تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 6, 2021
14:47 دوشنبه، 15ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128214

مرکز نوآوری پست رونمایی می‌شود

 
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست گفت: اقدامات مربوط دریافت مجوز و راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری شرکت ملی پست انجام شده و به زودی از آن رونمایی خواهند شد.
 
 تحول دیجیتال در شرکت ملی پست از سال ۹۸ و با ارائه طرح «تحول دیجیتال»  آغاز و برای اجرایی شدن این طرح، گام‌های بلندی در شرکت ملی پست انجام برداشته شد. «محمدرضا قادری» عضو هیئت مدیره و راهبر حوزه فناوری و برنامه‌ریزی شرکت ملی پست در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، به شرح برخی از این اقدامات پرداخت.
 
رونمایی از مرکز نوآوری پست در پارک فاوا
 
یکی از مهم‌ترین خدماتی که برای ایجاد تحول دیجیتال در شرکت ملی پست انجام شده، راه‌اندازی مرکز نوآوری در پارک فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات (فاوا) است. محمدرضا قادری در این‌خصوص گفت: سیاست اصلی شرکت ملی پست این است که تمرکز خود را بر انجام کارآمد و بهینه عملیات اصلی لجستیکی بگذارد و توسعه خدمات خود خصوصاً خدمات سکوی تجارت الکترونیک را از طریق بخش خصوصی و استارتاپ‌ها انجام دهد.
 
وی تأکید کرد: بر همین اساس طرحی تحت عنوان طرح شتاب‌دهی شرکت پست تعریف کردیم که در این طرح با بیش از ۷۰ مرکز رشد، شتاب‌دهنده و پارک‌های علم و صنایع در سراسر کشور ارتباط برقرار کردیم و تعداد زیادی از استارتاپ‌های موجود را جذب شبکه کردیم تا در کنار ما کار کنند.
 
قادری افزود: برای این‌که استارتاپ‌ها روی ارائه خدمات تخصصی پستی و توسعه سکو تمرکز داشته باشند از ابتدای امسال، تأسیس مرکز نوآوری شرکت پست را در دستور کار قرار دادیم که قراردادهای مرکز اول امضا شده و در اولین فرصت در پارک فاوای وزارت ارتباطات رونمایی خواهد شد. در گام نخست شعب دیگر این مرکز در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و گلستان راه‌اندازی می‌شود و این به تمام کشور تسری پیدا می‌کند.
 
راهبر حوزه فناوری و برنامه‌ریزی شرکت ملی پست تأکید کرد: افراد و تیم‌هایی که ایده‌ای دارند و استارتاپ‌هایی که قصد کار کردن روی توسعه خدمات پستی مانند پهپاد یا سیستم‌های پردازش و هوش مصنوعی دارند می‌توانند در مراکز رشد پست پذیرش شوند. پارک‌های فاوا از آن‌ها حمایت می‌کنند و شرکت ملی پست نیز متعهد می‌شود که وقتی محصول مورد نظر پیاده‌سازی شد خرید و ورود آن به بازار را تضمین کند.
 
وی افزود: مجوزهای این مرکز صادر شده اما با توجه به تحولات دولت، رونمایی آن کمی به تعویق افتاده و افتتاح آن در دولت جدید است. ما در حال انتخاب شتاب‌دهنده برای مرکز نوآوری هستیم. در طرح شتاب‌دهی اکنون بیش از چندین استارتاپ داریم که جذب شده‌اند و در حال استفاده از خدمات شرکت پست هستند کار می‌کنند. در مراکز نوآوری که قصد افتتاح آن را داریم هدف این است که کسانی که خدمات پستی را با راه‌های نوآورانه ارائه می‌کنند مورد حمایت قرار بگیرند.
 
افزایش حجم عملیاتی شرکت ملی پست
 
 
قادری با تأکید بر این‌که با ارائه خدمات نوآورانه در شرکت ملی پست، توانسته‌اند در تمام زمینه‌ها نوآوری‌ داشته باشند و با استفاده از آن حجم عملیاتی شرکت را با همان نیروی کار افزایش دهند گفت: با اقدامات صورت گرفته، سطح درآمد شرکت را بدون افزایش تعرفه‌ها بالا بردیم. ضمن این که از نظر سرعت ارسال مرسولات و سالم رساندن بسته به دست مشترکان نیز موفق بودیم.
 
عضو هیئت مدیره و راهبر حوزه فناوری و برنامه‌ریزی تأکید کرد: یکسان‌سازی قیمت‌ها، برنامه فروش به‌صورت قراردادی، ایجاد اشتراک برای جمع‌آوری مرسولات و در برخی از قراردادها تحویل رایگان در ازای ارائه خدمت را مدنظر قرار دادیم.
 
وی تأکید کرد: نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد استان‌ها، طرح اصلاح نظام پرداخت به کارکنان بر اساس موقعیت و کارایی (طرح ستاپ)، پرداخت دستمزد نامه‌رسان‌ها بر اساس PSP به تعداد بسته‌ای که توزیع می‌کنند بستگی دارد، اخیراً همین طرح را برای باجه‌ها در نظر گرفته‌ایم، آن‌ها بر اساس تعداد مرسولات دریافتی‌شان دستمزد می‌گیرند.
 
نوآوری‌ در فرآیندهای پستی از دیگر گام‌هایی بود که در طرح تحول پست برداشته شد. قادری دراین‌باره افزود: برای این‌که بتوانیم مرسولات را با سرعت بالاتر، هزینه کمتر و کیفیت بهتر جابه‌جا کنیم، پنج قطب پستی استانی ایجاد کردیم. این مناطق محل جمع‌آوری مرسولات هستند تا دیگر نیاز نباشد تمام مرسولات به هاب (قطب-منطقه) پستی تهران ارسال و از آن‌جا توزیع شود.
 
سیستم سورتینگ مکانیزه
 
قادری خاطرنشان کرد: بین استان‌ها هم‌جوار خطوط مستقیم ایجاد کردیم تا سرعت ارائه سرویس بالا برود. برای حمل و جابه‌جایی مرسولات در مراکز مبادله، بارگیری و تخلیه آن از ترولی‌های چرخ‌دار استفاده کردیم که سرعت عملیات و کیفیت حمل را بالا برده است. در استان‌های بزرگ از دستگاه‌های سورتینگ مکانیزه (درجه‌بندی و دسته‌بندی محصولات) برای جداسازی مرسولات استفاده کردیم و به این واسطه ظرفیت خود را تا ۴ برابر افزایش دادیم.
 
قادری با تأکید بر این‌که برای ایجاد تحول در محصولات نیز گام‌هایی برداشته شده است، افزود: پروژه ملی GNAF در حوزه اقتصاد مقاومتی و توسعه دولت الکترونیک تعریف شده است. ما این پروژه را در این مدت تجاری‌سازی کردیم و اکنون آماده ارائه خدمت به بخش خصوصی و دولتی شده است.
 
پروژه ملی احراز هویت مکانی بر پایه GNAF
 
وی تصریح کرد: اکنون انواع و اقسام روش های تبدیل آدرس و کدپستی به موقعیت مکانی و آدرس‌های توصیفی در آن پیاده‌سازی شده که درآمد خوبی برای شبکه پستی کشور ایجاد کرده است. پیاده‌سازی سرویس توزیع در دفاتر، بازسازی سیستم صندوق پست الکترونیکی (صاپست)، پیاده‌سازی احراز هویت مکانی بر پایه GNAF، اجرای عملیاتی سرویس رهگیری و رصد کالاهای استراتژیک کشور مانند مرغ و محصولات پتروشیمی بر پایه سامانه‌های الکترونیکی کشور، بازسازی ۵۲ سرویس از سرویس‌های موجود شرکت پست روی سکوی تجارت الکترونیک پست و استانداردسازی سرویس‌های اصلی و پایه پستی از دیگر اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.