سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

September 2, 2021
11:31 پنجشنبه، 11ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128091

نرم‌افزار تبدیل گفتار به متن ایرانی رقیب گوگل شد

 
گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نرم‌افزاری برای تبدیل متن به گفتار عرضه کردند که به گفته آنها این محصول ۱۵ درصد در زبان فارسی بهتر از گوگل عمل می‌کند.
 
موسی مأموری از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تمرکز تحقیقاتی این شرکت دانش‌بنیان را توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی دانست و گفت: تبدیل گفتار به متن با عنوان "فارس آوا" از دستاوردهای دانش محور این شرکت است.
 
وی ادامه داد: صدا در هوش مصنوعی یکی از مهمترین و ارزشمندترین موضوعات است، به گونه‌ای که کشورهای پیشرفته بیشترین سرمایه‌گذاری را در این حوزه داشتند، چون راه ارتباطی کلامی میان انسان و کامپیوتر به شمار می‌رود.
 
مأموری با بیان اینکه این محصول ۱۵ درصد در زبان فارسی از گوگل بهتر عمل می‌کند، خاطر نشان کرد: در گذشته شرکت‌های ایرانی از گوگل سرویس دریافت می‌کردند، ولی به دلیل اعمال تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌های خارجی با ایران و همچنین افزایش قیمت ارز، دسترسی به این سرویس‌ها با مشکلاتی همراه شده است.
 
وی با اشاره به فعال شدن شرکت‌ها در زمینه پردازش گفتار در کشور، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مزیت ما نسبت به رقبا، دارا بودن دیتای صدا است، به گونه‌ای که بیش از ۷ هزار ساعت به سیستم آموزش دادیم که در این زمینه شرکت رقیب ما ۳ هزار ساعت است.
 
مجری طرح با تاکید بر اینکه اگر پردازش گفتار قوی باشد، می‌توان سامانه‌ها و محصولات مختلفی بر روی آن پیاده سازی کرد و ادامه داد: یکی از محصولات ما در این زمینه دستیار هوشمند فارسی است که از موتور فارس آوا استفاده شده است.این دستیار همانند "سیری اپل" (دستیار صوتی اپل)  و الکسا کار می‌کند.
 
به گفته وی مکانیزم عملکرد دستیار هوشمند فارسی به این صورت است که دستور صوتی به کامپیوتر ارائه می‌شود و کامپیوتر بر اساس بانک داده‌ای که دارد، صوت را به صورت گفتار در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
 
وی با اشاره به برخی از کاربردهای این محصول توضیح داد: به عنوان مثال با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان به اطلاعاتی درباره آب و هوا، ترافیک شهری، دریافت خدمات اسنپ و یا ارسال پیامک دست یافت. پس از ارسال درخواست، کامپیوتر با استفاده از این نرم‌افزار اقدام به جست‌وجو می‌کند و در کسری از ثانیه پاسخ می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.