تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

September 6, 2021
12:17 دوشنبه، 15ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128205

آغاز آزمایش دیمنسیتی ۲۰۰۰ توسط تولیدکنندگان: تراشه رقیب اسنپدراگون ۸۹۸

 
 
مدیاتک ظاهرا در حال کار روی چیپست پرچمدار جدیدی به نام دیمنسیتی ۲۰۰۰ است که با لیتوگرافی ۴ نانومتری تولید خواهد شد و اواخر ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ به بازار می‌آید. این چیپست می‌تواند رقیبی برای اسنپدراگون ۸۹۸ کوالکام باشد.
 
مدیاتک هم‌اکنون با دیمنسیتی ۱۱۰۰ و ۱۲۰۰ با اسنپدراگون ۸۸۸ رقابت می‌کند، ولی این دو پردازنده به خاطر هسته‌های خود در برابر چیپست کوالکام قدرت کمتری دارند. گفته شده که مدیاتک برای چیپست خود از هسته Cortex-X2 استفاده خواهد کرد تا حرفی برای زدن در مقابل اسنپدراگون ۸۹۸ داشته باشد.
 
پیش‌تر شایعه شده بود که دیمنسیتی ۲۰۰۰ با لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته می‌شود، اما جدیدترین گزارش به استفاده از لیتوگرافی ۴ نانومتری اشاره می‌کند. قدرت هسته X2 در مقایسه با X1 حداقل ۱۷ درصد بیشتر است و مصرف انرژی آن هم تا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. افزون بر این، دیمنسیتی ۲۰۰۰ احتمالا در هسته‌های A710 و A510 هم بهینه‌سازی‌های قابل توجهی خواهد داشت که باعث افزایش عملکرد این چیپست می‌شود. تراشه مدیاتک با معماری ARM v9 ساخته می‌شود که در برخی حوزه‌ها از جمله هوش مصنوعی قدرت بالایی را ارائه می‌کند.
 
دیمنسیتی ۲۰۰۰ در بخش GPU قوی‌تر از اسنپدراگون ۸۸۸ خواهد بود ولی فعلا اطلاعاتی در این باره منتشر نشده است. بر اساس جدیدترین گزارش، دیمنسیتی ۲۰۰۰ تا پایان سال در دسته‌های کوچک به دست مشتریان می‌رسد. به‌علاوه، گفته می‌شود که اولین گروه از تولیدکنندگان آزمایش‌های لازم را آغاز کرده‌اند و اگر همه‌چیز خوب پیش برود، شاید این تراشه همزمان با اسنپدراگون ۸۹۸ معرفی شود.
 
گفتنی است که اسنپدراگون ۸۹۸ هم با فرآیند تولید ۴ نانومتری ساخته خواهد شد. پس این دو تراشه به‌راحتی در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و بدیهی است که مقایسه‌های زیادی میان آن‌ها انجام شود. با توجه به این که سامسونگ هم امسال با همکاری AMD روی تراشه قدرتمندتری کار می‌کند، به نظر می‌رسد که سال بسیار هیجان‌انگیزی برای تراشه‌های موبایلی در پیش است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.