اپلیکیشن

تلفن همراه

September 13, 2021
15:00 دوشنبه، 22ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128451

برنامه چین برای جدا کردن اپلیکیشن علی‌پی از گروه فناوری ای‌ان‌تی

 پکن قصد دارد اپلیکیشن علی‌پی را از گروه ای‌انی‌تی جدا و اپلیکیشن جداگانه‌ای برای بخش وام‌های این فین‌تک بزرگ ایجاد کند. این اپلیکیشن که بیش از یک میلیارد کاربر دارد خدماتی مثل پرداخت، دریافت اعتبار و وام را در اختیار کاربران می‌گذارد.
 
قانون‌گذاران پیشتر نیز به ای‌ان‌تی دستور داده بودند که علی‌پی‌ را از بخش اعطای وام یعنی Haubei و Jiebei جدا کند. اما حالا پکن از این شرکت خواسته تا اپلیکیشن مجزایی را برای این بخش از کسب و کار خود طراحی کند.
 
طبق گزارش فایننشال تایمز، ای‌ان‌تی در این برنامه باید داده‌های کاربران متقاضی وام را در اختیار یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک قرار دهد تا امتیاز دهی اعتباری انجام گیرد. بخشی از این شرکت سرمایه‌گذاری مشترک در مالکیت دولت خواهد بود.
 
سهام علی‌بابا، شرکت مادر گروه فناوری ای‌ان‌تی، در هنگ‌کنگ امروز پس از انتشار گزارش فایننشال تایمز بیش از ۴ درصد سقوط کرد. با افزایش فشار روی بخش تکنولوژی و کاهش ارزش سهام شرکت‌هایی همچون شرکت بازی‌ سازی تنسنت و تجارت الکترونیک میتوان، شاخص تکنولوژی هانگ سنگ (Hang Seng) که شرکت‌های تکنولوژی چین را دنبال می‌کند نیز ۳ درصد سقوط کرد.
 
رویترز در اوایل ماه سپتامبر گزارش داد که شرکت‌هایی با پشوانه دولتی قرار است سهام قابل توجهی در این شرکت سرمایه‌گذاری مشترک برای اعطای امتیاز اعتباری کسب کنند و ای‌ان‌تی و گروه سرمایه‌گذاری ژجیانگ توریسم (Zhejiang Tourism) هرکدام ۳۵ درصد از این شرکت را در اختیار خواهند داشت.
 
گروه سرمایه گذاری ژجیان توریسم از جمله شرکت‌های دولتی است که در مجاور گروه ای‌ان‌تی فعالیت می‌کند. پیشتر ای‌ان‌تی به دلیل سهام ۳۵ درصدی خود در این شرکت سرمایه‌گذاری مشترک تحت فشار بود و واگذار شدن ۳۵ درصد به شرکت ژجیانگ که رابطه خوبی با ای‌ان‌تی دارد تا حدی خیال این شرکت را راحت کرد.
 
یکی از افراد آشنا می‌گوید فعلا تیم جک ما کنترل این شرکت سرمایه‌گذاری مشترک را در اختیار خواهند داشت.
 
با این حال گروه فناوری ای‌ان‌تی آزادی خود را از دست می‌دهد. این شرکت دیگر نمی‌توان به صورت جداگانه و مستقل وضعیت اعتباری مشتریان را مشخص کند. امتیاز اعتباری باید در این شرکت سرمایه‌گذاری مشترک انجام گیرد که سهام داران متعددی دارد و با اینکه ای‌ان‌تی بخش مهمی از سهام و رهبری آن را تحت کنترل خود دارد اما دولتی‌ها مطمئنا بر این شرکت نظارت خواهند داشت.
 
براساس گزارش فایننشال تایمز، ای‌ان‌تی تنها وام دهنده‌ای نیست که تحت تاثیر این قوانین جدید قرار می‌گیرد.
 
تحولات اخیر چالش‌های بیشتری برای کسب و کار ای‌ان‌تی ایجاد کرده‌اند. عرضه اولیه این شرکت که قرار بود ۳۴.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کند پس از مخالفت قانون‌گذاران متوقف شد.
 
پس از این اقدام پکن چندین ماه را در حوزه ضد انحصار، محافظت و امنیت داده‌ها و محافظت از حقوق شهروندان به فشار بر غول‌های تکنولوژی ادامه داد.
 
قانون‌گذاران در ماه آوریل به گروه ای‌ان‌تی دستور دادند تا شکل کسب و کار خود را تغییر داده و به یک هلدینگ اقتصادی تبدیل شود و همچنین محصولات اعتباری خود را از اپلیکیشن پرداخت علی‌پی جدا کند.
 
در همان ماه قانون‌گذاران رقم بی سابقه ۲.۸ میلیارد دلار جریمه را به دلیل سو استفاده از سلطه بر بازار در یک بررسی ضد انحصار برای علی‌بابا در نظر گرفتند.
 
سهام علی‌بابا از ابتدای سال تا آخرین قیمتش در جمعه این هفته بیش از ۲۷ درصد سقوط کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.