شما کمی چرب یا حتی خیس باشد، تقریبا در آوردن هدفون‌ها غیرممکن می‌شود.
 
داخل جعبه این هدفون هم سری‌های یدک با ۳ سایز مختلف قرار دارد که می‌توانید با تست کردن آن‌ها مناسب‌ترین گزینه برای سایز گوش خود را انتخاب کنید و از محکم بودن هدفون‌ها در گوش مطمئن شوید.
 
محتوای داخل جعبه هدفون هواوی FreeBuds 4i
قابلیت‌ها
هدفون‌ هواوی FreeBuds  ۴i به‌عنوان یک هدفون اقتصادی، امکانات قابل توجهی دارد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی این هدفون بهره‌مندی از قابلیت حذف نویز فعال یا همان Active Noise cancellation یا به عبارت دقیق‌تر Active Noise Control است. دلیل این که نام درست این عبارت را کنترل نویز فعال می‌گوییم این است که مانند گذشته فقط امکان حذف نویز وجود ندارد. بلکه می‌توان میزان صدای ورودی و خروجی را در سه حالت مختلف کنترل کرد. حالت خاموش قابلیت ANC را غیرفعال می‌کند و تمام صداهای بیرونی شنیده می‌شود. و همچنین صدای محیط هنگام مکالمه یا ضبط صدا، ضبط می‌شود. حالت روشن هم کاملا صدای محیط را فیلتر می‌کند و کاربر هنگام استفاده از هدفون، تا حد زیادی صدای بیرون را نمی‌شنود. حالت سومی هم وجود دارد به نام Awareness که علاوه بر روشن بودن حالت ANC به کاربر اجازه می‌دهد تاحدی، صدای محیط را بشنود. این گزینه برای زمانی کاربرد دارد که کاربر درحال رانندگی یا دوچرخه‌سواری است و علاوه بر شنیدن موسیقی یا تماس تلفنی، نیاز دارد که صدای خیابان و ماشین‌ها را هم بشنود.
 
این هدفون به بلوتوث نسخه ۵.۲ مجهز است و از قابلیت‌های Popup Pair و Wear Detection بهره می‌برد. به این صورت که به محض در آوردن هدفون‌ها از جعبه، اتصال با دستگاه برقرار می‌شود و همینطور به محض قرار گرفتن هدفون‌ها داخل گوش، محتوای درون دستگاه پخش می‌شود. به همین ترتیب زمانی که هدفون‌ها را از گوش در بیاورید، پخش محتوا به‌صورت خودکار قطع می‌شود.
 
روی کیس این هدفون یک دکمه قرار گرفته که برای برقراری اولین اتصال کاربرد دارد. به محض باز کردن در کیس، چراغ LED جلوی کیس روشن می‌شود، با نگه داشتن دکمه برای چند ثانیه، چراغ چشمک‌زن می‌شود و می‌توانید در منوی بلوتوث دستگاه خود، FreeBuds  ۴i را پیدا کنید و به آن متصل شوید.
 
هدفون هواوی Freebuds 4i با وجود قیمت مقرون‌به‌صرفه از قابلیت ANC بهره می‌برد
اما هواوی برای کاربری بهتر و البته استفاده از امکانات این هدفون‌ها، پیشنهاد می‌کند که از اپلیکیشن AI Life استفاده کنید. AI Life، اپلیکیشن اختصاصی هواوی برای اتصال همه دستگاه‌های خانه هوشمند و سایر گجت‌های هواوی است. از جمله امکاناتی که این اپلیکیشن به کاربر برای اتصال هدفون FreeBuds  ۴i می‌دهد امکان مشاهده میزان شارژ کیس و هر کدام از هدفون‌ها به صورت جداگانه است. همچنین امکان تغییر حالت ANC به سه حالت روشن، خاموش و Awareness وجود دارد. البته که این کار از طریق فرامین لمسی هم امکان‌پذیر است.
 
در همین اپلیکیشن شما می‌توانید برای هدفون راست یا هدفون چپ، فرامین صوتی تنظیم کنید. به این ترتیب می‌شود با تنظیم حسگر لمسی هدفون گوش چپ، تغییر حالت ANC را انجام داد. همچنین می‌توانید با تنظیم حسگر لمسی هدفون راست، قطع و وصل موسیقی یا حرکت به آهنگ قبلی و بعدی را برای آن تنظیم کرد. نکته مهمی که در فرمان‌های لمسی هواوی وجود دارد این است که با لمس طولانی یا دو بار ضربه زدن اجرا می‌شوند. این کار جلوی لمس‌های تصادفی هنگام پوشیدن یا تنظیم محل قرارگیری هدفون‌ها در گوشی را می‌گیرد.
 
نمایی از منوی تنظیمات هدفون FreeBuds 4i در اپلیکیشن هواوی Ai Life
 
 
نمایی از اپلیکیشن هواوی Ai Life
کیفیت صدا
پیش از هرچیز باید بدانید هدفون‌ FreeBuds  ۴i به عنوان یک هدفون اقتصادی با قیمتی کمتر از ۲ میلیون تومان، صدای مناسب و قابل قبولی دارد. اما این هدفون در مقایسه با هدفون‌های رده‌بالا مخصوصا برادر بزرگ‌تر خود یعنی FreeBuds  ۴ Pro کیفیت پایین‌تری دارد. FreeBuds  ۴i از یک درایور ۱۰ میلی‌متری استفاده می‌کند در حالی که نسخه پرو از درایور ۱۱ میلی‌متری بهره می‌برد. همچنین نسخه پرو از ۶ میکروفون‌ استفاده می‌کند درحالی که نسخه ۴i فقط ۲ میکروفون دارد. اگرچه کیفیت صدای این هدفون برای شنیدن پادکست و برای برقراری مکالمه عالی است اما برای شنیدن موسیقی‌های نسبتا پیچیده و شلوغ چندان مناسب نیست چرا که در بحث تفکیک صدا و شفافیت، چندان قوی عمل نمی‌کند. با این حال سیستم حذف نویز فعال در این هدفون کاربرد و کارایی بسیار بالایی دارد.
 
باتری
ظرفیت باتری کیس این هدفون ۲۱۵ میلی‌آمپر ساعت است و هر کدام از هدفون‌ها جداگانه باتری ۵۵ میلی‌آمپرساعتی دارند. هواوی ادعا کرده که این هدفون‌ها از ۱۰ ساعت پخش مداوم موسیقی پشتیبانی می‌کنند که البته ادعای چندان غلطی هم نیست و ما در تست‌های خود بیش از ۸ و نیم ساعت به‌طور مداوم از هدفون‌ها استفاده کردیم. این مدت زمان برای مکالمه هم روی ۶.۵ ساعت است. متاسفانه کیس این هدفون از شارژ وایرلس پشتیبانی نمی‌کند که البته با توجه به بازه قیمتی آن، کاملا قابل درک است. اگر شارژ هدفون‌ها به‌طور کامل خالی شود چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد که کیس، هر دو هدفون را مجدد شارژ کامل کند. این یعنی هدفون‌ها پس از خاموش شدن، تنها با ۱۰ دقیقه شارژ، می‌توانند تا ۴ ساعت شارژدهی کامل داشته باشند.
 
هر کدام از هدفون‌های FreeBuds 4i حدود ۵.۵ گرم وزن دارند و در استفاده طولانی مدت گوش را خسته نمی‌کنند.
جمع‌بندی
هدفون FreeBuds  ۴i هواوی به‌عنوان یک هدفون میان‌رده، قیمت مقرون به‌صرفه و امکانات جذابی مانند ANC و عمر باتری طولانی دارد که آن را به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های کاربرانی تبدیل می‌کند که به دنبال خرید یک هدفون کاملا بی‌سیم و اقتصادی می‌گردند. این هدفون همچنین به گواهی IP54 هم مجهز است که نگرانی کاربران از تعریق هنگام ورزش کردن و یا خیس شدن زیر باران را از بین می‌برد. هدفون هواوی FreeBuds 4i در حال حاضر با قیمتی حدود ۲ میلیون تومان در بازار ایران موجود است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.