تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 5, 2021
16:53 یکشنبه، 14ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128188

در صنعت فاوا مجوز زدایی کنید

 
عضو هیئت مدیره نظام صنفی رایانه‌ای تهران از رئیس دولت سیزدهم درخواست کرد در حوزه فاوا، مجوز زدایی کرده و فعالان این حوزه را وادار به دریافت مجوزهای تکراری نکنند.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، احسان زرین‌بخش، عضو هیأت مدیره‌ این سازمان «مجوز ز‌دایی» را یکی از مطالبات از دولت سیزدهم دانست و افزود: «مطالبه‌ ما از دولت جدید این است که با نیم‌نگاه به گذشته و اتفاقاتی که تاکنون افتاده است، مجوز زدایی کنند.»
 
او معتقد است در این حوزه مجوز‌های بیشماری داده می‌شود که هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. اگر دولت جدید به دنبال این باشد که از ابتدا خودش بسیاری از موضوعات را تجربه کند، وضعیت آینده نیز مشابه چند دهه‌ی گذشته خواهد بود. اما اگر به تجربیات گذشته توجه کند، ممکن است بتوانیم از این موانع عبور کنیم.
 
زرین‌بخش ادامه داد: «در حال حاضر در شرایطی نیستیم که بخواهیم با آزمون و خطا پیش برویم؛ اگر اشتباه تصمیم بگیریم، احتمال اینکه برخی از شرکت‌ها بتوانند ادامه دهند بسیار کم بوده و ممکن است در این مسیر از بین بروند.»
 
نسخه تکراری برای فاوا نپیچید
عضو هیئت مدیره نصر با اشاره به نگرش وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های گذشته گفت: «ماهیت آی‌تی با سایر صنایع متفاوت است، اما همان نسخه‌ای که برای صنایع مختلف پیچیده می‌شود، برای صنعت فاوا هم تجویز می‌شود.»
 
او ادامه داد: «وزارت صمت در یک سال اخیر اعلام کرد که اگر قرار است سقف و سابقه‌ی شرکت‌ها برای اخذ ثبت سفارش افزایش پیدا کند، این شرکت‌ها باید با دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی قرارداد داشته باشند. اما در همین مصداق، اپراتور همراه اول، ایرانسل، بانک‌های خصوصی و طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان از این امکان حذف می‌شوند؛ چراکه طیف کسانی که از فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند بسیار وسیع بوده و محدود به دستگاه‌های اجرایی نمی‌شود.»
 
او برای باور است که بخش عمده‌ای از بهره‌برداران نهایی درحالی حذف می‌شوند که نیاز آنها برطرف نشده است. از سوی دیگر تأمین‌‌کنندگان وقتی با چنین بخش‌نامه‌هایی روبه‌رو می‌شوند، برای ادامه حیات شرکت‌‎هایشان به ناچار به سمت قاچاق سوق داده می‌شوند.
 
بهای بی‌توجهی به فناوری
زرین‌بخش با اشاره به بی‌توجهی تصمیم‌گیران به مزایای فناوری اطلاعات، گفت: «در حال حاضر منابع مورد نیاز در کشور بسیار محدود است و به همین دلیل باید با وسواس و دقت نظر بیشتری آنها را مصرف کرد؛ فناوری اطلاعات مانند یک داشبورد عمل می‌کند و از این طریق تصمیم‌گیران با رصد اطلاعات می‌توانند منابع موجود را به بخش‌های مورد نیاز تخصیص دهند. اما وقتی مانیتورها و سنسورها خاموش شوند، دیگر متوجه نمی‌شوند چه اتفاقی رخ می‌دهد!»
 
او ادامه داد: «رویکرد تصمیم‌گیران در صنعت فاوا مشابه همین مثال است. با این تصمیم وزارت صمت، اگر یک روز سیستم‌های این وزارتخانه قطع شود، چه اتفاقی می‌افتد؟»
 
عضو هیأت مدیره‌ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه وزارت صمت به حوزه‌ی آی‌تی گفت: «آنچه در مورد تولید و واردات واکسن کرونا در کشور شاهدش هستیم، مدت‌هاست که در حوزه‌ی فناوری اطلاعات نیز با آن دست به گریبانیم.»
 
زرین بخش با تاکید بر اینکه کسی تولید را نفی نمی‌کند، افزود: «اگر پیش از آماده‌سازی زیرساخت‌ها و پیش از آنکه تولید به حد مطلوبی برسد تا بتواند نیاز کشور را برطرف کند، جلوی واردات را بگیریم و یا به هر طریقی آن را محدود کنیم، اجناس نایاب می‌شود، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و در تأمین تجهیزات در بازار خلل ایجاد می‌شود.»
 
زرین‌بخش افزود: در این شرایط پس از وارد شدن ضربه‌ی حداکثری به تأمین‌کننده‌ها، وارادات آزاد می‌شود! اما نوسانی که پیش از این وضعیت رخ داده است، نه به نفع تولیدکننده است و نه به نفع واردکننده.
 
میانجی‌گری نصر
او با اشاره به نقش نصر تهران در میانجی‌گری این وضعیت تأکید کرد: «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اتخاذ برخی سیاست‌ها می‌تواند میان زنجیره‌ی تأمین تجهیزات و تولیدات تناسبی برقرار کند. بسیاری از مسئولان به دنبال حمایت از تولید هستند، اما با حمایت نادرست به این موضوع آسیب می‌زنند.»
 
زرین بخش افزود:‌«نصر تهران در میان اعضا و بدنه‌ی صنفی خود، تولیدکننده، واردکننده و مصرف کننده دارد. یعنی کل زنجیره‌ی تأمین در نصر تهران وجود دارد. بنابراین از نیاز بازار مطلع است و می‌داند چطور باید از تولیدکننده حمایت کند.»
 
عضو هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران معتقد است باید فضایی در اختیار تولیدکننده قرار داده شود تا بتواند کالایش را عرضه کند. اگر کالای عرضه شده مطلوب و باکیفیت باشد، به صورت خودکار بازار فروش آن فراهم می‌شود.
 
او در این باره توضیح داد: «در سال‌های گذشته دستگاه‌های مسئول با بخشنامه و به‌صورت دستوری اعلام کرده بودند که خرید باید از فلان تولید کننده انجام شود. کاری که ما با آن مخالفیم؛ به این دلیل که علاوه‌بر مخدوش کردن وجهه‌ی تولیدکننده، بهره‌بردار نهایی را نیز محدود می‌کند و طبیعی است که این وضعیت دافعه ایجاد خواهد کرد.»
 
زرین‌بخش با ابراز امیدواری از اقدامات نصر تهران بیان کرد: ما در سازمان تلاش می‌کنیم موانع زائد در برابر شرکت‌ها را برداریم تا آنها بتوانند خودی نشان دهند. امیدوارم این برنامه در دوره‌ی ششم هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به نتیجه برسد.
 
زرین‌بخش با بیان اینکه نصر برای برداشتن موانع در برابر شرکت‌ها تلاش می‌کند، توضیح داد: «ما می‌خواهیم همان برخوردی که با تأمین‌کنندگان موبایل می‌شود، با تأمین‌کنندگان تجیهزات فاوا هم بشود. تأمین‌کنندگان موبایل نه محدودیت سابقه دارند، نه محدودیت سقف. علت آن هم این است که اگر قیمت موبایل افزایش یابد و یا عرضه‌ی آن در بازار کم شود، به دلیل آموزش آنلاین، سامانه‌ی شاد مدارس و کسب و کارهای مجازی بسیاری به آن معترض می‌شوند. اما کسی متوجه این موضوع نیست که وقتی در تأمین تجهیزات زیرساختی خللی ایجاد شود، اصلا بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایل دیگر کارایی ندارند!»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.