سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 11, 2021
16:25 شنبه، 20ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128375

فیسبوک برای کاهش هزینه‌هایش، روی چیپ‌های سرور اختصاصی کار می‌کند

 
فیسبوک احتمالا به لیست شرکت‌هایی اضافه می‌شود که می‌خواهند وابستگی‌شان به اینتل و کوالکام را کاهش دهند. علت چنین موضوعی را باید در گزارشی تازه جستجو کنیم که می‌گوید این شبکه اجتماعی روی تراشه‌های اختصاصی برای دیتاسنترها کار می‌کند که یکی از آن‌ها بطور خاص برای کارهای یادگیری ماشینی مانند مدیریت الگوریتم پیشنهاد محتوای فیسبوک توسعه می‌یابد.
 
طبق گفته‌ها، پردازنده دیگری که فیسبوک در حال طراحی آن است، وظیفه کدگذاری ویدیوها را برعهده خواهد داشت تا بتواند کیفیت ویدیوهای زنده در پلتفرم‌های این شبکه اجتماعی را افزایش دهد. چنین کاری علاوه بر کاهش وابستگی فیسبوک به شرکت‌های تولیدکننده چیپست، می‌تواند ردپای کربنی و یا انتشار گازهای گلخانه‌ای دیتاسنترهای این شرکت را هم کاهش دهد.
 
این چیپ‌های جدید در کنار تراشه‌های دیگری که فیسبوک در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کند، به کار می‌رود. در واقع فیسبوک تصمیم تعویض کلی تمامی پردازنده‌های موجود را ندارد و تنها می‌خواهد که وابستگی فعلی‌اش به شرکت‌هایی مثل کوالکام و اینتل را کاهش دهد.
 
چنین تصمیمی برای فیسبوک جهت تولید چیپ‌های سفارشی موردنیاز خود کار سختی نیست. این شرکت قبلا نیز در حال توسعه چیپ‌های نیمه سفارشی بوده. برای مثال فیسبوک در سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که در حال طراحی مدار مجتمع با کاربرد خاص یا تراشه ASIC است تا با آن بتواند کدگذاری ویدیوها و وظایف استنتاجی را انجام دهد.
 
سخنگوی فیسبوک گفته این شرکت همواره به دنبال راه‌هایی است تا با مشارکت کمپانی‌های سیلیکون ولی بتواند عملکرد کامپیوتری خود را بهتر کند و مصرف برق را کاهش دهد. با این حال، وی اعلام کرده فیسبوک در حال حاضر اطلاعات بیشتری را از برنامه جدیدش منتشر نمی‌کند.
 
قبل از این شرکت‌های گوگل، آمازون و مایکروسافت میلیون‌ها دلار خرج کردند تا بتوانند چیپ‌های کامپیوتری موردنیاز را خودشان تولید کنند. هدف این شرکت‌ها در واقع پس‌انداز بیشتر و عملکرد بهتر سرورهاست، بنابراین اگر فیسبوک هم در چنین مسیری گام بردارد، تعجب چندانی نخواهیم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.