سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 11, 2021
16:04 شنبه، 20ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128372

سامسونگ از سه پردازشگر گرافیکی متفاوت AMD در تراشه‌های اگزینوس استفاده می‌کند

 
سامسونگ با کمک AMD معماری گرافیکی RDNA را به تراشه‌‌های اگزینوس می‌آورد. حالا گزارشی جدید مشخص می‌کند سامسونگ از کدام نوع پردازشگر گرافیکی در کدام خانواده از گوشی‌هایش استفاده خواهد کرد. در حقیقت این دو کمپانی به سراغ سه مدل پردازشگر می‌روند که از نظر تعداد هسته و فرکانس با یکدیگر تفاوت دارند.
 
در این گزارش که از سوی یک منبع حوزه فناوری منتشر شده، ادعا شده مدل‌های پرچمدار از پردازنده گرافیکی ۶ هسته‌ای استفاده می‌کنند که البته فرکانس آن نامشخص است.
 
گوشی‌های میان‌رده مانند سری گلکسی A از نوع ۴ هسته‌ای و ۲ هسته‌ای بهره می‌برند. همچنین معماری mRDNA با فرکانس ۱ گیگاهرتز در گوشی‌های سری A در حال آزمایش است. از آنجا که گوشی‌های میان‌رده ارزان‌تر هستند، در آن‌ها از هسته‌های کورتکس A78 به جای هسته‌های سری X استفاده می‌شود.
 
البته هیچ کدام از اطلاعات فوق بطور رسمی تایید نشده و نمی‌توان با قطعیت استفاده از تراشه‌های فوق در گوشی‌های سامسونگ را تایید کرد. همین‌طور گفته شده چیپست‌های مجهز به پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای، برای فروش به شرکت‌های چینی در نظر گرفته‌ شده‌اند. اگر این خبر صحت داشته باشد، باید شاهد استفاده گسترده از این تراشه‌ها در گوشی‌های چینی باشیم.
 
سامسونگ در بسیاری از گوشی‌هایش از پایین‌رده گرفته تا پرچمدار از تراشه‌های اگزینوس استفاده می‌کند، بنابراین تجهیز آن‌ها به پردازشگرهای گرافیکی متفاوت AMD اقدامی منطقی محسوب می‌شود.
 
سامسونگ تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ را در پرچمداران خود به کار می‌برد که یک هسته سری ایکس، سه هسته ۲.۸ گیگاهرتزی کورتکس A78 و چهار هسته کورتکس A55 را دارد. هسته سری ایکس برای وظایف سنگین پردازشی استفاده می‌شود و هسته‌های کم مصرف کورتکس A55 برای مصارف معمولی کارایی دارند. انتظار می‌رود نسل بعدی این تراشه با نام احتمالی اگزینوس ۲۲۰۰، عملکرد بسیار بالاتری بخصوص در بخش گرافیکی نسبت به اگزینوس ۲۱۰۰ داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.