اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

September 12, 2021
16:25 یکشنبه، 21ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128424

مدیرعامل آپارات به دلیل انتشار آثار صدا‌وسیما محکوم شد (به‌روزرسانی)

 
مدیرعامل «آپارات» به اتهام نشر و پخش آثار متعلق به سازمان صداوسیما در فضای مجازی محکوم شد.
 
مدیرعامل آپارات به اتهام نشر و پخش آثار متعلق به این سازمان در فضای مجازی محکوم شد. در خبری که روی سایت صداوسیما منتشر شده، این سازمان دلیل حکم را این‌گونه توضیح داده:
 
وب‌سایت «آپارات» مدت‌ها به بهانه کاربر محور بودن، به پخش محتوای متعلق به سازمان اقدام کرده بود و ضمن ضایع کردن حقوق سازمان و بیت المال، بخش عمده‌ای از درآمدش را از طریق نقض حق پخش محتوای متعلق به سازمان تأمین می‌کرد.
 
صداوسیما ادعا کرده که این امر تبعات بسیار گسترده و ضرر و زیان جبران‌ناپذیری از لحاظ مادی و معنوی برای سازمان دربرداشته و موجب تضعیف جایگاه رسانه ملی شده است. در این خبر آمده است که با پیگیری اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان و ارائه مدارک و مستندات متقن، محمدجواد شکوری مقدم، مدیر وب‌سایت اینترنتی «آپارات» مجرم شناخته و به پرداخت جزای نقدی محکوم شد. با اینکه صداوسیما جزییات این حکم را منتشر نکرده؛ اما آن‌ها صدور این رأی را علاوه بر ایجاد رویه قضایی مناسب در کشور، به دو علت ارزشمند و حائز اهمیت دانسته‌اند: نخست اینکه بر مسئولیت سایت منتشرکننده آثار در فضای مجازی (کاربر محور) و لزوم پرداخت همه ضرر و زیان وارده به سازمان توسط ایشان تأکید دارد. دوم، صدور این قبیل از آراء علاوه بر صیانت از دارایی‌های فکری سازمان در بستر فضای مجازی، سبب تقویت جایگاه تلویزیون‌های اینترنتی (IPTV) طرف قرارداد با سازمان و بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود.
 
این اولین بار نیست که مدیرعامل آپارات به دلیل انتشار محتوا محکوم می‌شود. سال گذشته هم محمدجواد شکوری مقدم، آنطور که در آن زمان اعلام شد به خاطر انتشار محتوایی توسط یک کانال ایرانی از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
 
تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که این پلتفرم از خارج هم تحت فشار است. اواخر هفته گذشته بود که در خبری زومیت اعلام کرد که اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو به دلیل تحریم از گوگلی‌پلی حذف شده‌اند. در نهایت هم آپارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که تیم حقوقی این شرکت پیگیر این اتفاق است و از وزارت خارجه و وزارت ارتباطات هم درخواست کرد تا در این زمینه به این شرکت کمک کنند.
 
صداوسیما درحالی مدیرعامل آپارات را محکوم می‌کند یا اپلیکیشن این سرویس درحالی از اپ استور گوگل حذف می‌شود که تا این لحظه ساترا (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در حوزه صوت و تصویر فراگیر) که زیر نظر ساختار صداوسیما فعالیت می‌کند، هیچ واکنشی نسبت به این حکم و همچنین حذف اپ آپارات از گوگل‌پلی نشان نداده است. باید منتظر ماند و دید سازمانی که خود را رگولاتور این حوزه و مدافع پلتفرم‌های آنلاین می‌داند آیا برای رفع مشکلات قضایی آپارات اقدامی انجام می‌دهد یا خیر.
 
به‌روزرسانی:
 
امروز ۲۱ شهریور مدیرعامل مجموعه صباایده به حکم خود که توسط سازمان صداوسیما محکوم شده در توئیتی واکنش نشان داد و اعلام کرد خوشحالی صداوسیما به خاطر این حکم، آنهم در سال مانع‌زدایی برایش تلخ‌تر و غم‌انگیزتر از حذف اپلیکیشن آپارات و فیلیمو از گوگل‌پلی است. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.