اپراتورها

تلفن همراه

September 4, 2021
16:56 شنبه، 13ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128153

آیا اپراتور‌های موبایل مقصر ممنوعیت واردات گوشی‌ها هستند؟

حدود ۲ ماه پیش، خبر ممنوعیت واردات ۱۸ مدل از گوشی‌های شیائومی، ریلمی و نوکیا به دلیل عدم امکان تماس با سرشماره‌های اضطراری کشور منتشر شد. این خبر بلافاصله در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی پر شد و واکنش بازار به این خبر باعث گران شدن گوشی موبایل شد. درحالی که گمان می‌رفت مشکل اصلی از خود این گوشی‌ها است و رفع این مشکل جز به دست شرکت‌های سازنده ممکن نیست، اما طبق اعلام نظر برخی کارشناسان این مشکل به‌دلیل فقدان فایل شماره‌های تماس اضطراری (Emergency Call Code) روی سیم‌کارت اپراتورها هم به‌وجود می‌آید و امکان رفع این مشکل با قرار دادن اطلاعات فایل ECC توسط اپراتورهای موبایل روی سیم‌کارت‌ها وجود دارد.
 
امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با پیوست با اشاره به امکان رفع این ممنوعیت اعلام می‌کند که قابلیت برطرف شدن این مشکل در داخل کشور وجود دارد و کافی‌ست اپراتور‌های موبایل فایل شماره‌های اضطراری ECC حذف شده از روی سیم‌کارت‌ها را برگردانند.
 
براساس گفته‌های اسحاقی، طبق استاندارد‌های بین‌المللی، گوشی‌های موبایل برای برقراری تماس با سرشماره‌های اضطراری، ابتدا اطلاعات موجود روی سیم‌کارت (فایل ECC) را می‌خوانند و با سرشماره‌های تعریف شده روی سیم‌کارت تماس برقرار می‌کنند. اگر این اطلاعات روی سیم‌کارت وجود نداشت یا اصلا سیم‌کارتی داخل دستگاه نبود، آن زمان با سرشماره‌های اضطراری که از پیش روی خود گوشی تعریف شده تماس برقرار می‌کنند. اما از آنجایی که کشور ما درگیر تحریم‌های بین‌المللی است و رسما هیچ گوشی برای ریجن ایران تولید نمی‌شود، پس شماره‌های اضطراری از پیش تعریف شده روی گوشی‌های وارداتی، با شماره‌های اضطراری ما متفاوت است. به دلیل وجود مشکلات تحریمی، به نظر می‌رسد یکی از راهکار‌های حل مشکل این گوشی‌ها، بازگرداندن اطلاعات فایل ECC روی سیم‌کارت‌های موبایل است.
 
نقش اپراتورهای موبایل
براساس این گفته‌ها، پس از آن که سیم‌کارت‌های USIM جای خود را به سیم‌کارت‌های قبلی داد برخی از گوشی‌های فیچرفون در برقراری تماس با این سیم‌کارت‌ها به مشکل برخوردند. آن زمان اپراتور‌ها برای رفع این مشکل اقدام به پاک کردن اطلاعات ECC سیم‌کارت‌های USIM کردند. از همین رو گفته می‌شود اپراتور‌های موبایل حدود ۳ سال پیش، اطلاعات مربوط به ECC (Emergency Call Code) را از روی سیم‌کارت‌های جدید پاک کردند.
 
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل معتقد است خود اپراتور‌های موبایل این موضوع را قبول دارند چرا که مشترکان سیم‌کارت‌های قدیمی که به USIM مهاجرت نکرده‌اند هنوز در شبکه فعال هستند و کار می‌کنند.
 
به گفته اسحاقی مشکل دیگری که وجود دارد، مشکل توپولوژی شبکه‌های ارتباطی کشور است. او می‌گوید: «اگر با یکی از این گوشی‌ها بدون سیم‌کارت در فرودگاه امام خمینی اقدام به برقراری تماس اضطراری کنید، تماس برقرار نمی‌شود، اما اگر با همان گوشی در مرکز شهر اقدام به برقراری تماس کنید وصل می‌شود. این مشکل برای همه برند‌ها از جمله سامسونگ، شیائومی، هواوی، آنر و اپل وجود دارد.  دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با طرح این پرسش این است که به لحاظ منطقی مگر می‌شود با همه این برند‌ها وارد مذاکره شد تا مشکلات داخلی ارتباطی ما را حل کنند؟
 
مشکل گوشی‌ها تازه نیست
اسحاقی می‌گوید اواخر دولت دوازدهم، با فشار عده‌ای که در این سال‌ها از اجرای طرح رجیستری ضربه خورده بودند، ماجرایی بوجود آمد که بیش از ۲ سال به اجرا در نیامده بود. مشکل برقراری تماس با سرشماره‌های اضطراری کشور مشکل کوچکی نیست و به حق مردم باید بتوانند از این سرشماره‌ها استفاده کنند. اما این مشکل به یک باره به وجود نیامده و از مدت‌ها قبل وجود داشته است. چرا تا پیش از این کسی در این باره اعتراض نکرده بود.
 
به گفته اسحاقی مشکل برقراری تماس با شماره‌های اضطراری کشور، راه‌کار‌های متعدد و ساده‌ای داشت که بارها توسط انجمن موبایل مطرح شد و با اطلاع‌رسانی درست حل می‌شد؛ اما با مخالفت‌های مختلفی روبه‌رو شد. نهایتا این که واردات بسیاری از مدل‌های پرفروش و اقتصادی به کشور ممنوع شد و در نهایت هم یک کانکس آزمایشگاهی داخل گمرک قرار دادند و برای بررسی هر مدل تلفن همراه ۲۲۰ هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند تا با قرار دادن سیم‌کارت داخل آن، امکان برقراری تماس با شماره‌های اضطراری کشور را بررسی کنند. انگار اصل این مساله زیر سوال رفته و فقط به نوعی کسب درآمد بسنده کرده‌اند.
 
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید این ماجرا باعث برهم خوردن نظم بازار و کمبود گوشی می‌شود. از طرفی همان‌هایی که باعث راه‌افتادن این ماجرا شدند، با بهانه جلوگیری از آشفتگی بازار، سعی در واردات مسافری همان گوشی‌های ممنوعه می‌کنند تا به سود و منفعت از دست رفته خود در این سال‌ها برسند. اگر قرار باشد واردات این گوشی‌ها از طریق مسافری انجام شود که نه گارانتی و خدمات پس از فروش دارند و هیچ کدام از تست‌های استاندارد، SAR و سرشماره را می‌گذرانند بهتر نیست از همان روش تجاری و قانونی وارد کشور شوند؟
 
راهکار‌های جدید برقراری تماس با سرشماره‌های اضطراری
اسحاقی می‌گوید به تازگی متوجه شدیم برای برقراری تماس با سرشماره‌های اضطراری کشور توسط گوشی‌های ممنوع شده کافی‌ست پس از شماره ۳ رقمی اضطراری، یک کاراکتر دیگر اضافه شود. به این ترتیب اگر شما پس از شماره ۱۱۰، هر کاراکتری از قبیل عدد، مربع، ستاره و … را اضافه کنید، تماس برقرار می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.