اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

September 15, 2021
15:59 چهارشنبه، 24ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128545

رایزنی صنفی برای معرفی اعضای حقیقی کمیسیون تنظیم مقررات به وزیر ارتباطات آغاز شد

 
رایزنی صنفی برای انتخاب و معرفی اعضای حقیقی برای حضور در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سوی تعدادی از تشکل‌های صنفی رایانه‌ای آغاز شده است.
 
رایزنی‌های صورت گرفته میان اعضا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، اتاق بازرگانی تهران، اتحادیه مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران (مپتا) و سندیکای مخابرات حاکی از آن است که این گروه در تلاش هستند شهاب جوانمردی مدیرعامل هلدینگ فناپ، حسین ریاضی رئیس هیات مدیره پایاسیستم، محمدعلی یوسفی‌زاده مدیرعامل آسیاتک، حسین اسلامی رئیس سازمان نصر تهران، مظفر پوررنجبر مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات ایران، علی حکیم‌جوادی مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا، محمد پاکروان رئیس پیشین هیات مدیره رایتل و استاد دانشگاه را به عنوان گزینه‌های احتمالی برای حضور در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معرفی کنند. این افراد در رزومه خود فعالیت صنفی یا عضویت در سازمان‌های صنفی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز دارند.
 
نتیجه اولین رایزنی‌ها برای پیشنهاد عضو حقیقی کمیسیون تنظیم مقررات به وزیر ارتباطات، جوانمردی، ریاضی، یوسفی‌زاده، اسلامی، پوررنجبر و حکیم‌جوادی است.
پیش از این ناصرعلی سعادت که ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و تهران را در دوره چهارم برعهده داشت برای اولین بار از سوی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم به عنوان یکی از اعضا حقیقی عضو کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نمایندگی از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور انتخاب شده بود. پس از پایان دوره ریاست ناصر علی سعادت در سازمان نصر کشور، طی رایزنی و توافق محمدباقر اثنی عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و تهران در دوره پنجم این سازمان با آذری جهرمی، ناصر علی سعادت حضورش به عنوان فعال صنفی و نماینده صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات در کمیسیون تثبیت و تمدید شد.
 
حال به نظر می‌رسد با پایان دولت دوازدهم ترکیب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کمیسون‌های بخشی و رگولاتور بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با تغییر در اعضا خود مواجه شود از همین رو رایزنی و تلاش‌های فعالان صنفی برای حضور در این کمیسیون طی روزهای گذشته افزایش یافته است و احتمال می‌رود افراد و لیست‌ها و گزینه‌های دیگری نیز به میان آید.
 
کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از تغییر نام و ساختار وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ذیل قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تشکیل شد.
 
طبق ماده ۶ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به ترتیب رئیس و دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات محسوب می‌شوند و نمایندگانی از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارائی و سه نفر از صاحب نظرات امور اقتصادی، ارتباطات و یا فناوری اطلاعات نیز دیگر اعضای آن را تشکیل می‌دهند که برای مدت چهار سال به این سمت منصوب می‌شوند.
 
دبیرخانه کمیسیون در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد و مسئولیت ابلاغ مصوبات؛ تعیین دستور کار جلسات؛ برقراری ارتباط با دستگاه‌ها، موسسات و نهادها؛ تشکیل کارگروه‌های کارشناسی و تخصصی و دعوت از سایر کسانی که لازم است در جلسات کمیسیون حاضر شوند را برعهده دارد. همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به عنوان بازوی اجرایی کمیسیون، مسئولیت نظارت بر اجرای درست مصوبات و تهیه گزارش از بازخورد مصوبات و ارائه آن به کمیسیون را عهده‌دار است.
 
اگرچه در قانون تشکیل کمیسیون تنظیم مقررات به صراحت بر حضور یک عضو صنفی از هیچ یک از نهادها و سازمان‌های صنفی از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اشاره نشده است؛ اما در پی تقاضا و خواست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، آذری جهرمی، ناصرعلی سعادت را به عنوان یکی از اعضا حقیقی این کمیسیون انتخاب کرده بود. دو عضو حقیقی دیگر احمد معتمدی اولین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمود حسن‌زاده قرایی هستند که به عنوان صاحب نظران امور اقتصادی، ارتباطات یا فناوری اطلاعات در این کمیسیون حضور دارند.
 
حال باید دید در پی این پیشنهاد آیا عیسی زارع‌پور به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم یک عضو یا سه عضو حقیقی این کیمسیون را از میان افراد فعال در نهادهای صنفی برای حضور در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی انتخاب خواهد کرد یا نه؟
 
شنیده‌های پیوست حاکی از آن است که گزینه‌های پیشنهادی از سوی برخی از نهادهای صنفی نهایی و قطعی نیست و رایزنی‌های افراد و سازمان‌های صنفی همچنان ادامه دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.