تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 4, 2021
14:33 شنبه، 13ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128140

لوایح کنگره آمریکا برای مقابله با شرکت‌های فناوری

 
قانون گذاران ایالات متحده آمریکا در کنگره این کشور، به صورت جدی در حال بررسی مجموعه‌ای از لوایح پیشنهادی در راستای کنترل شرکت‌های بزرگ فناوری هستند.
 
 شی را اوید، روزنامه نگار و مقاله‌نویس فعال در حوزه فناوری، اخیراً طی گفتگویی با سیلیسیا کنگ، تحلیلگر فناوری در وبگاه نیویورک تایمز، به مسئله مواجهه کنگره ایالات متحده آمریکا با غول‌های فناوری جهان و برنامه‌های مطرح در این حوزه پرداخته است.
 
به نظر می‌رسد که نمایندگان پس از سال‌ها بسنده به ابراز نگرانی در مورد قدرت‌گیری شرکت‌های پیشگام فناوری، هم اکنون تلاشی عملی برای مواجهه با این شرکت‌ها را آغاز کرده‌اند. در مقطع کنونی، اعضای نهادهای قانونگذار این کشور، در نتیجه نگرانی‌های بی شمار خود، اقدام به تدوین یک بسته از لوایح کرده‌اند و معتقدند که تصویب آنها تغییر بسیار بزرگی در شرایط گوگل، فیسبوک، آمازون، اپل و مایکروسافت، ایجاد خواهد کرد.
 
افزایش بودجه سازمان‌های ناظر بر فعالیت شرکت‌های فناوری
 
کنگ طی این گفتگو، در مورد جزییات لوایح یاد شده گفت: «در کل چند لایحه وجود دارد که به طرق مختلف سعی بر محدود سازی شرکت‌های بزرگ فناوری دارند. به عنوان مثال یکی از این لوایح به موضوع افزایش بودجه سازمان‌های دولتی ناظر بر فعالیت شرکت‌های فناوری می‌پردازد.»
 
وی در ادامه افزود: یکی از پیشنهادات، طرحی موسوم به «لایحه آمازون» است. لایحه یاد شده در نظر دارد برای پلتفرم‌هایی چون آمازون که اقدام به فروش کالای دیگر شرکت‌ها بر بستر خود می‌کنند، محدودیت‌هایی اعمال کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که اجرای این طرح، مشکلات بسیاری برای فعالیت آمازون ایجاد خواهد کرد.
 
منع پلتفرم‌ها از برجسته‌سازی تبعیض‌آمیز محصولات
 
یکی از موارد دیگری که کنگره در دست بررسی دارد، منع پلتفرم‌ها از برجسته سازی تبعیض‌آمیز محصولات و خدمات خود نسبت به دیگر محصولات فناورانه مشابه است. به عنوان مثال با تصویب این لایحه به عنوان قانون، شرکت گوگل دیگر نخواهد توانست لینک‌های مربوط به ویدئوهای یوتیوب یا دیگر خدمات خود را در نتایج جستجوها بالاتر از دیگر خدمات به کاربران پیشنهاد دهد.
 
خرید کسب و کارهای نوپا توسط شرکت‌های بزرگ دشوار می‌شود
 
لایحه دیگری نیز که در دست بررسی است، سازوکاری برای دشوار سازی خرید کسب و کارهای نوپا از سوی شرک‌های بزرگ فناوری است. با تصویب این قانون، دیگر شاهد خرید پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام و واتساپ از سوی فیسبوک و حذفشان از بازار رقابت نخواهیم بود.»
 
امروزه بسیاری از نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات آمریکا به این باور رسیده‌اند که شیوه فعالیت شرکت‌های فناوری، نیاز به تغییر اساسی دارد. همین امر مطالبه یاد شده را به دغدغه‌ای فراجناحی بدل کرده است.
 
به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این اجماع ملی برای کنترل پلتفرم‌ها، به وقایع پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و گمانه زنی‌ها در مورد احتمال دخالت خارجی در نتیجه انتخابات این کشور از طریق جنگ اطلاعات باز می‌گردد. همین امر، زمینه را برای اجماع دو جناح اصلی فراهم می‌سازد.
 
از سوی دیگر قوانین حوزه انحصار زدایی در مقطع کنونی، علاوه بر بهبود روند کنترل پلتفرم‌ها به عنوان راهکاری برای حل بسیاری از مشکلات موجود در زمینه فناوری شناخته می‌شود.
 
این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های فناوری در سطح مدیریت، معتقدند که عدم توجه کافی آنها به نشانه‌های نگران کننده موجود، سبب بروز چنین رویکردی در میان قانونگذاران ایالات متحده شده است. بی شک اثرگذاری بیش از حد تعداد انگشت شماری از ارزشمندترین شرکت‌های آمریکا بر شیوه کار، زندگی و نحوه دسترسی کاربران به اطلاعات، این بنگاه‌های اقتصادی بزرگ را زیر ذره بین قرار داده است.
 
شرکت‌های فناوری نیز در پاسخ به طرح‌های در دست بررسی، مدعی شده‌اند که قانون‌های مدنظر نمایندگان کنگره، خطراتی را در پی دارد. به عنوان مثال، شرکت اپل مدعی است که از بین بردن انحصار امکان نصب برنامه‌های اپل تنها از طریق اپ استور، سبب افزایش نصب برنامه‌های مخرب و بدافزارها از سوی کاربران در فروشگاه‌های غیر رسمی اپلیکیشن می‌شود.
 
کارشناسان بر این عقیده‌اند که هنوز اجماع و اتحادی میان شرکت‌ها برای مقابله با این قوانین شکل نگرفته و همین امر، زمان فعلی را به فرصتی کم نظیر برای نهادهای قانونگذار آمریکا بدل کرده است.
 
مسئله لزوم محدودسازی پلتفرم‌های فناوری و شرکت‌های بزرگ این حوزه، سال‌ها است که به دغدغه اصلی بسیاری از حقوقدانان و متخصصان حوزه فناوری بدل شده است.
 
از یک سو، استفاده شرکت‌های فناوری از روش‌های تجاری ناعادلانه سبب حذف رقبا بالقوه از بازار می‌شود و از سوی دیگر، متد عملکرد این پلتفرم‌ها، کاربران را با مشکلات بیشماری مواجه ساخته است.
 
نگرانی در این مورد، طی سال‌های اخیر به بخش بزرگی از سیاستمداران ایالات متحده آمریکا تسری یافته و در مقطع کنونی سبب بروز واکنش مذکور شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.