تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

September 13, 2021
14:12 دوشنبه، 22ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128445

نگرانی ایتالیا از نقض حریم خصوصی کاربران با عینک هوشمند فیس بوک

 
مقامات حفاظت از اطلاعات ایتالیا از فیسبوک خواسته‌اند تا در مورد عینک هوشمند تازه معرفی شده خود توضیحات بیشتری ارائه کند. با توجه به قابلیت‌های این محصول و همچنین سابقه فیسبوک، ظاهرا مقامات این کشور نگران حفظ حریم خصوصی کاربران هستند.
 
Garante، سازمان حفاظت از اطلاعات ایتالیا اعلام کرد که از کمیسر حفاظت از اطلاعات ایرلند درخواست کرده تا فیسبوک توضیحات بیشتری درباره محصول جدید خود ارائه کند. دلیل این موضوع، قرارگیری مقر اروپایی این شبکه اجتماعی در کشور ایرلند است.
 
عینک هوشمند فیسبوک که با مشارکت ری-بن و با نام Ray-Ban Stories معرفی شده، از امکانات زیادی برخوردار است و به کاربران اجازه می‌دهد به موسیقی گوش دهند، با دیگران تماس بگیرند یا عکس و فیلم‌های کوتاه ثبت کنند و آن‌ها را با استفاده از یک اپلیکیشن همراه در سرویس‌های فیسبوک به اشتراک بگذارند.
 
با توجه به اینکه عینک هوشمند فیسبوک امکان ضبط فیلم و برخی ویژگی‌های دیگر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، مقامات ایتالیا می‌خواهند از اقدامات این شرکت برای محافظت از سایر افراد (به ویژه کودکان) که از آن‌ها فیلمبرداری می‌شود و همچنین سیستم‌هایی که برای جمع‌آوری اطلاعات ناشناس و ویژگی‌های دستیار صوتی متصل به عینک استفاده می‌شود، مطلع شوند.
 
سخنگوی فیسبوک نیز در بیانیه‌ای گفت:
 
«ما می‌دانیم که مردم درباره فناوری‌های جدید سوالاتی دارند، بنابراین پیش از معرفی عینک‌های Ray-Ban Stories با کمیسر حفاظت از اطلاعات ایرلندی مشارکت کردیم تا نحوه حفظ حریم خصوصی در طراحی محصول و عملکرد عینک را برای کاربران به اشتراک بگذاریم.»
 
در ادامه‌ این بیانه آمده است:
 
«ما از طریق واحد نظارت ایرلند به سوالات مقامات ایتالیایی پاسخ خواهیم داد و منتظر ادامه همکاری با نهادهای نظارتی در اروپا هستیم.»
 
علاوه بر این، سازمان عفو بین‌الملل نیز نگرانی‌های مشابهی در مورد حریم خصوصی این محصول مطرح کرد. شاخه فناوری این سازمان در توییتر خود نوشت:
 
«فیسبوک یک شرکت تبلیغاتی است که تجارت آن به استفاده از داده‌های کاربران و تجاوز به حریم خصوصی آن‌ها متکی بوده. اکنون آن‌ها با ری-بن برای قرار دادن دوربین روی عینک همکاری کرده‌اند.»
 
در ادامه توییت نیز از ری-بن سوال شده که «آیا برای انجام چنین کاری فکر کرده است؟»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.