تلفن همراه

گوشی

September 11, 2021
11:50 شنبه، 20ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128354

خبر قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران صحت دارد؟

 
خبر قفل شدن گوشی از برند شیائومی در کوبا در حالی منتشر شده که انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید تا کنون حتی یک مورد غیرفعال شدن گوشی در ایران یا کشورهای تحریم‌شده دیگر از جمله کره شمالی، سوریه، سودان و کریمه گزارش نشده است و به نظر می‌رسد خبر قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران صحت ندارد.
 
 در چند ساعت گذشته، اخباری مبنی‌بر قفل شدن گوشی‌های شیائومی در چند کشور خاص در برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شد. اولین بار سه روز پیش یک کاربر از کوبا در سایت ردیت، از  قفل شدن گوشی جدید خود پس از چند روز استفاده خبر داده بود. او گفت که گوشی شیائومی نوت ۸ دیگری نیز دارد که نزدیک به یک سال از آن استفاده می‌کند و این مشکل برای این گوشی اتفاق نیفتاده و برای گوشی جدیدش بعد از چند روز اتفاق افتاده است. این کاربر کوبایی ادعا کرده بود که از بیش از ۲۰ مورد مشکل مشابه که برای کاربران دیگر اتفاق افتاده آگاه است اما توضیحات بیشتری نداده است.
 
شیائومی در کشور کوبا به صورت رسمی فروش و خدماتی ارائه نمی‌دهد اما بسیاری از گوشی‌های ساخت این شرکت استفاده می‌کنند. پس از آن، از شب گذشته، برخی از سایت‌ها مانند XDA به بازنشر این خبر پرداختند و کشورهای دیگری را نیز به کوبا اضافه کردند. این در حالی است که انجمن واردکنندگان موبایل اعلام می‌کند با جست‌وجویی که انجام داده، هیچ موردی در ایران یا کشورهای دیگر گزارش نشده است و حتی افراد دیگری از کوبا چنین مشکلی را گزارش نکرده‌اند.
 
دلیل اضافه کردن نام ایران، کره شمالی، سوریه، سودان، کریمه به این لیست، بند ۱۴.۲ شرایط و ضوابط فروش شیائومی اروپاست که در وب‌سایت شیائومی و همچنین هنگام روشن کردن و فعال‌سازی اولیه گوشی‌های شیائومی ذکر شده است. بر اساس این بند، صادرات دوباره کلیه محصولات شیائومی تابع قوانین صادراتی آمریکا است و هرگونه فروش این محصولات به کشورهای کوبا، سوریه، ایران، کره شمالی، سودان و کریمه ممنوع است.
 
آنطور که محمدرضا عالیان -سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی- به ایسنا گفت،‌ این شرایط و ضوابط برای صادرات گوشی‌ها و محصولاتی‌ است که از مبدا اروپا به این کشورها صادر می‌شوند و درواقع این محصولات فقط برای استفاده در اروپا تولید شده‌اند و نمی‌توان انها را بنا به قوانین تحریمی ایالات متحده به این کشورها صادر کرد، مانند هر کالای دیگر.
 
به گفته عالیان، این قوانین مربوط به فروشنده یعنی شیائومی فرانسه (که نمایندگی کل شیائومی اروپا را برعهده دارد) و مشتریست و مربوط به سایر مناطق نمی‌شود. حتی در لیست شرایط و ضوابط منتشرشده در وب‌سایت شیائومی چین، هند یا مناطق دیگر این محدودیت‌ها ذکر نشده است و احتمالا این گوشی‌های محدودی که در کوبا غیرفعال شده‌اند توسط مسافران یا یک شرکت از مبدا اروپا وارد کوبا شده‌اند. از آنجاییکه حتی یک مورد غیرفعال شدن گوشی در ایران یا کشورهای ذکرشده جز کوبا نبوده‌ایم، بنابراین به احتمال بسیار زیاد این خبر واقعیت ندارد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.